نایت ملودی » خانواده » تناسب و زیبایی » تناسب اندام » آیا به کمک هیپنوتیزم می توانم وزنم را کم کنم؟

آیا به کمک هیپنوتیزم می توانم وزنم را کم کنم؟

هیپنوتیزم وضعیتی از هوشیاری است که شامل افزایش توجه و تمرکز، کاهش آگاهی نسبت به محیط اطراف و افزایش پاسخ به القای تلقینات است. هیپنوتیزم گاهی یک روش درمانی محسوب می شود و برای اصلاح و تغییر برخی رفتارها به کار می رود، اما آیا این روش به کاهش وزن هم کمک می کند؟ در این مقاله با جزئیات بیشتری به این مسئله می پردازیم.

آیا کاهش وزن با هیپنوتیزم Hypnosis امکان پذیر است؟ 

این ایده که فرد وارد وضعیت ناخودآگاه (عدم هوشیاری) شود و زمانی که بیدار شد قادر باشد در برابر خوردن مقاومت کرده و وزن کم کند، برای بیشتر کسانی که رژیم می گیرند ایده خوبی به نظر می رسد.

هیپنوتیزم به طور گسترده ای در کمک به غلبه بر ترس ها و تغییر رفتارهای خاص، مانند مصرف الکل و مواد مخدر، استفاده می شود.جالب اینجاست که برخی ادعا می کنند که هیپنوتیزم به کاهش وزن هم کمک می کند.

در این مقاله شواهدی مورد بررسی قرار می گیرند تا مشخص شود که آیا هیپنوتیزم می تواند به کاهش وزن کمک کند و از افزایش مجدد آن جلوگیری کند یا خیر؟

دو نظریه متفاوت در مورد چگونگی عملکرد هیپنوتیزم وجود دارد:

۱- نظریه وضعیت state theory بیان می کند که افراد مورد نظر وارد یک وضعیت متناوب (یکی در میان) از آگاهی (هوشیاری) می شوند  که با عملکرد تغییر یافته مغز همراه است و به اثرات هیپنوتیزم مربوط می شود.

۲- نظریه عدم وضعیت non-state theory بیان می کند که هیپنوتیزم یک وضعیت تغییر یافته از آگاهی نیست. در عوض فرد هیپنوتیزم شده به تلقینات پاسخ می دهد و به جای اینکه تحت کنترل هیپنوتیزم کننده باشد، فعالانه در جلسه ها شرکت می کند.(یعنی هیپنوتیزم شونده تحت کنترل هیپنوتیزم کننده نیست بلکه هیپنوتیزم کننده با ضمیر ناخودآگاه هیپنوتیزم شونده ارتباط برقرار می کند.)

تکنیک های مختلفی برای هیپنوتیزم وجود دارد. یکی از رایج ترین آنها تکنیک تثبیت چشم eye-fixation است؛ در این تکنیک فرد به شکل مداوم به یک شی روشن خیره می شود تا اینکه چشم ها به تدریج بسته می شوند.

زمانی که وارد وضعیت هیپنوتیزم می شوید، تلقین پذیرتر می شوید و احتمالا بیشتر شنوا و پذیرای تغییرات مثبت در رفتارهای خود می شوید.

ورود به حالت ترنس (از خود بی خود شدن) هیپنوتیزم hypnotic trance اغلب به عنوان یک حالت آرام از آگاهی توصیف می شود. زمانی که در حالت ترنس trance هستید، هیپنوتیزم کننده تلقینات کلامی برای شما بیان می کند، از جمله: “زمانی که بیدار شدی، انگیزه بیشتری خواهی داشت” یا ” دیگر الکل نخواهی خورد”

برخی ادعا می کنند هیپنوتیزم می تواند خاطرات سرکوب شده را بازیابی کند، آلرژی ها را درمان کند، اعتیاد را درمان کند و اضطراب و افسردگی را کاهش دهد.

هیپنوتیزم می تواند بر روی برخی رفتارهای خاص تاثیر بگذارد

برخی بررسی ها نشان داده اند که هیپنوتیزم در اصلاح رفتارهای مختلف، از جمله سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر موثر است.

در یک مطالعه، ۲۸۶ سیگاری تحت مشاوره یا هیپنوتیزم استاندارد برای کمک به ترک سیگار قرار گرفتند. پس از ۶ ماه ۲۶ درصد در گروهی که هیپنوتیزم شدند سیگار را ترک کردند و در مقابل در گروهی که تحت مشاوره قرار گرفتند، ۱۸ درصد سیگار را ترک کردند. میزان این تفاوت حتی پس از یک سال قابل توجه تر بود.

در یک بررسی دیگر، ۹ معتاد خیابانی به متادون که  طی ۱۰ هفته در جلسات گروهی هیپنوتیزم مورد بررسی قرار گرفتند. بعد از ۶ ماه این افراد به طور کامل مصرف مواد مخدر را متوقف کرده بودند.

علاوه بر این بررسی های دیگر نشان داده اند که هینوتراپی hypnotherapy (درمان از طریق هیپنوتیزم) در گروه های خاصی از افراد به بهبود اعتماد به نفس، کاهش عصبانیت و تحریک پذیری، مدیریت استرس و درمان بی خوابی کمک می کند.

با این حال پژوهش مورد نظر در مورد مزیت های هیپنوتیزم محدود است و بر روی گروه کوچک و خاصی از بیماران تمرکز کرده است. برای تعیین چگونگی تاثیر هیپنوتیزم بر روی عموم افراد مطالعات بزرگتری لازم است.

آیا هیپنوتیزم  می تواند به کاهش وزن شما کمک کند؟ 

علاوه بر مزیت های بالقوه ای که هیپنوتیزم دارد، محققان نشان داده اند که هیپنوتیزم ممکن است باعث کاهش وزن شود.

در یک بررسی به ۶۰ فرد چاق مبتلا به آپنه خواب یا توصیه ها و مشاوره های رژیمی شد، یا برای کاهش استرس و یا برای کاهش میزان کالری دریافتی مورد هیپنوتراپی قرار گرفتند.

پس از ۳ ماه اعضای هر سه گروه به میزان قابل مقایسه ای وزن خود را کاهش دادند. با این حال تنها گروهی که هیپنوتراپی را برای کاهش استرس دریافت می کردند، کاهش وزن خود را تا ۱۸ ماه بعد حفظ کردند.

در یک بررسی دیگر ۱۰۹ نفر برای کاهش وزن مورد رفتار درمانی قرار گرفتند، عده ای با هیپنوتیزم و عده ای بدون هیپنوتیزم. پس از دو سال گروهی که همراه با هیپنوتراپی تحت درمان بود، کاهش وزن را ادامه داد، در حالیکه گروه دیگر تغییرات کمتری را در وزن نشان داد.

به علاوه تجزیه و تحلیل بسیاری از مطالعات انجام شده نشان می دهد که افزودن هیپنوتیزم به درمان شناختی رفتاری برای کاهش وزن منجر به کاهش تقریبا دو برابر وزن شد.

با این حال تحقیق در مورد اثرات بالقوه هیپنوتیزم بر کاهش وزن محدود است. برای بررسی چگونگی مدیریت وزن با هیپنوتیزم مطالعات بیشتری لازم است.

هیپنوتیزم باید همراه با سایر روشهای کاهش وزن باشد

مطالعات بسیار کمی وجود دارند که تنها تاثیرات هیپنوتیزم بر روی کاهش وزن را بررسی می کنند. نیاز به یادآوری نیست که در این بین معمولا خطاهایی در روش این مطالعات وجود دارد که می تواند نتایج را منحرف کند.

اکثر پژوهش هایی که نشان دهنده تاثیر مثبت هیپنوتیزم بر کاهش وزن بوده اند، از هیپنوتیزم در ترکیب با یک برنامه مدیریت وزن استفاده کرده اند.

در این بررسی ها هیپنوتیزم زمانی به کاهش وزن کمک کرد که با مشاوره های رژیم غذایی یا رفتار درمانی همراه بوده است. برای مشخص کردن اینکه هیپنوتیزم چگونه به تنهایی ممکن است بر روی کاهش وزن تاثیر بگذارد، بررسی هایی با کیفیت بالاتر لازم است.

برای دستیابی به بهترین نتایج هیپنوتیزم باید به یک برنامه درمانی اضافه شود که شامل ایجاد یک رژیم غذایی سالم و تغییر در سبک زندگی نیز باشد.

هیپنوتیزم ممکن است برای همه موثر نباشد

بررسی ها نشان داده اند که برخی افراد ممکن است به تاثیرات هیپنوتیزم حساس تر باشند و بنابراین سود بیشتری از آن می برند. به ویژه برخی ویژگی های شخصیتی خاص می تواند میزان حساسیت فرد به هیپنوتیزم را مشخص کند.

ویژگی هایی مانند مقاومت، از خودگذشتگی و میزان پذیرش نظریه های جدید، همه ویژگی هایی هستند که با میزان حساسیت بالاتر فرد نسبت به هیپنوتیزم در ارتباط می باشند.علاوه بر این افراد رویا پرداز یا کسانی که دارای تخیلات زنده هستند و از واقعیت فاصله می گیرند، احتمالا راحت تر هیپنوتیزم می شوند.

در مقابل، بررسی ها نشان داده اند کسانی که سریع تصمیم گیری می کنند، نسبت به هیپنوتیزم احتمالا زیاد تاثیر پذیر نیستند. بررسی های دیگر نشان داده اند که حساسیت به هیپنوتیزم پس از سن ۴۰ سالگی افزایش پیدا می کند و خانم ها، بدون توجه به سن، نسبت به هیپنوتیزم حساس تر هستند.

اگر شما دارای این ویژگی های شخصیتی هستید یا در این دسته قرار می گیرید، هیپنوتیزم احتمالا برای شما موثر خواهد بود. برای دیگران هیپنوتیزم ممکن است همان نتایج موثر را برای برخی در پی نداشته باشد.

هیپنوتیزم یک روش درمان سریع نیست

گرچه در برخی بررسی ها مشخص شده که هیپنوتیزم به کاهش وزن کمک می کند، اما نباید به عنوان یک روش درمانی مستقل یا یک روش جادویی برای کاهش وزن در نظر گرفته شود.

در حقیقت اکثر بررسی هایی که مزیت هیپنوتیزم را نشان داده اند، علاوه بر هیپنوتیزم از رفتار درمانی یا یک برنامه مدیریت وزن هم استفاده کرده اند.

هیپنوتیزم باید به عنوان ابزاری برای اصلاح رفتارهای خاصی استفاده شود که ممکن است باعث افزایش وزن شوند. شما باز هم باید زمان و تلاش بیشتری برای دیدن نتیجه صرف کنید.

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید، میزان مصرف غذاهای فرآوری شده و قند را کاهش دهید و حتما فعالیت بدنی منظم داشته باشید تا وزن خود را کاهش دهید – با کمک هیپنوتیزم یا بدون آن.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت