نایت ملودی » سلامت » دانستنی ها درباره آب مروارید

دانستنی ها درباره آب مروارید

آب مروارید چیست؟

آب مروارید یا cataract نوعی بیماری چشم با دلایل گوناگون است که با تار شدن عدسی چشم آغاز شده و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی چشم مختل می‌شود. خوشبختانه بیماری چشمی آب مروارید در بیشتر موارد در زمانی که به آن ” زمان رسیدن ” می‌گویند با جراحی ساده‌ای برطرف می‌شود.

 

«آب مروارید ثانویه» یعنی چه؟

در تکنیک‌های جدید جراحی برای درمان آب مروارید، کپسول خلفی عدسی از چشم خارج نمی‌شود. گاهی اوقات این لایه کدر شده و بینایی را محو می‌کند، این پدیده «آب مروارید ثانویه» نامیده می‌شود که می تواند ماه‌ها یا سال‌ها پس از عمل آب مروارید اتفاق بیافتد. در بیماران جوان‌تر احتمال بروز آب مروارید ثانویه بیشتر است و در ۴۰ تا ۶۰ درصد موارد اتفاق می‌افتد. برخلاف آب مروارید این پدیده نیاز به جراحی ندارد و به وسیله لیزر درمان می‌شود.

در تکنیکی به نام کپسولوتومی با لیزر یاگ (YAG)، پزشک سوراخ کوچکی در لایه کدر شده ایجاد می‌کند تا نور از آن عبور کند. این درمان آب مروارید بدون درد بوده و سرپایی انجام می‌شود.

 

علل پیدایش آب مروارید

 

آب مروارید به علت مصرف طولانی داروها مانند کورتن نیز ایجاد می شود

 

شایعترین شکل آب مروارید ناشی از افزایش سن است. سایر علل آب مرواریدعبارتند از:

▪ آب مروارید مادرزادی

▪ سابقه خانوادگی ابتلا به آب مروارید

▪ ایجاد آب مروارید به علت مشکلات طبی مانند بیماری قند (دیابت)

▪ آب مروارید ناشی از افزایش سن، شایع ترین نوع آب مروارید است.

▪ ضربه به چشم از علل ایجاد آب مروارید می باشد.

▪ آب مروارید به علت مصرف طولانی داروها مانند کورتن نیز ایجاد می شود.

▪  سابقه جراحی چشم

▪ آب مروارید می تواند ناشی از پرتوهایی مانند پرتوهای ماورای بنفش و اشعه ایکس نیز باشد.

 

سن شیوع آب مروارید

بین سنین ۶۵ تا ۷۴ سالگی، ۵۰ درصد و افراد بالای ۷۵ سال، ۷۰ درصد به بیماری آب مروارید مبتلا می شوند اما بیماری آب مروارید می تواند از ۳۵ سالگی به بعد هم شروع شود.

 

علائم آب مروارید چیست؟

آب مروارید ناشی از افزایش سن، شایع ترین نوع آب مروارید است

شایع‌ترین علائم بیماری آب مروارید عبارت اند از:

• تار شدن یا محو شدن بینایی از علائم آب مروارید می باشد.

• حساس شدن به روشنایی: درخشندگی زیاد نور اتومبیل‌ها در شب، خیرگی و پخش نور چراغ‌ها و نور آفتاب، دیدن هاله اطراف چراغ‌ها، نشانه هایی از بیماری آب مروارید می باشند.

•  از علایم آب مروارید می توان به کم رنگ شدن یا محو شدن رنگ‌ها اشاره نمود.

•  دید کم در شب نشانه ای از بیماری آب مروارید می باشد.

•  دو بینی یا چند بینی (که با افزایش شدت آب مروارید وضعیت بدتر می‌شود).

•  از علائم آب مروارید می توان افزایش دید نزدیک، تغییر مداوم شماره عینک و یا لنز تماسی را نام برد.

این علائم می‌تواند ناشی از سایر بیماری‌های چشمی نیز باشند، پس اگر دچار هر یک از این علائم شدید حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

 

چگونه آب مروارید تشخیص داده می‌شود؟

یکی از راههای تشخیص بیماری آب مروارید اندازه گیری قدرت بینایی است

 

تشخیص آب مروارید با مشاهده عدسی کدر شده توسط دستگاه‌های چشم پزشکی صورت می پذیرد. ارزیابی با چراغ قوه‌ قابل اعتماد نیست، زیرا همراهی بعضی از بیماری‌ها با آب مروارید از جمله آب سیاه با چراغ قوه قابل تشخیص نیست.

 

برای تشخیص صحیح آب مروارید، معایناتی که توسط چشم پزشک انجام می‌شود شامل موارد زیر است:

گشاد کردن مردمک که با مصرف قطره‌های چشمی صورت می‌گیرد و به چشم پزشک اجازه می‌دهد تا تمام قسمت‌های عدسی و شبکیه را کاملا معاینه کند و بتواند بیماری آب مروارید را تشخیص دهد.

یکی از راههای تشخیص بیماری آب مروارید اندازه گیری قدرت بینایی است.

تونومتری: از راههای دیگر تشخیص بیماری آب مروارید استفاده از تونومتری است. که با استفاده از آن فشار چشم اندازی گیری می‌شود. افزایش فشار ممکن است علامت گلوکوم (آب سیاه ) باشد. همچنین چشم پزشک ممکن است معاینات دیگری برای بررسی سلامت سایر اجزای چشم نیز انجام دهد.

 

آب مروارید چگونه درمان می شود؟

با تاخیر در درمان آب مروارید و عمل جراحی به تدریج بینایی فرد کاهش می یابد

تنها راه درمان آب مروارید جراحی است. به هر حال چنانچه علائم آب مروارید خفیف باشد تغییر نمره عینک ممکن است موقتا مشکلات شما را حل نماید. هیچگونه دارو، روش تغذیه، ورزش یا وسائل نوری وجود ندارد که باعث درمان یا جلوگیری از آب مروارید شوند.

دوری از نور خورشید ممکن است به جلوگیری یا کند شدن پیشرفت آب مروارید کمک کند. عینکهای آفتابی که نور ماورا بنفش را جذب می کنند یا عینکهای طبی با یک پوشش ضد اشعه ماورا بنفش باعث حفاظت چشم می شوند.

 

اگر آب مروارید عمل نشود، چه اتفاقی می افتد؟

با تاخیر در درمان آب مروارید و عمل جراحی به تدریج بینایی فرد کاهش یافته، به طوری که در حد شمارش انگشتان و یا حتی فقط درک نور خواهد رسید. این مرحله در تعداد کمی از بیماران ممکن است به افزایش فشار داخل چشم (آب سیاه) منجر شود و در نتیجه نیاز به جراحی اورژانس پیدا می کند که عوارض و خطرات آن بیشتر از جراحی معمولی است.

بنابراین در صورتی که تشخیص آب مروارید داده شود اما به عللی جراحی آن امکان پذیر نباشد، بیمار باید تحت نظر چشم پزشک قرار گیرد تا به مرحله اورژانس نرسد.

 

پیشگری از آب مروارید

بین سنین ۶۵ تا ۷۴ سالگی، ۵۰ درصد افراد به بیماری آب مروارید مبتلا می شوند

 افراد بالای ۶۰ سال در معرض مشکلات بینایی زیادی هستند و اگر ۶۰ سال و یا بیشتر دارید، سالی یکبار باید مورد معاینات کامل چشمی قرار بگیرید. این معاینات امکان تشخیص علائم بیماری‌های آب مروارید، آب سیاه، مشکلات نقطه حساس بینایی ناشی از سن و سایر اختلالات بینایی را به پزشک می‌دهد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت