اگر می‌خواهید یک مبل مناسب برای منزل خود خریداری کنید می‌بایست یک تصمیم آگاهانه بگیرید. مبل راحتی جز معمول‌ترین مبلمان در سراسر جهان شناخته شده و برای منازل ایرانی بسیار مناسب می باشد. بسیاری از افراد به دنبال خرید مبل برای منزل خود هستند و به دنبال مبل راحتی می روند چرا که یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های خرید است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که در این روزها می‌خواهید یک مبل مناسب برای منزل خود خریداری کنید می‌بایست به نکات گفته‌شده در زیر توجه کنید تا بتوانید یک خرید موفق داشته باشید. علاوه بر انتخاب مبلمان راحتی شما می‌توانید مبل کلاسیک، مبل استیل و مبل سلطنتی خریداری کنید. برای هر کدام شما می‌بایست ویژگی‌های آن را بدانید تا بتوانید یک خرید آگاهانه و موفق انجام دهید.

 مبل به‌‌عنوان یکی از اصلی‌ترین لوازم منزل محسوب شده که باعث ایجاد یک دکوراسیون شیک در اتاق پذیرایی و نشیمن می شود. مبلمان علاوه بر زیبایی و مدرن بودن باید راحت و استاندارد باشد. قبل از خرید مبلمان شما می‌بایست به اتاق نشیمن خود توجه کنید و با توجه به اندازه اتاق نشیمن و پذیرایی یک مدل را انتخاب کنید. اگر نشیمن منزل شما کوچک می باشد باید سراغ مبل‌های جمع‌وجور و ال شکل بروید. در این بین خرید مبل سلطنتی و استیل به دلیل بزرگ بودن برای منازل کوچک توصیه نمی‌شود. در هنگام انتخاب مبلمان باید کل فضا و تزئینات آن مانند گچ‌بری‌های پرجزئیات، وسیله‌های دکوری چوبی و آینه‌های قدی را نیز در نظر بگیرید تا بتوانید از بین تمام اجزای دکوراسیون موجود در منزل یک سبک مناسب را انتخاب کنید.

 به‌‌عنوان مثال اگر سبک زندگی شما کلاسیک می باشد می‌توانید یک مبل کلاسیک خریداری کنید. اگر دوست دارید سبک مدرن را انتخاب کنید و مبل خریداری شده شما به گونه‌ای باشد که در آن احساس راحتی داشته باشید می‌توانید از مبل راحتی بهره‌مند شوید. اگر منزل تان دارای ترکیبی از رنگ‌ها و طرح‌های متفاوت می باشد بهتر است مبلی را انتخاب کنید که ترکیبی از چند سبک باشد. اگر سبک مبل شما راحتی و یا کلاسیک می باشد برای زیبایی بیشتر می‌توانید از کوسن و بالشتک های فانتزی و زیبا نیز استفاده کنید. رنگ مبل تاثیر زیادی در دکوراسیون داشته و می‌تواند باعث ایجاد یک زیبایی خاص شود. بهتر است از رنگ‌های مناسب در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید. شما در انتخاب رنگ مبل سالن پذیرایی بهتر است به اندازه فضا و میزان نور موجود در سالن توجه کنید. برای خرید مبلمان رسمی مانند مبل سلطنتی و مبلمان استیل بهتر است از رنگ‌های سنگین استفاده کنید چرا که این‌گونه مبل‌ها برای مجالس مهم کاربردی می باشد، اما اگر به دنبال خرید مبل کلاسیک یا مبل راحتی هستید می‌توانید از رنگ‌های جیغ و شاد نیز بهره‌مند شوید.

 اگر سالن پذیرایی شما به اندازه کافی دارای نور می باشد بهتر است مبلمان با رنگ روشن انتخاب کنید و اگر فضای سالن پذیرایی شما تاریک و کم‌نور می‌باشد بهتر است از مبلمان رنگ روشن مانند رنگ‌های سفید و شیری بهره‌مند شوید. یکی دیگر از مواردی که شما می‌توانید در انتخاب مبلمان با توجه به سبک دکوراسیون به آن توجه کنید رنگ پرده و کف‌پوش می باشد. برای جدا کردن مبل پذیرایی از دکور اتاق پذیرایی بهتر است از رنگی برای مبل خود استفاده کنید که مکمل رنگ به‌کار رفته در دکوراسیون داخلی باشد. پارچه رو مبلی یکی از مواردی است که می‌بایست در هنگام انتخاب مبلمان به آن توجه کنید. به‌صورت پیش‌فرض برای تولید مبل سلطنتی و مبل استیل از مرغوب ترین پارچه استفاده می‌شود به همین علت این‌گونه مبلمان دارای قیمت بالایی است. پارچه‌های کتان چرم و پشم گزینه‌های مناسبی برای رو مبلی محسوب می‌شود چرا که به‌راحتی قابلیت شستشو داشته و براق می‌باشد. پارچه‌های مخملی براق و پرزدار نیز برای خانه‌های کوچک مناسب بوده و در تولید مبل راحتی به کار گرفته می شود. توجه کنید که مبل‌هایی که حجم بیشتری از آن‌ها را چوب تشکیل داده است مانند مبلمان کلاسیک سریع‌تر و ساده‌تر تمیز شده و گرد و غبار کمتری در آن نفوذ می کند.

 تعداد مناسب مبل ها با توجه به فضای موردنظر شما تعیین می شود. به‌صورت معمول مبلمان، هفت نفره بوده اما هنگام انتخاب مبل حتماً لازم نیست تعداد و ترکیب مبلمان را رعایت کنید و بهتر است با توجه به فضایی که قرار است مبل را در آن قرار دهید تعداد مبل را تعیین کنید. اگر شما دارای فضای بزرگ می باشید می توانید چند دست مبلمان با سبک‌های مختلف خریداری کنید. به‌‌عنوان مثال می‌توانید با ترکیب مبل راحتی و مبل سلطنتی یک دکوراسیون عالی ایجاد کنید. از مبل راحتی می‌توانید برای فعالیت‌های روزمره و نشیمن استفاده کنید و از مبل سلطنتی می‌توانید برای مراسمات بهره بگیرید. بهتر است مبلی را انتخاب کنید که وزن مناسبی داشته باشد تا در هنگام جابجایی و یا تغییر دکوراسیون حمل آن آسان و ساده باشد. به‌صورت پیش‌فرض مبل استیل و سلطنتی به دلیل منبت‌کاری‌های زیادی که بر روی دسته و پایه‌های آن کار شده است و همچنین وجود تاج در برخی مدل‌ها وزن بالایی دارد. به نسبت مبل های ذکرشده مبل راحتی و کلاسیک دارای وزن مناسب تری است. مبلمان یک وسیله راحتی برای استراحت می باشد که شما در طول روز از آن استفاده می‌کنید پس برای انتخاب باید این نکته را در نظر داشته باشید که علاوه بر ویژگی‌های گفته شده راحتی را مدنظر خود قرار دهید.