نایت ملودی » سلامت » این رفتارها جسم و روان تان را تخریب می کنند

 این رفتارها جسم و روان تان را تخریب می کنند

در مقایسه با بیشتر حیوانات گاه رفتارهایی از انسان سر می زند که به کلی برخلاف غرایز آنهاست و حتی ممکن است به ضربه زدن عامدانه به خود تبدیل شود. برخی انسان ها دروغ می گویند، خیانت می کنند، دزدی می کنند و اعمالی را مرتکب می شوند که موجب آسیب رساندن به خود می شوند.

 

در این بین خودکشی گرچه در میان برخی حیوانات دیگر نیز دیده می شود، اما تنها در انسان است که به مرحله افسردگی و خودتخریبی می رسد.

 

اما این رفتارهای خود تخریب گرانه چه هستند؟ در این مقاله با رفتارهایی که ناخودآگاه باعث تخریب جسم و روان تان می شود آشنا شوید.

 

استرس

استرس می تواند باعث مرگ، سکته قلبی یا سرطان شود. استرس همچنین می تواند باعث افسردگی شود که غالبا فرد را به سمت خودکشی می کشاند. اما چه چیزی باعث استرس می شود؟ به نظر می رسد یکی از مهم ترین دلایل استرس زندگی شهری باشد که در گذشته های دور انسان وجود نداشته است.

 

بیشتر انسان ها امروزه حداقل ۴۸ ساعت در هفته کار می کنند و بخری ادامه کار را به خانه می برند. مسئولیت هایی که در خانه یا کار برعهده زنان و مردان قرار دارد زندگی آنها را از هر زمان دیگر پراسترس تر کرده است. از طرفی دیگر بی خوابی یا کم خوابی یکی دیگر از مشکلات امروزه بشر است که تشویق و اضطراب در پی دارد.

 

دروغ گفتن 

هیچ کس به درستی نمی داند چرا برخی اینقدر دروغ می گویند اما مطالعات نشان می دهد در میان برخی جوامع و فرهنگ ها دروغ گفتن امری فراگیر است. دروغ گفتن به عوامل مختلفی مربوط است که یکی از مهم ترین آنها کمبود عزت نفس یا اعتماد به نفس است.

 

روبرت فیلدمن استاد روان شناسی دانشگاه ماساچوست آمریکا می گوید: ما متوجه شده ایم که هرچه اعتماد به نفس اشخاص کمتر باشد، میزان دروغ گفتن آنها بیشتر می شود. او و همکارانش مطالعاتی را روی افرادی که زیاد دروغ می گویند انجام داده اند تجربه کرده اند. همچنین مطالعه ای که در مدارس اروپایی روی بچه هایی که در مدرسه مسخره می شدند انجام شد و نشان داد که آنها در عوض این رفتار در خانه خواهران و برادران خود را مسخره می کنند.

 

مسخره شدن توسط دیگران در بسیاری مواقع باعث خودداری از رفتن به مدرسه شده است. در هر حال جلوگیری از این رفتار توسط اولیای مدرسه یا والدین خیلی سخت است چون کودکانی که مسخره می شوند معمولا به دیگران درباره این موضوع اطلاع نمی دهند، بنابراین بهتر است که والدین نسبت به تغییر رفتار فرزندان خود دقیق شوند و اگر علت این تغییر رفتار در مدرسه است هرچه زودتر برای رفع مشکل اقدام کنند.

یکی از مهم ترین عوامل دروغ گفتن،کمبود عزت نفس یا اعتماد به نفس است

 

 

غیبت کردن 

برخی از انسان ها به قضاوت کردن و صحبت کردن درباره یکدیگر عادت کرده اند. هدف غیبت کردن رسیدن به حقیقت یا کشف درست بودن ماجراها نیست بلکه این عادت موجب می شود تا گروه های انسانی کمک کرده تا در دوست نداشتن گروه ها یا اشخاص دیگر به هم نزدیک تر شوند. غیبت بسیار مذموم بوده و یکی از رذایل اخلاقی است و نابهنجاری های اجتماعی بسیاری به همراه دارد.

 

تمایل به خشونت 

نشانه هایی برای تمایل به خشونت در تمام تاریخ بشر یافت می شود. خشونت می تواند علل و اسباب مختلفی داشته باشد که عدم پرورش خصایص اخلاقی و شخصیتی و برخی نارسایی هایی در کارکردهای ساختاری اجتماعی بخشی از این موارد است. رفتارهای پرخاشگرانه، آسیب های بسیاری به کانون خانواده و جامعه وارد می کند.

 

تقلب 

در حالی که بیشتر مردم صداقت را به عنوان یک ارزش در نظر می گیرند، یک نفر از هر ۵ نفر در آمریکا اعتقاد دارند تقلب در مالیات دادن امری غیراخلاقی نیست. به نظر می رسد رفتار بخری انسان ها با آنچه می گویند متفاوت است. در این تحقیقات کسانی که از لحاظ اقتصادی قدرتمندتر هستند. عمل خیانت و تقلب را با راحتی بیشتری توجیه می کنند.

 

دزدی 

یکی از دلایل دزدی می تواند نیازمندی باشد اما مطالعات نشان داده که گاه دلیل دزدی تنها هیجان انجام آن است. این مطالعه به شکل تصادفی روی ۴۳ هزار نفر انجام شد و از این تعداد ۱۱ درصد اعتراف کردند حداقل یکبار چیزی از مغازه ها کش رفتند این افراد در حالی دزدی کردند که به راحتی می توانستند آن کالا را بخرند.

 

مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۹ انجام شد که در آن به دو گروه شرکت کننده به ترتیب دارونما و ناتروکسون داده شد. تاثیر ناتروکسون تا به حال در استفاده از الکل و مواد مخدر شناخته شده بود. این ماده می تواند عملکرد مغز را مختل و هنگام دزدی یا استفاده از این مواد احساس لذت را به مغز منتقل کند.

 

حرف آخر 

با خود تخریب گری مبارزه کنید. اگر شما هم کم و بیش جزو کسانی هستید که از این آفت رنج می برید بهتر است دست به کار شوید و از این شیوه های مقابله ای کمک بگیرید.

دوراندیش باشید و اثرات طولانی مدت راهکارهای خود را پیش بینی کنید. انعطاف پذیر باشید و راه حل های دیگری را نیز تجربه کنید.

 

منطقی باشید و سعی کنید ارزیابی های دقیق و درستی انجام دهید. کسانی که در این راه موفق هستند با پذیرش مسئولیت و یافتن راه حل مشکلات خود به مسائل پاسخ می دهند و با احساس تسلط و کفایت و کمک گرفتن از حمایت دیگران و کوشش برای رشد و تعالی خود را از ورطه نابودی بیرون می کشند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت