مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سلامت » در عرض دو هفته عادت استرس خود را مهار کنید

در دو هفته استرس خود را درمان کنید

آیا مشکلات و مسائل مربوط به خانواده، مشکلات کاری، مسائل مالی و . . . استرس زیادی به شما وارد می‌کنند؟ آیا در اثر استرس جسم، ذهن و روح‌تان آزرده می‌شود؟ آیا آرامش درونی‌تان را از دست داده‌اید؟آیا درصدد آن هستید که راهی برای از بین بردن استرس‌های‌تان بیابید؟ کنترل استرس به طور کامل امری غیر ممکن است، ولی می‌توان با ایجاد برخی تغییرات در شیوه زندگی آنها را کاهش داد. ما به شما یک برنامه دو هفته‌ای برای کاهش و کنترل استرس‌های‌تان پیشنهاد می‌‌کنیم.

شنبه: هفته اول: تصویر اصلی را ببینید
وقتی که با موانع و مشکلات برخورد می‌کنید، از خودتان بپرسید که چقدر این موقعیت پیش آمده استرس‌زاست؟ آیا این مشکل بیشتر از سه ماه طول می‌کشد؟ یا اینکه بیشتر از سه سال؟

مشکلات و مسائلی که طی مدت طولانی‌تر برطرف می‌شوند و مشکلاتی که ممکن است به شما ضربه‌های سنگین‌تری وارد کنند، روی کاغذ بنویسید.

دقیقاً مشخص کنید که طرز فکرتان نسبت به آن مسأله چیست و چگونه می‌توانید موقعیت را تغییر دهید. این کار به شما کمک می‌کند برخوردی بهتر با آن مشکل داشته باشید. تمام قدم‌هایی که باید بردارید طبقه‌بندی و یک برنامه واقعی برای برطرف کردن آن مشکل طرح‌ریزی کنید.

یکشنبه: به دنبال حمایت دیگران باشید
فهرستی از تمام کسانی که می‌توانند شما را هم از نظر کلامی و هم از نظر عملی کمک کنند، تهیه کنید. درمورد مسائل عاطفی، مالی و کاری نیاز به کمک و حمایت دیگران دارید. همین که بدانید کسانی هستید که در مواقع رویارویی با مشکلات شما را حمایت و پشتیبانی می‌کنند، مقدار زیادی استرس‌های‌تان کاهش می‌یابد و احساس آرامش و راحتی بیشتری می‌کنید.

دوشنبه: یک گیاه یا گل بکارید
مهم نیست در یک جعبه کوچک پشت پنجره و اتاق‌تان گیاهی می‌‌کارید یا در باغچه و حیاط خانه، مهم تأثیر مثبت این‌کار روی شماست تا با همین کار کوچک بیشتر احساس خوشبختی کنید.

طی تحقیقاتی که اخیراً روی گروهی از بیماران قلبی به عمل آمده این بیماران بعد از جلسات و کلاس‌های گل و گیاه کاری به طور ناگهانی با کاهش ضربان قلب و بهبود حال عمومی‌شان مواجه می‌شدند.

اگر خود را در باغچه خانه‌تان سرگرم کنید و یا اینکه مشغول کاشتن گیاه و گلی در گلدان باشید، توجه‌تان به عوامل استرس‌زا کاهش می‌یابد و آرامش بیشتری به دست می‌آورید.

سه‌شنبه: چای بنوشید
نوشیدن مداوم چای سیاه، باعث کاهش هورمون‌های استرس و افزایش احساس راحتی بیشتر در بدن می‌شود. فقط به یاد داشته باشید که چای و قهوه را شب‌ها قبل از خواب ننوشید تا باعث بر هم خوردن خواب شبانه شما نشود.

چهارشنبه: خودتان را ماساژ دهید
ماساژهای کوتاه در سالن‌های ورزشی، محل کار، داخل حمام و . . . واقعاً تأثیر شگفت‌انگیزی در کاهش استرس‌های انباشته شده در شما دارند یک ماساژ پانزده دقیقه‌ای می‌تواند اعصاب را آرام کند؛ پس هر چند روز یکبار این کار را انجام دهید.

دست چپ‌تان را جلوی خود بگیرید. انگشتان دست چسبنده به هم باشند و کف دست رو به بالا با استفاده از انگشت شست دست راست نقطه فرو رفته بین انگشت شست دست چپ و سایر انگشت‌ها را با حرکت چرخشی ماساژ دهید و به آرامی تا عدد ۱۵ بشمارید. این کار را با دست راست، پای راست و پای چپ‌تان نیز انجام دهید.

پنج‌شنبه: بازی کنید
برخی معماهای به روز و جدید را حل کنید، کمی سودوکو حل کنید و . . . این نوع سرگرمی‌ها تأثیر زیادی در کاهش استرس و بهبود روحیه و خلق‌وخو دارند. براساس پژوهش‌های به عمل آمده با بازی کردن، نگرانی‌ها کاهش می‌یابند و سیستم عصبی نیز آرام‌تر می‌شود. یک بازی را پیدا کنید که بیشتر از سایر بازی‌ها شما را جذب می‌کند.

جمعه: قدردان باشید
روی چیزهایی که باید به خاطر آنها ممنون و سپاسگزار باشید، تمرکز کنید وقتی که اجازه می‌دهید چیزهای خوب در مرکز فکر و اندیشه شما باشند، موارد استرس‌زا و نگران کننده کم‌کم به حاشیه می‌روند.

۳ تا ۵ مورد از چیزهایی خوبی را که دارید و به خاطر آنها شاکر و سپاسگزارید، روی کاغذ بنویسید، مثلا: همسرتان امروز برای شما چای ریخته است، یکی از نزدیکان‌تان به شما تلفن زده و جویای احوال‌تان شده است،

حال خوب و خوشی دارید و . . . اگر توجه کنید موارد بسیاری پیدا می‌کنید که خوب و خوشایند هستند، ولی شما از آنها غافلید. اگر به خاطر نعمت‌های خدا شاکر و به خاطر محبت دیگران قدردان باشید، این‌کار به زودی به یک حالت طبیعی ذهنی در شما مبدل می‌شود…

باید بدانید که حتی جویدن یک آدامس صورتی نیز تأثیر موقتی در ایجاد آرامش دارد. رنگ صورتی فشارخون را کاهش می‌دهد؛ پس کمی به روز خود و به زندگی‌خود صورتی اضافه کنید.

افکار منفی به استرس‌ها و اضطراب‌‌ها انرژی و سوخت می‌رسانند‎

 

شنبه هفته بعد: صورتی فکر کنید.
شاید فکر کنید این کار خیلی دخترانه و بچگانه است، اما باید بدانید که حتی جویدن یک آدامس صورتی نیز تأثیر موقتی در ایجاد آرامش دارد. رنگ صورتی فشارخون را کاهش می‌دهد؛ پس کمی به روز خود و به زندگی‌خود صورتی اضافه کنید.

البته منظور این نیست که حتماً‌دیوارهای اتاق و محل کارتان را صورتی کنید، ولی مثلا می‌توانید کاغذها را در پوشه‌های صورتی نگهداری کنید، بالش خود را روکش صورتی بکشید و . . .

یکشنبه : تلویزیون را خاموش کنید
به طور مداوم تلویزیون در خانه‌تان و حتی گاهی اوقات محیط کارتان روشن است، اخبار خوب و بد می‌شنوید، نگرانی‌های‌تان بیشتر می‌شوند، محرک‌های تصویری و صوتی آزارتان می‌دهند و شما را در عین حال که ناراحت می‌شوید، کاری برای کاهش این استرس‌ها نمی‌کنید. کمی محیط خود را آرام‌تر کنید. تلویزیون را خاموش کنید تا بار ناراحتی‌ها و استرس‌های‌تان در اثر شنیدن اخبار ناخوشایند، بیشتر نشود.

دوشنبه: به مناظر زیباتر توجه کنید
تا جایی که ممکن است، از خیابان‌های شلوغ شهر دوری کرده و سعی کنید از مسیرهایی رفت و آمد کنید که درخت بیشتری دارند. هر چه درخت، پرنده، گل و گیاه بیشتری ببینید، حال بهتری پیدا می‌کنید و استرس‌های‌تان کم می‌شوند.

سه‌شنبه: اخم‌های‌تان را باز کنید
هر روز چند بار خود را در آیینه تماشا کنید. برخی از عضلات و نواحی بدن تحت تاثیر استرس بیشتر تغییر می‌کنند و تنش‌ها بیشتر روی آنها انرژی می‌گذارند. برخی افراد تحت تأثیر استرس‌‌ها پیشانی، لب‌ها، چشم‌ها، ابروها و . . . را جمع می‌کنند و تغییر حالت می‌دهند جلوی آیینه بایستید و گره ابروها را باز کنید.

چهارشنبه: جلوی افکار منفی را بگیرید
افکار منفی به استرس‌ها و اضطراب‌‌ها انرژی و سوخت می‌رسانند؛‌ بنابراین وقتی که افکار آسیب‌رسان و مخرب به ذهن‌تان هجوم آوردند، از خودتان سوال کنید: چطور می‌توانم به یک موقعیت مثبت‌تر فکر کنم و یا دست‌کم خنثی باشم؟ سعی کنید جلوی افکار منفی خود یک تابلوی ورود ممنوع بگذارید، کمی نفس عمیق بکشید و بعد انتخاب کنید که به این افکار منفی ادامه دهید یا اینکه طرز فکر خود را تغییر دهید.

پنج‌شنبه: دست افتاده‌ای را بگیرید
به طور داوطلبانه کار نیکویی انجام دهید. به یک دانشجو برای پرداخت هزینه تحصیلاتش کمک کنید، به زنان بی‌خانمان، کودکان بی‌سرپرست و . . . کمک کنید و اگر استطاعت مالی اندکی دارید، از کمک‌های معنوی خود دریغ نورزید. همدردی کردن با دیگران و شنیدن غصه‌ها و ناراحتی‌های‌شان باعث می‌شود کمتر دچار استرس و نگرانی شوید و نسبت به خودتان احساس بهتری داشته باشید.

جمعه: بخندید، بخندید و بخندید
افرادی که بیشتر می‌خندند، آندروفین بیشتری در بدن‌شان ترشح می‌شود و احساس بهتری خواهند داشت پس از همین حالا به هر بهانه‌ای بخندید و تمام بدن خود را رها سازید….

 

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت