نایت ملودی » سرگرمی » نایت پلاس » تکنولوژی » رنگ نما در حوزه صنایع پوششی ساختمان چه جایگاهی دارد؟

صنایع گوناگونی در جهان در حال رشد چمشگیری هستند که از آن قبیل می توان به ساخت و سازهای کلان شهری و غیر شهری اشاره کرد که اتفاقا در کشورما نیز همواره بسیار مورد توجه بوده است.

ساخت و سازهای امروزی با دهه های گذشته بسیار متفاوت است و به شکل دیگری انجام می شود. تا همین چند سال پیش سازه های فلزی تنها موردی بودند که برای اسکلت اصلی ساختمان از آنها استفاده می‌شد اما این روزها شمار زیادی ترجیح می دهند از سازه بتنی برای ساخت ساختمان ها، برج ها، بیمارستان ها و… استفاده کنند.

مورد بسیار قابل توجهی که این روزها در دستور کار پیمانکار قرار داشته و همواره بسیار اهمیت دارد، مسئله ایمنی و امنیت است! مهندسان و پیمانکاران با بهره گیری از جدیدترین صنایع تولیدی که بر پایه علم و تکنولوژی هستند، تلاش می کنند تا به بهترین شکل ممکن ایمنی ساختمان ها را در عین حفظ زیبایی ظاهری آنها بالا ببرند.

کفپوش اپوکسی، کفپوش پلی یورتان، ضد حریق، رنگ نما و عایق رطوبتی بام از جمله مواردی هستند که بکار بردن همگی آنها برای مقاوم سازی ساختمان ضروری است؛ به موارد ذکر شده اصطلاحا صنایع پوششی ساختمان گفته می شود. کفپوش های اپوکسی بیش از دیگر موارد دارای جلوه بصری پر رنگ تری است و زیبایی آن باعث شده تا در کنار ویژگی های ایمنی و مقاومتی آن، بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

کفپوش های پلی یورتان نیز تقریبا مشابه با کفپوش های اپوکسی هستند با این تفاوت که می توان به ساختار اولیه آن مواد گوناگونی همچون ترکیبات ضد اسید اضافه نمود تا بتوان از این کفپوش ها به راحتی و با خیال آسوده در محیط های با حساسیت بالا مثل آزمایشگاه و کارگاه های صنعتی و شیمایی هم استفاده کرد. همچنین لازم بذکر است که این کفپوش ها در دکوراسیون اداری نیز بسیار به چشم آمده و جلب توجه کنند.

عایق های رطوبتی بام نیز بسیار حائز اهمیت می باشند که البته ما بیشتر آنها را با نوع ایزوگام می شناسیم. این مورد خصوصا در مناطق مرطوب تر و بارانی بیشتر به چشم می آید که با بهره گیری بجا و صحیح از آن می توان تا حد بسیار مطلوبی از نم پس دادن ساختمان در نقاط مختلف جلوگیری کرد.

اما می رسیم به رنگ نما

بطور کلی رنگ نما برای نقاشی نماهای بیرونی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. باید به این نکته توجه داشت که مواد بکار برده شده در رنگ نماها و همچنین شیوه اجرا نمودن آن از جمله مواردی است که ممکن است توسط شرکت های مختلف به روش های گوناگونی انجام شوند.

رنگ نماها دارای ویژگی های بسیار شاخص و جالب توجهی هستند که باعث شده امروزه جایگاه خوبی در صنایع پوششی ساختمان بدست آورند؛ همچنین تنوع رنگ بندی بسیار بالای آن خود نقش بسزایی در شکل گرفتن این جایگاه دارد. انعطاف پذیری این رنگ نماها در مقابل تنش های ساختمانی، برخورداری از سطح ضد آب، غیر قابل اشتعال، غیر سمی بودن، قابلیت حل شد در آب و داشتن سطح مقاوم در برابر اشعه UV خورشید از مهمترین مزایای رنگ نما می باشد که می توان برشمرد.

شاید برای‌تان این سول پیش آمده باشد که برای چه سطوحی می توان از این رنگ نماها استفاده کرد؟ باید به شما بگوییم که این مواد قابلیت استفاده بر روی هر نوع سطح آجری، سیمانی، بتنی و… را دارند. البته لازم است این نکته را همواره بخاطر داشته باشید که لازم است قبل از بکار بردن این مواد بر روی سطوح گفته شده، می بایست سطوح را با استفاده از برس و یا دیگر مواد لازم بطور کامل تمییز نمایید.

تفاوت بارز رنگ نما با رنگ های عادی نیز در آن است که کیفیت آنها ثابت بوده و در اثر سپری شدن زمان هیچگونه مشکلی را متوجه نخواهند شد. اگر بخواهیم این مقاله را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم که رنگ نما، بخش مهم مجموعه صنایع پوششی است.

بطور کلی رنگ نماها دارای ۳ نوع رنگ نمای آکریلیکی، سیلیکون آکریلیک و خود تمیز شونده می باشند که هر سه نوع آن توسط شرکت عکاظ خاورمیانه تولید می شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مسائل فنی مربوط به این رنگ نماها نیز بهتر است به وب سایت شرکت عکاظ خاورمیانه مراجعه کنید.

منبع:

http://www.otaq.ir

تاریخ: 05 آوریل 2017
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: تکنولوژی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت