نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » خانواده » معایب وجود تلویزیون در اتاق خواب

 معایب وجود تلویزیون در اتاق خواب

داشتن یک تلویزیون در دکوراسیون اتاق خواب شما باعث می شود که جدا از دنیای شلوغ و پردغدغه در اتاق خود بنشینید و از هیایو به دور باشید، اما از نظر بسیاری از کارشناسان برای این کار و استفاده از تلویزیون در دکوراسیون اتاق خواب خود باید دقت کافی را داشته باشید و نکاتی را نیز رعایت فرمایید.

 

امروزه دومین یا حتی سومین تلویزیون خانه در دکوراسیون اتاق خواب جای می گیرد. بسیاری از افراد از آنجایی این تصمیم را می گیرند که به نظرشان وجود تلویزیون در دکوراسیون اتاق خواب باعث ایجاد آرامش شده و لذت بردن از اوقات فراغت روزانه را برایشان چند برابر می کند. با این کار می توانید حتی در هنگام عوض کردن لباس هایتان نیز بتوانید به اخبار گوش کنید و یا حتی شاید گاهی بخواهید برنامه هایی را دور از چشم کودکانتان دنبال نمایید.

 

با وجود نکات مثبتی که وجود تلویزیون در دکوراسیون اتاق خوابتان برایتان به ارمغان می آورد، تاثیرات منفی نیز به جای خواهد گذاشت؛ بنابراین با ما همراه باشید تا با معضل تلویزیون در دکوراسیون اتاق خواب بیشتر آشنا شده و به دنبال راهکارهای مناسبی برای استفاده بهتر از آن باشیم.

 

امروزه دومین یا حتی سومین تلویزیون خانه در دکوراسیون اتاق خواب جای می گیرد

 

سلامت شما

فرقی نمی کند که در اتاق خوابتان به تنهایی هستید یا نه! به گفته روانشناسی به نام Susie Tuckwell، استفاده از تلویزیون در اتاق خواب می تواند در طول یک مدت برای سلامتی شما خطرناک و آسیب زننده باشد. یکی از بارزترین معایب وجود تلویزیون در دکوراسیون اتاق خواب این است که زمانی که قبل از خواب به تماشای آن می پردازید، مغز و هر دو چشمتان را بیش از حد تحریک نموده اید که همین امر باعث می شود نتوانید به راحتی بخوابید.

 

استفاده از تلویزیون در اتاق خواب می تواند در طول یک مدت برای سلامتی شما خطرناک باشد

 

Susie Tuckwell می گوید: « تماشای بیش از حد صفحه نمایش تلویزیون می تواند در طولانی مدت به مغز شما فشار آورده و باعث زوال عقل گردد. هم چنین کمبود خواب ناشی از صرف زمان زیادی برای تماشای تلویزیون آن هم در زمانی که وقت خواب شماست، می تواند باعث چاقی و افسردگی شود».

 

کمبود خواب ناشی از صرف تماشای تلویزیون، می تواند باعث چاقی و افسردگی شود

 

تمامی این مسائل و مشکلات سلامتی می تواند تحت تاثیر منبع نوری خاصی به نام نور آبی مصنوعی قرار بگیرد. این نور از تلویزیون و سایر دستگاه های الکترونیکی خارج می شود. نور آبی طبیعی که از خورشید متصاعد می گردد، باعث می شود تا ریتم شبانه روزی ما تنظیم شود؛ بنابراین الگوی خواب مناسب برای ما نیز مشخص می گردد. این در حالی است که نور آبی مصنوعی متصاعد شده از منابع الکتریکی مثل تلویزیون می تواند باعث ایجاد اختلال در خواب ما گردد و در نتیجه آن هم در طولانی مدت ما را دچار الگوهای نامنظم خواب کند. علاوه بر تمامی این موارد، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در طولانی مدت قرار گرفتن در معرض نور آبی مصنوعی می تواند باعث ایجاد آسیب در شبکیه چشم و به دنبال آن حتی در شرایط بدتر در سنین بالاتر از دست دادن بینایی شود.

 

روابط شما

علاوه بر تمام آسیب و نگرانی هایی که استفاده از تلویزون برای سلامت شما ایجاد می کند، این مسئله می تواند حتی برای روابط شما نیز مسئله ساز شود. با وجود خانه هایی که امروزه طراحی می شوند که عموما نقشه هایی باز دارند، پیدا کردن مکانی دنج و خصوصی برای زوج ها ممکن است کار سختی به حساب آید. Susie Tuckwell معتقد است که زوج ها به طور میانگین در طی روز نیاز دارند که حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با هم تنها باشند تا به صحبت با یکدیگر بنشینند و از حوادث و اتفاقات روز با هم صحبت کنند. او اضافه می کند که گاهی تنها فضا و مکانی که زوج ها می توانند دور از هرگونه شلوغی و هیاهو در کنار یکدیگر قرار بگیرند، اتاق خواب است.

 

تماشای تلویزیون، می تواند حتی برای روابط زوجین مسئله ساز شود

 

اما مسئله ای که وجود دارد این است که وجود وسایل و لوازمی مانند تلویزیون و استفاده نادرست از آن می تواند در این مسئله اختلال ایجاد کرده و مانع آن گردد. Gemma Cribb به عنوان یک روانشناس معتقد است که حداقل کاری که در این زمینه می توان انجام داد این است که به زوج ها پیشنهاد دهیم که با یکدیگر و در کنار هم به تماشای تلویزیون بپردازند. او می گوید: «مطالعه کتاب با یکدیگر، بازی کردن و کارهایی از این دست، باعث ایجاد آرامش برای هر دوطرف می شود و وجود تلویزیون در اتاق و تماشای مداوم آن نیز باعث کاهش زمان برای چنین کارهایی شده و آن را محدودتر می کند».

 

وجود تلویزیون و استفاده نادرست از آن می تواند در روابط زوجین اختلال ایجاد کرده و مانع آن گردد

 

Tuckwell هم با این نظر موافق است و بارها و بارها به آن اشاره کرده است که بیش از حد غرق شدن در تلویزیون، آن هم در اتاق خواب می تواند به شدت آسیب زننده و مضر باشد. او می گوید: « زوج هایی که زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون کرده و دائما سرگرم وسایلی از این دست هستند، نسبت به زوج هایی که به مراوده و گفتگوی مداوم با یکدیگر می پردازند، احساس تنهایی بیشتری دارند».

 

بیش از حد غرق شدن در تلویزیون، آن هم در اتاق خواب می تواند به شدت آسیب زننده و مضر باشد

 

بنابراین یکی از مضرات وجود تلویزیون در دکوراسیون اتاق خواب، تاثیر آن بر روی صمیمیت زوجین است. Cribb معتقد است که: « تماشای تلویزیون مانند نوعی بازی است که در آن زوج ها در کنار یکدیگر هستند، ولی هیچگونه تعاملی با هم ندارند؛ بنابراین این کار می تواند در طولانی مدت نیز تاثیرات مخربی را بر زندگی مشترک این افراد ایجاد کند».

 

از مضرات وجود تلویزیون در دکوراسیون اتاق خواب، تاثیر آن بر روی صمیمیت زوجین است

 

با توجه به تمامی این گفته ها، نمی توان این مسئله را نیز انکار کرد که در دنیای تکنولوژیک امروزه، بسیاری از عادات حتی با وجود تاثیرات مخربشان، تبدیل به هنجار شده اند، اما ما از شما می خواهیم که به توصیه هایی که برایتان ذکر کردیم نیز توجه کنید تا در سلامت جسمی و روابط خود دچار مشکلات آسیب زننده نشوید.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت