نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » خانواده » روش های مقابله با آلرژی فصلی

تقریبا یک چهارم جمعیت جهان از عوارض آلرژی رنج می‌برند. از سوی دیگر، زندگی شهرنشینی و صنعتی‌شدن، به‌دلایل مختلف، باعث افزایش آمار مبتلایان به آلرژی فصلی شده است.آلرژی فصلی

آلرژی چیست؟
آلرژی واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف است .یکی از مسائلی که برخی از مردم با آن در فصل بهار، مواجه می‌شوند، آلرژی فصل بهار است. این آلرژی ناشی از استنشاق گرده‌های گیاهی ناشی از گرده‌افشانی گیاهان است. به عبارت بهتر آلرژی فصلی واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن به موادی است که به ظاهر، مضر نبوده و بی‌ضرر هستند، اما بدن نسبت به آنها واکنش‌های شدیدی نشان می‌دهد. این آلرژی یکی از شایع‌ترین انواع آلرژی‌هاست.آلرژی فصلی

عوامل بروز آلرژی
دکترمحمود موحدی فوق تخصص ایمونولوژی آسم وآلرژی، علت اصلی حساسیت های فصلی به ویژه در فصل بهار را گرده افشانی گیاهان بیان می کند. وی می گوید:«حساسیت فصلی ناشی از گرده افشانی گیاهان به تناسب شرایط جغرافیایی وگیاهان آلرژی زای مناطق مختلف کشورمتفاوت است.»
موحدی با بیان این که حساسیت به گرده گیاهان درفصول مختلف سال نیز متفاوت است افزود: « گرده افشانی درختان دربهار، علفها و چمنها در تابستان و درختچه ها وعلفهای هرزدرفصل پاییزموجب بروزحساسیتهای فصلی می شود».

دکتر مژگان صفری، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در زمینه حساسیت فصلی می گوید: «نام دیگر آلرژی فصلی، تب یونجه است، اما بر خلاف تصور ارتباط مستقیم با یونجه ندارد، بلکه هر نوع علف هرز و یا گیاهی می تواند موجب بروز آن شود».
دکتر صفری در مورد عوامل آلرژی زا می گوید:« مبتلایان به حساسیت فصلی با شروع گرده افشانی گل ها و گیاهان علائم خود را نشان می دهند. در این حالت، نگهداری گلدان های کوچک در فضای منزل، پر پرندگان خانگی و نگهداری حیواناتی مانند جوجه اردک، گربه، سگ و غیره، بیماری را شدت می دهد».

وی در ادامه می گوید:« حساسیت فصلی فقط مخصوص فصل بهار نیست، بلکه در تابستان و پاییز با خوردن بعضی از میوه ها نظیر هندوانه، خربزه، انگور، گوجه فرنگی و توت فرنگی ممکن است آلرژی ظاهر شود. گرده های گل ها و درختان وقتی وارد ریه می شوند، ممکن است منجر به بیماری آسم شوند که در این حالت بیمار باید تحت نظر پزشک مداوا شود».
دکتر منصور رضایی ، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید:« برخی از غذاها سبب افزایش یا کاهش عوارض ناشی از آلرژی خواهد شد؛ به‌عنوان نمونه، از سویا، تخم‌مرغ، ماهی، خربزه، گوجه فرنگی،گوجه سبز، کرفس و برخی از شکلات‌ها، می‌توان به‌عنوان برخی از غذاهای تشدید‌کننده عوارض ناشی از آلرژی فصلی نام برد».آلرژی فصلی

علایم و نشانه های آلرژی
تقریبا یک چهارم جمعیت جهان از عوارض آلرژی رنج می‌برند. از سوی دیگر، زندگی شهرنشینی و صنعتی‌شدن، به‌دلایل مختلف، باعث افزایش آمار مبتلایان به آلرژی فصلی شده است.
دکتر محمود موحدی ، فوق تخصص ایمونولوژی آسم وآلرژی ، گفت:« نشانه ها و عوارض حساسیتهای فصلی شامل ،آبریزش بینی، ریزش اشک، سرفه وعطسه ازجمله علا ئم آلرژی است که به علت مصرف داروها ، مواد شیمیایی وحتی شرایط فیزیکی خاص ایجاد می شود».
محمود موحدی دراین باره گفت: «آثار ناشی ازحساسیتهای فصلی درچشم ودستگاه تنفسی بروزمی کند».
وی در ادامه گفت: « حساسیت فصلی درچشم موجب ورم ملتهبه بهاره، در دستگاه تنفسی فوقانی باعث گرفتگی، خارش وآب ریزش بینی و دردستگاه تحتانی تنفسی موجب سرفه، خس ،تنگی نفس می شود».

روش های مقابله با آلرژی فصلی
اولین قدم برای مقابله با این مشکل، بهبود عملکرد سیستم ایمنی است. گنجاندن مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌ها مثل میوه‌ها، سبزیجات و چربی امگا ۳ به رژیم غذایی شما را تا حد زیادی به این هدف نزدیک می‌کند. به این ترتیب توصیه می‌شود که یک رژیم غذایی مقوی و سالم را دنبال کنید.
حتما از مکمل‌های طبیعی با طیف کامل و طبق تجویز پزشک برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود استفاده کنید.
با افزایش مصرف موادغذایی ضد التهابی مثل روغن ماهی و میوه و سبزی از علائم التهابی آلرژی فصلی به میزان قابل توجهی بکاهید.
از مواد غذایی و مکمل‌های حاوی فلاوونوئید بیشتر استفاده کنید.
برای کاهش التهاب در بدن از مواد حاوی کاروتنوئید مثل اسفناج و سیب زمینی شیرین بیشتر مصرف کنید.
حتما اسیدهای چرب امگا ۳ در فهرست غذایی روزانه خود بگنجانید.
مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید.
از مواد هضم کننده طبیعی استفاده کنید. مبتلایان به آلرژی اغلب در هضم غذا دچار مشکل می‌شوند. با مصرف هضم کننده‌های طبیعی مثل مواد غذایی پروبیوتیک می‌توانید تا حد زیادی به این مشکل غلبه کنید.
خوراکی‌هایی مثل قند و لبنیات را که به آنها حساسیت دارید، شناسایی کرده و تا حد امکان از مصرف آنها پرهیز کنید.
حتما روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کنید.آلرژی فصلی

کاربردی ترین اقدامات طبیعی برای کاهش علائم آلرژی‌های فصلی
سینوس‌های خود را روزانه شست و شو دهید. بهترین شیوه برای پاک کردن سینوس‌ها شست و شوی مجاری بینی با محلول آب نمک است. با انجام همین اقدام ساده یک یا دو بار در روز می‌توانید به میزان زیاد و یا حتی به طور کامل علائم آلرژی فصلی را برطرف کنید.
در روزهای خشکی که باد می‌وزد حتی‌الامکان در منزل یا سایر فضاهای بسته بمانید و از رفتن به فضای باز خودداری کنید. برای افرادی که آلرژی فصلی دارند بهترین زمان برای خارج شدن از منزل پس از یک بارندگی خوب است چون باران گرده‌های موجود در هوا را می‌شوید.
از تهویه کننده‌های هوا و فیلترها استفاده کنید. در فصل آلرژی پنجره‌ها را ببندید و دستگاه تهویه را روشن کنید. – در فضای خیلی مرطوب با استفاده از دستگاه رطوبت زدا هوا را خشک نگه دارید چون رطوبت زیاد باعث رشد هاگ‌ها و قارچ‌ها می‌شود و آلرژی را تشدید می‌کند.
به جای فرش و قالی از کف پوش استفاده کنید. قالی‌ها محل تجمع گرد وغبار و گرده‌ها و سایرعوامل آلرژی زا هستند. – کارهای باغ داری و گل کاری را به زمان پس از گرده افشانی و بعد از پایان فصل آلرژی موکول کنید

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت