نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » آموزش » عرق کردن زیاد نشانه چیست و چگونه آن را برطرف کنیم؟

عرق کردن زیاد نشانه چیست و چگونه آن را برطرف کنیم؟

اگر هنگامیکه در باشگاه راه می‌روید، پشت سرتان ردی از عرق روی زمین بر جای می‌گذارید، احتمالا این سوال به ذهنتان خطور می‌کند: چرا من انقدر زیاد عرق می‌کنم؟ گاهی اوقات ممکن است دائما احساس خیسی کنید، حتی اگر در حال انجام یک تمرین بسیار آسان باشید. ممکن است یک فرد دیگر در باشگاه، همان تمرین را انجام دهد اما کاملا خشک باشد.

 

موضوع از چه قرار است؟
عوامل متعددی بر میزان تعریق شما تاثیر می‌گذارند اما در ابتدا، باید در وهله اول درک کنید که چرا عرق می‌کنید؟
عرق کردن، روند طبیعی بدن برای خنک کردن خودش است. عرق می‌تواند ناشی از یک واکنش عاطفی مانند اضطراب، یک مریضی، یا یک فعالیت بدنی که در ادامه به آن می‌پردازیم باشد. هنگامیکه در طول ورزش فعالیت بدنی انجام می‌دهید، درجه حرارت مرکز بدن شما شروع به بالا رفتن می‌کند، و این مسئله توسط سنسورهای دما در سراسر بدن شما تشخیص داده می‌شوند.

 

سیستم عصبی مرکزی شما، مخصوصا یک ناحیه از مغزتان به نام هیپوتالاموس، این اطلاعات را پردازش کرده و به بیش از دو میلیون غده‌ی عرق، سیگنال می‌فرستد تا عرق کنند. عرق، عمدتا از آب تشکیل شده است، اما شامل سدیم و سایر مواد مغذی نیز می‌باشد. عرق بعضی از افراد، شورتر از بقیه است.

 

هنگامیکه عرق به سطح پوستتان می‌رسد، شروع به تبخیر شدن کرده و گرما را از پوست شما با هوایی خنک‌تر مبادله می‌کند. خونی که در زیر پوست شما جریان دارد، خنک شده و به مرکز بدن شما پمپاژ می‌شود، و به شما کمک می‌کند یک دمای بدن ایده آل (۳۶.۶ تا ۳۷.۲ درجه سانتیگراد) را حفظ کنید.

 

برای درک بیشتر آنکه این فرایند چگونه کار می‌کند، زمانی را به یاد بیاورید که تب داشتید. در طول تب، درجه حرارت بدن شما بالاتر از سطوح نرمال می‌رود. هنگامیکه تبتان قطع می‌شود، سیستم عصبی مرکزی شما می‌خواهد هر چه سریع تر، بدنتان را به دمای طبیعی‌اش برگرداند. نتیجه‌ی آن، یک دوره تعریق شدید است.

 

حالا هر چه در طول ورزش، شدیدتر فعالیت کنید، بیشتر عرق خواهید کرد، و اثر خنک کنندگی بیشتری اتفاق می‌افتد. تجهیزات ورزشی و برخی لباس‌ها، بدلیل اثر عایقی که دارند، خنک شدن را دشوار می‌سازند. هنگامی که من هاکی بازی می‌کنم، علی رغم اینکه هوا سرد است، اما به شدت عرق می‌کنم، و این عمدتا به دلیل لباسی است که می‌پوشم.

 

رطوبت نیز درعرق کردن دخیل است. هوای مرطوب، با آب اشباع شده است. در نتیجه، تبخیر شدن عرق توسط هوا سخت‌تر می‌شود. این مساله باعث می‌شود که بدن، عرق بیشتری تولید کند. در یک نقطه‌ی خاص ممکن است بدنتان قادر نباشد خودش را خنک کند و منجر به گرمازدگی شود. ترکیب حرارت و رطوبت، توضیح می‌دهد که چرا اکثر بیماری‌های ناشی از گرما در آب و هوای مناطق مرطوب اتفاق می‌افتند.

 

چرا من بیشتر از بقیه مردم عرق می‌کنم؟
برخی از افراد، بیشتر از دیگران عرق می‌کنند. این مسئله می‌تواند به نوعی آزار دهنده باشد. عرق برای بسیاری از مردم نشانه‌ی آن است که وضعیت جسمی خوبی ندارند. اما همیشه این صحیح نیست!

 

افرادی که وزن اضافی دارند، به احتمال زیاد بیشتر از بقیه عرق می‌کنند. آنها نسبت به افرادی که اضافه وزن ندارند، برای انجام یک کار، باید تلاش بیشتری کنند، که باعث می‌شود درجه حرارت بدنشان بیشتر بالا برود.

 

گفته می‌شود بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای، بیش از حد عرق می‌کنند. هنگامیکه وضعیت بدنی و اندامتان را بهبود می‌بخشید، بدنتان کارامدتر می‌شود و بهتر قادر خواهد بود درجه حرارتش را تنظیم کند. هنگامیکه بطور منظم ورزش می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که با سرعت و شدت بیشتری، شروع به عرق کردن می‌کنید. این بدان علت نیست که وضعیت فیزیکی مطلوبی ندارید، بلکه به این علت است که بدنتان در خنک کردن خودش، کارامدتر شده است.

 

همچنین تمرین کردن بطور منظم در گرما می‌تواند باعث شود که ورزشکاران، بیشتر عرق کنند. تمرینات منظم در محیط‌های گرم، به بدن می‌آموزد که خودش را بهتر خنک کند و غدد عرق قادر خواهند بود که عرق بیشتری منتشر سازند. این مسئله، یک شباهت منطقی با تمرین قدرتی دارد. اگر شما با بلند کردن وزنه‌ها یا تمرین کردن در گرما روی بدنتان فشار وارد کنید، بدنتان خودش را وفق خواهد داد و در غلبه بر آن فشار در آینده، کارامدتر می‌شود. این، بسیار شگفت انگیز است!

 

و در نهایت، نوبت به عامل ژنتیکی می‌رسد. برخی از افراد، بیشتر از بقیه عرق می‌کنند. به دلیل تجهیزات ورزشی، سخت است که بگوییم چه زمانی ورزشکاران زیاد عرق می‌کنند، اما یکی از ورزش‌هایی که می‌توانیم نگاهی به آن بیندازیم، تنیس است. هنگامیکه اندی رادیک در تور ATP بود، آنقدر عرق می‌کرد که جریانی از عرق روی لبه‌ی کلاهش می‌چکید.

 

با اینحال به سختی می‌شد گفت که راجر فدرر عرق کرده است. بدیهی است که هر دوی آنها در اوج شرایط جسمانی هستند. بله، بعضی عوامل در بازی رادیک، مانند بازی فدرر نبودند، اما این دو بازیکن تا حد زیادی، یک کار را انجام می‌دادند. رادیک، از آن افرادی است که بیشتر عرق می‌کنند.

 

اما میزان عرق شما چه چیزی را در موردتان مشخص می‌کند؟ اگر از نظر جسمی وضعیت بدی دارید، تعریق زیاد آن را تایید می‌کند. اما اگر متناسب هستید و هنوز هم تی‌شرتتان بعد از هر تمرین، خیس آب می‌شود، نگران نباشید. بدن شما در حال انجام کار مهم خنک کردن خودش است.

 

چگونه می‌توانم کمتر عرق کنم؟
متاسفانه برای اینکه در طول ورزش کمتر عرق کنید، کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید. البته استفاده‌ی منظم از دئودورانت، می‌تواند مفید باشد. اما هنگامیکه در حال اجرای یک تمرین سخت هستید، کمک چندانی به شما نمی‌کند.

 

کلید کمتر عرق کردن، این است که به بدنتان اجازه دهید عرق کند! در آوردن لباس، بهترین روش برای انجام این کار است. اما قطعا در بسیاری از اوقات، امکان پذیر نیست.

 

پس باید حواستان به لباسی که می‌پوشید باشد. لباس‌های ورزشی سبک که به پوستتان امکان نفس کشیدن می‌دهند، و با عرق اشباع نمی‌شوند، بهترین گزینه‌ی شماست. ممکن است یک تی‌شرت سبک بنظر برسد، اما مواد تشکیل دهنده‌ی آن می‌توانند عرق را جذب کرده و درمقابل فرایند تبخیر، مانند یک سد عمل کنند. همچنین هر لایه از تجهیزاتی که می‌پوشید، بیشتر مانع عرق کردن می‌شود. بنابراین هنگامیکه برای یک تمرین یا بازی لباس می‌پوشید، این نکته را در نظر داشته باشید.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت