پوشش مردم گرجستان

پسرهای گرجستان چگونه لباس می پوشند؟

شاید بتوان بارزترین ویژگی در تیپ پسران گرجی را پوشیدن لباس اسپرت و دست در جیب گذاشتن دانست. پسران گرجی اغلب کت و شلوار نمی پوشند و زیاد اهل کراوات نیستند و تنها گاهی به ناچار در مراسم رسمی از این پوشش استفاده می کنند و اغلب تیپ اسپرت را ترجیح می دهند. مردان گرجی تمایلی به گرفتن کیف در دست ندارند و حتی کیف های کج در این کشور در میان پسران طرفدار چندانی ندارد و اغلب، دست های پسران گرجی آزاد است. این عدم علاقه به کیف در حدی است که حتی دانشجویان گرجی هم تمایل زیادی به همراه داشتن کیف با خود ندارند. اطلاعات بیشتر در مورد آفر تور ارزان گرجستان را در سایت بخوانید.

تا چند سال پیش مردان گرجی عاشق رنگ های تیره بودند و مهمترین پوشش آن ها کاپشن و شلوار مشکی بوده است اما در چند سال اخیر از این علاقه کاسته شده است و پسران گرجی به تجربه کردن رنگهای روشن تر در ظاهرشان روی آورده اند.

پوشش دختران گرجی

دختران جوان گرجی بیشتر با دامن های کوتاه دیده می شوند که در واقع تقلیدی از مدلهای دهه ۶۰ میلادی اروپا است. دختران گرجی به شلوار جین نیز علاقه خاصی دارند و برخلاف دختران ایرانی تمایل چندانی به آرایش ندارند. لوازم آرایش در گرجستان محبوبیت چندانی ندارد اما دختران گرجی به ناخن هایشان اهمیت زیادی می دهند و به مانیکور کردن ناخن علاقه زیادی دارند.

دختران گرجی عاشق رنگ موهای بسیار روشن هستند و اغلب موهایشان را به شکل رنگ پریده در می آورند.

زنان میانسال گرجی نیز اغلب دامن تیره رنگ بلند بر تن می پوشند و دامن کوتاه را کمی زننده می دانند. زنان میانسال گرجی برای اینکه جلف به نظر نرسند اغلب از پوشیدن دامن کوتاه دوری می کنند وتنها گاهی در مراسم های خاص دامن کوتاه می پوشند.

مراکز خرید لباس در تفلیس

در تفلیس مراکز خرید لباس بسیاری دیده می شود اما جالب است بدانید که مراکز خرید لباس دست دوم به همان اندازه و حتی بیشتر طرفدار دارد. البته لزوما انسانهای فقیر به فروشگاه های لباس دست دوم نمی روند و در گرجستان افراد مختلفی به این فروشگاه ها سر می زنند.

بازار گرجستان و حجم بسیار توریست، این کشور را به بازار خوبی برای شرکتهای مدلینگ و طراحان لباس تبدیل کرده است و به همین دلیل در این کشور شما می توانید مراکز خرید بسیاری را پیدا کنید که برندهای مشهور را با قیمت های متعارف و گاه ارزان به فروش می رسانند.

پوشش مردم گرجستان

هر چند جامعه گرجستان تمایل زیادی به حفظ سنت ها و لباس های کهن خود دارند اما در سال های اخیر جوانان این کشور تمایل زیادی به دنیای مد نشان داده اند هر چند هنوز هم لباس های محلی گرجستان همچون چوخا بر تن بسیاری از مردان این کشور دیده می شود. در زمستان معمولا دختران و زنان گرجی برای محافظت در برابر سرما از روسری استفاده می کنند.

آفرهای تور لحظه آخری را از دست ندهید

 پوشاک مردم استانبول

لباس های سنتی ترکی استانبولی ویژگیهایی را از اعتقادات مردم، لباسهای آسیای مرکزی، دوره عثمانی و آسیای میانه گرفته است. این خصوصیات مشترک را می توان به قرنها ارتباط فرهنگی مردمان ترک نسبت داد. امروزه مانند اغلب کشورهای جهان، لباسی متداول مردم ترکیه به خصوص درشهرها، به سبک لباس های غربی است. در مورد سفر با تور استانبول و قیمتهای آفرهای تورها در سایت سفر باتو بخوانید.

زنان محجبه ترک، شال یا روسری و دامنهای بلند می پوشند. در روستاها لباسهای بلند و دامنهای چیندار متداول است. تحول رسمی در پوشش مردم ترکیه از دوران حکومت محمود دوم، سیامین سلطان امپراتوری عثمانی، آغاز گردید؛ وی وضع ظاهری پادشاهان اروپا را الگوی خود قرار داد و با تلفیق لباس های شرقی و غربی، سبک پوشش جدیدی را ایجاد کرد. محمود به جای عمامه، فینه بر سر گذاشت و تمام افراد به جز روحانیون را مجبور به استفاده از آن کرد. اما مهمترین تحول در پوششی ترکیه در زمان آتاتورک اتفاق افتاد. وی لباس و کلاه غربی را اجباری، استفاده از عمامه و فینه را ممنوع کرد و حجاب زنان را برداشت.از جمله لباسهای سنتی ترکیه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

لباده(Robe)(Dolaman)

لباس ترکی استانبولی جلوباز,بلند گشاد که آستین هایی تنگ دارد.این جامه مردانه را روی لباس ها میپوشند.

کلاه ترکی(Turkuish Cap)

اغلب مردان مذهبی ,میاینسال و روستایی استانبول این کلاه غیر رسمی را به سر میگذارند.در ترکیه به آن کلاه زائران(Haci Takesi)هم میگویند.

روسری

 روسری سنتی ترکیه است که به راحتی زیر چانه گره زده میشود به طوری که صورت کاملا آشکار است. اکثر زنان طبقه متوسط این پوشش را انتخاب می کنند. توربان نوع دوم حجاب سنتی زنان ترکیه است. این روسری بزرگ سرودور گردن را.کاملاً میپوشاند

جلیقه(Yasmak)(Jelick)

نوعی پوشش زنانه که معمولا بدون آستین است.گاهی در دو طرف آن دو جیب کوچک قرار دارد.

یاشمک(Yasmak)(Yashmak)

نوعی نقاب ترکی است که زنان مسلمان برای پوشاندن صورتشان از آن استفاده می کرده اند. این نقاب دو بخش دارد؛ یک قسمت از آن صورت و بخش دیگر پیشانی را میپوشاند. در حال حاضر، استفاده از این پوشش سنتی در ترکیه ممنوع است. موارد و جزئیات بیشتر در مورد آفرهای تور ارزان استانبول و نیز تور لحظه آخری استانبول در سایت در دسترس است.

شلوار(shalwar)

در بعضی روستاها نوعی شلوار شبیه شلوار کردی پوشیده می شود. شلوار در زبان ترکی پانتالون نامیده می شود و مردان آن را به پا می کنند. البته زنان، به ویژه زنان روستایی هم شلوارهایی گشاد و امروزه صنعت نساجی و تولید لباسی در ترکیه پیشرفت زیادی کرده است؛ به طوری که بخشی زیادی از منسوجات منطقه را تامین و حتی به دیگر نقاط دنیا صادر می کنند. در ایران نیز پارچه لباسهای تولید ترکیه فراوان است. یکی از اقلامی که مسافران – و گردشگران ایرانی هنگام مراجعت از ترکیه برای مصرف وسوغات با خود می آورند، انواع پوشاک و منسوجات است.