نایت ملودی » خانواده » کودک و نوجوان » اصول تربیتی » روش «کارتون‌درمانی» چیست؟! (قسمت دوم)

روش «کارتون‌درمانی» چیست؟! (قسمت اول)

یادآوری‌هایی برای بزرگترها!
– تاکید بر این نکته که «هیچ چیز تصادفی نیست؛ ما موجودات انتخاب‌گری هستیم» بسیار مهم و آموزنده است، «پو» تصادفی قهرمان نشد، تلاش کرد تا به مقام «جنگجوی اژدها» رسید.

– تاکید بر زمان حال هم در این فیلم بسیار مهم است و مدام این نکته تکرار می‌شود که «به زمان حال فکر کن، به دمی که الان وجود دارد.» خیلی اوقات ما نباید به بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها، اضطراب آینده را بدهیم. باید بگوییم الان، در این زمان و مکان تلاش کن! اکنون و اینجا فعال باش و به پیش‌بینی آینده نپرداز. ما برای آینده به پیش‌بینی نیازی نداریم بلکه باورهای مثبت لازم داریم. در این انیمیشن دیالوگی نداریم که بگوید: «اگر ببازم، چه؟!» و این، دادن باورهای مثبت است.

– نکته دیگری که در فیلم به آن تاکید می‌شود، دوری از بیکاری و بطالت است. وقتی پو به شیفو می‌گوید: «تو استاد من نیستی شیفو، منم جنگجوی اژدها نیستم» و شیفو می‌پرسد: «چرا همون اول نرفتی؟ می‌دونستی که می‌خوام از شرت خلاص بشم ولی وایسادی؟» پو جواب می‌دهد: «وایسادم که وایسادم! وایسادم چون هر دفعه که با آجر می‌زدی توی سرم یا می‌گفتی که بو می‌دم، بهم برمی‌خورد ولی هیچ کدوم به سختی اون نبود که هر روز زندگیم رو به بطالت می‌گذروندم!» و واقعا هیچ‌چیز بدتر از بیکاری و بطالت، خلق یک کودک را تنگ نمی‌کند! باید برای فرزندم برنامه داشته باشم؛ حتی اگر از نظر جسمی خسته می‌شود، نباید حمایتگر افراطی باشیم و با فکر اینکه مبادا فرزندمان خسته شود، او را تشویق به بیکاری و تنبلی کنیم.

نکته دیگری که در فیلم  پو به آن تاکید می‌شود، دوری از بیکاری و بطالت است
آسیب بیکاری بسیار بیشتر از خستگی و سختی مسوولیت‌هایی است که به آنها می‌سپاریم؛ چراکه وقتی کودک کار مفیدی انجام دهد (از لباس پهن کردن و گرم کردن غذا گرفته تا شستن ماشین و. . . ) در نهایت رضایت از خویشتن دارد؛ وقت‌گذرانی زیادی برای بازی کامپیوتری و. . . حس مفید بودن در پی ندارد!

–  بچه‌ها را با هم مقایسه نکنیم! وقتی اوگ‌وی به شیفو می‌گوید: «هر کار کنی، اون هسته هلو، تبدیل به درخت هلو می‌شه، شاید دوست داشته باشی سیب بشه، ولی به هلو می‌رسه!» شاید والدین با دیدن بچه‌های دوست و فامیل آرزو کنند، فرزندشان مثل آنها شود اما نمی‌شود؛ همان‌طور که هسته هلو، سیب نمی‌شود! اما هسته هلو می‌تواند هلوی درشت و سالمی باشد. پس باید استعداد کودک خود را درست بشناسیم و بنا بر ظرفیتش، از او توقع داشته باشیم و کمکش کنیم و استعدادش را شکوفا کنیم؛ نه اینکه فرزندمان را شبیه فرزند دوست و آشنا کنیم!

– نکته دیگر اینکه تاکید بر کار گروهی در این مجموعه بسیار زیاد است. درست است که به نظر، «پو» قهرمان است اما وقتی کودک کارتون را می‌بیند، مجموعه را قهرمان می‌داند و متوجه می‌شود که پو با کمک دوستانش موفق و قهرمان می‌شود. تک‌تک ما نیاز داریم به جامعه خدمت کنیم و جامعه به ما خدمت کند و با وجودی که آدم‌ها تفاوت‌های بسیار زیادی با هم دارند،  وقتی هدف مشترکی در میان باشد، ویژگی‌های مثبت‌شان را در قالب کار گروهی به کار می‌گیرند و نتیجه مطلوب حاصل می‌شود؛ ضمن اینکه تفاوت‌های پو و دوستانش با هم، همیشه باعث دردسر و اختلاف بین آنهاست اما در نهایت به یک نتیجه‌ای می‌رسند و این اهمیت مهارت حل مساله را می‌رساند.

قرار نیست ما با دوستان‌مان دعوای‌مان نشود، دوستان خوب دوستانی نیستند که هیچ‌وقت دعوا نکنند! دوستان خوب، دوستانی هستند که وقتی اختلافی پیش آمد، بتوانند آن را حل کنند، چون هدف بزرگ‌تری دارند و این مساله در انجام کارهای گروهی بسیار مهم است و بچه‌های ما معمولا در این مساله ضعیف هستند.

درس های کارتونی
انیمیشن های مختلف نکات جالبی را به شما و کودکان یاد می دهند
می‌خواهید  روحیه کار تیمی را تقویت کنید؟  

   

Sponge Out of Water/ 2015

انیمیشن باب اسفنجی  روحیه کار تیمی را در کودکان تقویت می کند
سال ها است که با شخصیت باب‌اسفنجی آشنا شده‌ایم که همیشه در تمام فیلم‌ها و سریال‌هایش تاکید بر کار گروهی و دانستن قدر و ارزش دوستان، برای بچه‌ها تکرار شده است. «فیلم باب اسفنجی: اسفنج بیرون از آب» هم از این قاعده مستثنا نیست اما صحنه‌های خشن و ناخوشایندی هم دارد که شاید صلاح ندانید فرزندتان آنها را ببیند!

می‌خواهید مفهوم دوستی را بدانید؟

Shaun the Sheep Movie/ 2015

این انیمیشن، دوستی و پذیرش اشتباه و جبران یا تصحیح خطاها را به بچه‌ها گوشزد می‌کند

 

این انیمیشن با اینکه خالی از هر دیالوگی است و صرفا با صدای حیوانات و حرکات اغراق‌آمیز آنها همراه است اما در تمام قسمت‌هایش قهرمان دوست‌داشتنی آن، بره مهربان و باهوشی است که پیام‌های مثبتی از جمله اهمیت کار گروهی، دوستی و پذیرش اشتباه و جبران یا تصحیح خطاها را به بچه‌ها گوشزد می‌کند.

می‌خواهید احساسات‌تان را بشناسید؟
Inside out/2015

انیمیشن«Inside out»  کمک می‌کند کودکان احساس‌شان را شناسایی کرده و در موردش صحبت کنند

 این فیلم باعث بیان احساسات می‌شود و کمک می‌کند کودکان احساس‌شان را شناسایی کرده و در موردش صحبت کنند؛ ضمن اینکه برخلاف تصور غالب، بچه‌ها با تماشای این فیلم متوجه می‌شوند که حس «غمگین» بودن همیشه هم بد نیست و حتی می‌تواند اعضای خانواده را به هم نزدیک کند!

می‌خواهید مفهوم برابری و برادری را توضیح دهید؟ 
Big Hero 6 /2014

 

انیمیشن «Big Hero» مهم‌ترین پیامش پاک کردن نژاد‌پرستی است
داستان این فیلم در شهری تخیلی به نام «سانفرانسوکیو» رخ می‌دهد که از پیوند «سانفرانسیسکو» (نماد غرب) و «توکیو» (نماد شرق) حاصل شده و زیادی اغراق‌آمیز است اما مهم‌ترین پیامش پاک کردن نژاد‌پرستی است. همه‌چیز در این داستان، چندملیتی و چندفرهنگی است و هر کدام از شخصیت‌ها از یک گوشه دنیا آمده‌اند. این همان دنیای مدرنی است که همگی آرزویش را داریم!

 می‌خواهید روابط ایده‌آل مادر و دختر را نشان دهید؟
Brave/ 2012

 

انیمیشن «Brave» به عشق میان اعضای خانواده پرداخته است
مریدا، دختری مغرور است و با همین غرور، مادرش را به خطر می‌اندازد اما در نهایت مجبور می‌شود همه تلاشش را به کار بگیرد تا بتواند مادرش را به ظاهری انسانی و به خانه برگرداند. شاید «شجاع» رمانتیک و عاشقانه نباشد اما بدون شک به عشق میان اعضای خانواده پرداخته و با این یادآوری، رابطه پرچالش مریدا و مادرش را نشان می‌دهد.

می‌خواهید بر ترس‌های‌تان غلبه کنید؟
Home/ 2015

امید داشتن در بدترین شرایط و غلبه بر ترس‌ها از جمله پیام‌های مثبت انیمیشن«Home» است

 درک بیگانه‌ها، شناخت خود، امید داشتن حتی در بدترین شرایط و غلبه بر ترس‌ها از جمله پیام‌های مثبت فیلم است؛ البته پیام‌های کوچک‌تری هم در این فیلم هست؛ مثل اینکه همه ما آدم‌ها درگیر لوازم و وسایل بی‌خودی هستیم که فقط پای‌مان را به این دنیا بسته‌اند و با دور ریختن‌شان سبک می‌شویم و راحت‌تر پرواز می‌کنیم!

می‌خواهید خودباوری را تقویت کنید؟
Boxtrolls/2014

 

انیمیشن «Boxtrolls» خودباوری را در کودکان تقویت می کند

 

ظاهربین نباشید و گول شایعات را نخورید! Boxtrollها نه بچه‌دزدند و نه آدم‌خوار؛ اتفاقا موجودات آرامی هستند که برای نترسیدن آدم‌ها از ظاهرشان، خود را پنهان می‌کنند.  البته در این فیلم تاکید بر این  پیام هم وجود دارد که «تو می‌توانی هرکسی یا هر چیزی که می‌خواهی باشی و دیگران نمی‌توانند باعث محدودیت تو شوند.»

می‌خواهید مفهوم انسانیت را بیان کنید؟
Ice Age4/ 2012

 

انیمیشن «Ice Age4»
شاید شخصیت‌ها و حال و هوای داستان مشابه نسخه‌های پیشین آن باشد اما پیام‌های انسان‌دوستانه فیلم برای کودکان می‌تواند آموزنده باشد؛ مثلا اینکه همیشه هوای دوست‌تان را داشته باشید یا اینکه زندگی جمعی و در کنار هم بهتر از زندگی انفرادی است و اگر می‌توانیم باید برای همنوعان خود فداکاری و جانفشانی کنیم.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت