نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » پوست ، مو ، زیبایی » چگونه از چین و چروک با بخار آب پیشگیری کنیم ؟

پیشگیری از چین و چروک با بخار آب

اگر چه محصولات مختلف بهداشتی و آرایشی با منشا گیاهی در جهان تولید می‌شود اما هنوز هستند افرادی که ترجیح می‌دهند از لوسیون‌ها و داروهای گیاهی که بدون دخالت دستگاه‌های صنعتی تولید شده‌اند برای حفظ سلامت پوست و موی خود بهره ببرند.  در این بخش سعی داریم برخی از بخورها و لوسیون‌های گیاهی که تاثیری ماندگار در پاکسازی پوست و بهداشت آن دارند را به شما معرفی کنیم.

افزایش استحکام پوست با بخور انبه
انبه از جمله مقوی‌ترین میوه‌های مناطق گرمسیری و استوایی است که علاوه بر خواص مفیدی که برای بیماران قندی یا افراد مبتلا به فشار خون دارد، به جهت داشتن بتاکاروتن، ویتامین A، ویتامین C و پتاسیم در گروه مفیدترین میوه‌ها قرار می‌گیرد.

بنابراین استفاده از بخور این میوه تاثیر زیادی در تغذیه پوست دارد و موجب افزایش ایمنی و استحکام سطح پوست می‌شود. برای تهیه بخور این گیاه کافی است میوه انبه را رنده کرده و در ۲ لیوان آب جوش بجوشانید و سپس از آن برای بخور پوست صورت استفاده کنید.

این بخور علاوه بر اینکه مواد مغذی لازم را به پوست می‌رساند موجب استحکام و در عین حال لطافت پوست نیز می‌شود. برخی از درمانگران استفاده از این بخور را پس از خنک شدن روی پوست، در افزایش میزان تاثیر این میوه موثر می‌دانند.

بابونه، برطرف‌کننده جوش‌های سرسیاه
یکی از ساده‌ترین روش‌هایی که در برطرف کردن جوش‌های سرسیاه صورت بسیار قوی عمل می‌کند، استفاده از بخور گیاهی گل بابونه است. برای تهیه این بخور کافی است ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری گیاه خشک شده گل بابونه را درون ۲ لیوان آب جوش ریخته و آن را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید سپس صورت خود را روی این بخار قرار دهید. فقط مراقب باشید که فاصله ایمنی را حفظ کنید تا بخار آب به پوست صورت‌تان آسیب نرساند. بهترین حالت آن است که صورت‌تان را به‌مدت ۱۰ دقیقه با کمک گل بابونه بخور دهید و پس از آن صورت‌تان را بشویید. درمانگران طب سنتی معتقدند استفاده از گل‌های خیس‌خورده بابونه پس از ولرم شدن به روی پوست به پاکسازی بیشتر پوست کمک می‌کنند.

شاه‌تره، ضد‌جوش صورت
گیاه شاه‌تره به‌دلیل خواص بی‌نظیری که در پاکسازی پوست و پیشگیری از بروز جوش صورت دارد همواره توسط درمانگران طب سنتی به‌صورت خوراکی یا موضعی برای درمان جوش‌ها یا پیشگیری از بروز آن‌ها در بدن توصیه می‌شود.

بسیاری از درمانگران نوشیدن عرق شاه‌تره یا جوشانده آن را بهترین داروی ضد‌جوش می‌دانند اما بخور این گیاه دارویی نیز تاثیر زیادی در کاهش میزان جوش صورت و درمان آن دارد. بخور این گیاه علاوه بر خاصیت ضد‌جوش به داشتن پوستی شفاف و با طراوت نیز کمک می‌کند.

پیشگیری از چین  و چروک با بخار آب
یکی از ساده‌ترین شیوه‌های پیشگیری از بروز چین و چروک درصورت استفاده از بخور آب است.  در این شیوه احتیاجی به اضافه کردن هیچ گیاه دارویی نیست. بخار آب به تنهایی برای افزایش میزان رطوبت و لطافت پوست کمک‌کننده است. در این حالت تنها کافی است، هفته‌ای ۲بار از بخار آب برای پاکسازی آلودگی‌های سطحی پوست، چربی‌های سطح پوست و سلول‌های مرده اقدام کنید. به این ترتیب علاوه بر آنکه موجب پاکسازی پوست و سبک شدن آن می‌شوید، می‌توانید به این ترتیب با دادن رطوبت کافی به سطح پوست از بروز چین و چروک در سطح پوست پیشگیری کنید.

یکی از ساده‌ترین شیوه‌های پیشگیری از بروز چین و چروک درصورت استفاده از بخور آب است

 

چگونه پوست‌مان را جوان کنیم؟
درمانگران برای داشتن پوستی شاداب و جوان استفاده از بخورهای گیاهی را ۲ تا ۳ بار در هفته به بیماران‌شان توصیه می‌کنند. بخور گیاهان دارویی از قبیل آویشن، اسطوخدوس، رازیانه، رزماری، نعناکوهی، بومادران و گزنه از جمله بهترین راه‌حل‌ها برای افزایش نشاط، شادابی و جوانسازی پوست به‌ویژه در خانم‌هاست. با بهره‌گیری از این بخورهای گیاهی علاوه بر پاکسازی و آبرسانی مناسب به پوست، با دریافت موادغذایی توسط سلول‌های پوستی در بهترین شکل انجام می‌شود. ضمن اینکه بازشدن منافذ پوستی به دریافت بهتر داروهایی که به‌صورت موضعی برای درمان تجویز می‌شوند، منجر می‌شود.

رفع پف چشم‌ها با گیاه چای
پف چشم می‌تواند به دلایل زیادی ایجاد شده باشد، مشکلات کبدی، کلیوی و تیروئید میتوانند از علل ایجاد پف‌ها باشند. پف چشم به هر دلیلی که ایجاد شده باشد، باعث می‌شود تا چشمان شما کوچک به نظر برسند و بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر مشکل زمینه‌ای ندارید با استفاده از نسخه طب سنتی می توانید، از شر تورم و پف خلاص شوید و دوباره زیبایی را به چهره خود بازگردانید.

درمانگران استفاده از لوسیون یا کمپرس چای را برای درمان پف آلودگی و تورم چشم‌ها بسیار موثر می‌دانند. برای این منظور کافی است مقداری برگ گیاه چای را به‌مدت نیم ساعت در آب ولرم خیس کرده و سپس آن را به‌مدت ۱۵ دقیقه درون یخچال قرار دهید تا کاملا سرد شود.

پس از کاهش دمای برگ چای، دراز کشیده و از یکی از نزدیکان خود بخواهید برگ‌های خیس خورده چای را روی پلک‌ها و اطراف چشم شما بریزد. اجازه دهید این برگ‌ها به‌مدت نیم ساعت روی چشم‌ها باقی بماند. این کار موجب می‌شود تورم پلک‌ها و پف‌کردگی آن‌ها از بین برود.

به جای استفاده از برگ‌های چای می‌توانید از چای کیسه‌ای نیز استفاده کنید.  تنها باید از مرغوبیت چای و بدون عطر یا اسانس بودن آن پیش از مصرف مطمئن باشید.

بخور رازیانه و بستن منافذ پوست
استفاده از بخور رازیانه یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها برای بستن منافذ پوست است. اگر چه استفاده از بخورها به‌طور کلی منجر به گشودگی منافذ می‌شود اما این بخور به‌صورت استثنایی در انقباض منافذ پوستی بسیار موثر است و پس از استفاده از این بخور نیازی به استفاده از مواد قابض‌کننده سطح پوست وجود ندارد. برای استفاده از این بخور کافی است ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری برگ رازیانه خشک شده را درون ۲لیوان آب جوش ریخته و اجازه دهید به آرامی بجوشد.

پس از بخور فراموش نکنید
عموما افرادی که برای پاکسازی پوست یا از بین بردن جوش‌های سر سیاه از بخور استفاده می‌کنند به بازشدن منافذ سطح پوست کمک کرده و به این ترتیب به تخلیه سریع‌تر آلودگی‌ها و چربی‌ها از سطح پوست کمک می‌کنند. بنابراین باید بعد از اتمام بخور برای انقباض سلول‌های سطح پوست اقدام کنند.

–  یکی از ساده‌ترین این شیوه‌ها شست‌وشوی صورت با آب سرد است. بهتر است در این مرحله صورت خود را چندبار با آب سرد بشویید تا به این ترتیب منافذ گشوده شده به مرور بسته شوند.

–  راه حل دیگر استفاده از خیار رنده شده و ماسک کردن آن روی صورت است. در این مرحله پس از رنده کردن خیار آن را در تمامی بخش‌های صورت مثل پیشانی، گونه‌ها، چانه و بینی قرار دهید.

–  درصورتی که پوستی چرب دارید بهتر است از لیموترش تازه برای بستن منافذ پوست‌تان کمک بگیرید. در این مرحله کافی است آب لیموترش تازه را گرفته و با کمک یک پنبه تمیز آن را به سطح پوست بمالید.

– درصورتی که سرما پوست‌تان را اذیت نمی‌کند یا دچار سردرد نمی‌شوید، می‌توانید از کمپرس آب سرد نیز روی صورت‌تان استفاده کنید یا به کمک چند قطعه یخ منافذ باز صورت را ببندید.

– اگر پوست خشک دارید حتما بلافاصله بعد از استفاده از بخور از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید. این افراد بهتر است به جای استفاده از بخورهای گرم از انواع بخورهای سرد که دستگاه‌های آن در بازار موجود است، استفاده کنند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت