مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » خانواده » راضی نگه داشتن دیگران تا کی؟!

راضی نگه داشتن دیگران تا کی؟!

لطف کردن به دیگران و راضی نگه داشتن دل آنها ذاتا چیز بدی نیست؛ چنین کاری زمانی که به خانواده و کسانی که به آنها عشق می ورزیم می تواند ارزشمندتر نیز باشد. اما برخی مواقع خشنود کردن دیگران می تواند برا یمان دردسرساز شود.

شما هیچ وقت نمی توانید همه کسانی را که با آنها در تعامل هستید راضی کنید. اگر بیش از توان تان برای خواسته های دیگران تلاش کنید فرصت کافی برای تحقق نیاز های خود را نخواهید داشت. اگرچه برخی افراد ممکن است به صورت تلویحی از این وضع شکایت کنند، اما چنین کاری درکل غیر ممکن به نظر می رسد. در ادامه ی مطلب به بررسی ۵ مورد از نشانه های لطف کردن به مردم که می توانند برای ما زیان بخش باشد می پردازیم:

۱. نمی توانید “نه” بگویید
“بله گفتن” به درخواست هر فردی، می تواند به معنی “نه گفتن” به همه ی چیزهای دیگر باشد. گاهی اوقات ناتوانی در نه گفتن به دعوت همسایه مان برای شام، می تواند فرصت رفتن به سالن ورزشی را بگیرد یا اینکه ناتوانی در نه گفتن به درخواست دوست مان می تواند به معنای از دست دادن زمانی را که به خود اختصاص داده بودیم باشد. بله گفتن به هر چیزی عواقب خاص خودش را دارد.

راهکار: اگر همیشه بله گفتن، به پاسخ خود آیند و خودکار شما تبدیل شده است، می توانید با گفتن جمله “به آن فکر می کنم و به زودی جواب رو به شما اطلاع خواهم داد” یا مواردی دیگر شبیه این شروع کنید. بعد از آن،چند دقیقه ای را به این فکر کنید که قبل از اینکه قولی بدهید چه چیزهایی هست که شما می خواهید انجام دهید.

۲. مشکل داشتن در تصمیم گیری
اگر عادت کرده اید به پرسش های دیگران بر اساس آنچه دوست دارند بشنوند و باب میل شان است پاسخ دهید، شما احتمالا با تصمیم گیری مشکل خواهید داشت. زمانی که شما به دیگران اجازه می دهید تا همه چیز، از انتخاب یک جفت کفش نو گرفته تا تصمیم گرفتن برای پیدا کردن یک جای خوب برای صرف نهار را آنها برای شما انتخاب کنند، هیچ وقت مسیری را که در زندگی برای خود بر می گزینید نمی توانید عملی کنید.

راهکار: قبل از همه چیز خودباوری را در درون تان به خود تلقین کنید؛ سپس با توجه کردن به چیزهایی که دوست دارید و چیزهایی که دوست ندارید شروع کنید. سعی کنید فعالیت هایی که شما را سرحال، شاداب و سرزنده، و چیزهایی که انرژی شما را خشک می کنند پیدا کنید. با عمل کردن به این ها، آگاهی یافتن از باورها و عقاید تان رشد خواهد کرد.

۳. از درخواست کمک کردن عاجزید
گاهی اوقات افرادی که به احتمال زیاد به هر درخواستی “بله” می گویند کمتر می توانند از دیگران درخواست کمک کنند. اگر شما با کمک خواستن از کسی (حتی اگر یک لطف کوچک و یا یک کار ساده باشد) مشکل دارید، ممکن است فرصت های طلایی دست نیافتنی زیادی را در زندگی از دست بدهید.

راهکار: اول از همه هر روز با یک درخواست ساده (هر چیزی می تواند باشد ،مثلا درخواست گرفتن یک صندلی از دوست تان در یک جلسه) شروع کنید. بیشتر انجام دادن این کار باعث می شود تا شما از دیگران راحت تر درخواست کمک کنید.

۴. مطابق با ارزش هایتان زندگی نمی کنید
اگر بخواهید کل انرژی تان را صرف انجام کارهایی کنید که دیگران می خواهند، غیرممکن است بتوانید بر اساس ارزش هایی که برای خودتان قائل هستید زندگی کنید. اگر شما قدر و ارزش وقت گذراندن با فرزندان تان را می دانید، در عین حال نمی توانید به دوست تان که همیشه به شما لطف داشته اند نه بگویید، در زندگی بر سر اینکه کدام چیزها برای شما مهترین چیزها هستند کشمکش خواهید داشت. شما هر روز تنها چند ساعتی را در اختیار دارید؛ بنابراین بسیار مهم است که زمان تان را برای انجام دادن کاری هایی که برای شما مهم تر است صرف کنید.

راهکار: بررسی کنید که بیشترین زمان هر روزتان صرف چه کاری می شود؛ سپس با دقت ببینید آیا بیشترین زمان را برای کارهایی که واقعاً برا ی شما مهم ترین هستند اختصاص داده اید یا نه؟ اگر اینگونه نبود شروع به ایجاد کردن هدف هایی کنید که واقعا هم برای آنها ارزش قائل هستید و هم با ارزش های شما قابل همگام سازی هستند.

۵. نمی توانید حدومرز خاصی را برای سلامتی خود تعیین کنید
اگر نمی توانید به دوست تان که به طور مداوم از شما درخواست پول می کند نه بگویید و یا اینکه از داد زدن با صدای بلند بر سر مادرزن تان که دخالت بی جا در امور زندگی شما می کند می ترسید، این چنین مرزهای ناسالم می تواند زندگی شما را به تباهی بکشاند. زمانی که شما به دیگران اجازه می دهید تا به زمان و مکان شما تجاوز کنند احتمالا رنجش و ناراحتی شما نسبت به آنها افزایش پیدا خواهد کرد.

راهکار: به دیگران اجازه ندهید تا از شما سوء استفاده کنند. قدرت تان را دوباره بازپس بگیرید و بپذیرید که حرف زدن با صدای بلند بر سر دیگران آنها را عصبانی خواهد کرد. در طول زمان شما خواهید دید که رنجاندن و ناراحت کردن دیگران وقتی به حفظ حریم و حدود سلامتی شما ختم شود، به آن بدی که فکر می کنید نیست.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت