مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سلامت » دهان و دندان » جرم گرفتن دندان به دلیل ۷ خطا

جرم گرفتن دندان به دلیل 7 خطا

جرم های دندانی نقش مهمی در بروز و پیشرفت پوسیدگی و عفونت ها و بیماری های مربوط به لثه ها دارند. به همین دلیل باید از تشکیل آنها روی دندان ها پیشگیری کنید. اما همه ما روزانه عادت ها و خطاهایی داریم که به این مسئله دامن می زنند.

در این مطلب شما را با هفت خطایی که باعث جرم گرفتن دندان ها می شوند، آشنا می کنیم.

 

خطای شماره یک: فقط یک بار در روز مسواک می زنید
مسواک زدن باعث می شود که پلاک های دندانی که نرم و چسبنده بوده و از بزاق، باقیمانده مواد غذایی و باکتری ها تشکیل شده اند از بین بروند. اگر این پلاک ها به خوبی از سطح دندان پاک نشوند، کلسیفیه شده (رسوب املاح کلسیم) و به جرم دندان تبدیل می شوند.

 

اگر متوجه شده اید که دندان هایتان با سرعت بیشتری جرم می گیرد، باید به جای یکبار، دو بار در روز و هر بار به مدت حداقل دو دقیقه با مسواکی نرم مسواک بزنید. لازم است که این کار را با دقت انجام دهید. دندان های بالا و پایین را به طور جداگانه مسواک بزنید و همیشه از طرف لثه ها به سمت دندان ها پیش بروید. نباید مسواک زدن بخش داخلی دندان ها را فراموش کنید.

 

خطای شماره دو: مواد غذایی شیرین و چسبناک زیادی مصرف می کنید
مواد غذایی چسبناک و شیرین مانند سوهان، گز و … باعث تشکیل پلاک دندان می شوند، چون به سطح دندان ها می چسبند. هر چه میزان این پلاک ها بیشتر شود، به این معنی است که احتمال جرم گرفتن دندان ها نیز بالا می رود.
برای داشتن دندان ها و لثه های سالم لازم است که هر شش ماه یکبار و در برخی موارد خاص، بیش از این دندان هایتان را جرمگیری کنید

 

برای پیشگیری از این مشکل باید از مصرف زیاد مواد غذایی شیرین و چسبناک مانند موز، میوه های خشک، پاستیل و غیره بپرهیزید و بعد از مصرف، دندان هایتان را مسواک بزنید. اگر امکانش نیست حداقل بعد از مصرف این مواد غذایی، دهانتان را با آب شستشو دهید تا بقایای مواد غذایی از روی دندان ها پاک شوند.

 

خطای شماره سه: از خمیردندان استفاده نمی کنید
برخی افراد فکر می کنند مسواک زدن به معنای سابیدن دندان ها است. اکثر افراد نیز بدون خمیردندان و با بی دقتی تمام مسواک می زنند. درست است که استفاده از خمیردندان الزامی نیست، اما این ماده به پیشگیری از جرم دندان ها کمک زیادی می کند. همه خمیردندان ها حاوی ذرات سیلیس هستند که به عنوان یک ماده سابنده در فرمولاسیون آنها استفاده می شود و کار زدودن پلاک دندانی را ساده تر می سازد.

 

توصیه می کنیم به جای استفاده از خمیردندان های موسوم به ضدجرم، از خمیردندان های حاوی فلوئور استفاده کنید که در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها نیز موثر هستند. خمیردندان های ضدجرم به دلیل اینکه به دفع پلاک دندان ها و باکتری های تشکیل دهنده آن کمک می کنند، با این نام خوانده می شوند. اگر شما دچار مشکلات دهانی مانند مشکلات مربوط به لثه ها یا حساسیت دندانی هستید، برای انتخاب خمیردندان مناسب با دندانپزشک مشورت کنید.

 

خطای شماره چهار: جرمگیری نمی کنید
خیلی از افراد از جرمگیری وحشت دارند و آن را عاملی برای خراب شدن دندان ها می دانند. اما جرمگیری که توسط دندانپزشک انجام می شود باعث رفع جرم های موجود روی دندان ها و زیر لثه می شود و تاثیر پیشگیرانه نیز دارد. در واقع مناطقی که دارای جرم باشند، راحت تر پلاک ها را نیز به خود جذب می کنند و دوباره جرم بیشتری روی هم انباشته می شود.

برای داشتن دندان ها و لثه های سالم لازم است که هر شش ماه یکبار و در برخی موارد خاص، بیش از این دندان هایتان را جرمگیری کنید. پزشک متخصص بیشتر راهنمایی تان خواهد کرد.

 

خطای شماره پنج: از نخ دندان استفاده نمی کنید
باروهای رایج غلطی در خصوص نخ دندان وجود دارد و خیلی از افراد سراغ آن نمی روند. اما تمیز کردن فضای بین دندان ها با کمک نخ دندان برای تکمیل کار مسواک لازم و ضروری است. این کار باعث می شود که پلاک های دندانی فضای غیرقابل دسترس مسواک، یعنی بین دندان ها و زیر کناره های لثه ها که باعث تشکیل جرم در این مناطق می شوند از بین بروند.

 

متخصصان توصیه می کنند که روزانه یک بار و شب ها برای تکمیل تاثیر مسواک، فضای بین دندان ها را به کمک نخ دندان تمیز کنید. این کار به ویژه برای افرادی که از مشکلات مربوط به لثه رنج می برند لازم است. فضای باز بین دندان ها (که در برخی موارد به دلیل افتادن دندان ایجاد می شود) جزو مناطقی هستند که بیشترین پلاک را به خود می گیرند.

 

خطای شماره شش: سالانه حداقل یکبار به دندانپزشک مراجعه نمی کنید
به خوبی می دانیم که هزینه های دندانپزشکی سرسام آور است. به همین دلیل هم اکثر مردم زمانی به دندانپزشک مراجعه می کنند که دندانشان در وضعیت نامساعدی قرار دارد. اما این کار وضعیت را بدتر می کند.

 

یادتان باشد ترمیم دندانی که به درستی صورت نگرفته باشد، یعنی ماده آمالگام یا کامپوزیت که برای پرکردن دندان استفاده می شود و تاج دندان بالاتر یا پایین تر از سطح دندان قرار بگیرد باعث بیشتر شدن پلاک دندانی شده و به این ترتیب جرم دندان نیز بیشتر می شود. لازم است که هر سال برای کنترل وضعیت دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

خطای شماره هفت: ارتودنسی لازم را انجام نمی دهید
اگر وضعیت قرارگیری دندان هایتان درست نیست و به اصلاح دندان ها روی هم سوار شده و جفت و جور نباشند، نیاز به ارتودنسی وجود دارد. افرادی که این کار را انجام نمی دهند، بیشتر در معرض جرم گرفتن دندان ها قرار می گیرند.

 

پلاک دندانی در مناطقی که مسواک به دندان ها نمی رسد، بیشتر شکل می گیرد. انجام ارتودنسی باعث ردیف و مرتب شدن دندان ها شده و روشی برای پیشگیری از پوسیدگی و جرم دندانی محسوب می شود.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت