مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سلامت » دانستنی های مهم راجع به تغذیه زنان باردار در نوروز

دانستنی های مهم راجع به تغذیه زنان باردار در نوروز

شادمانی و شعف سال نو در دیدوبازدیدها تبلور پیدا می‌کند. دوستان و اقوام دور و نزدیک را می‌بینید و در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها ساعات خوشی را می‌گذرانید. کاری نداریم که چرا بخش بزرگی از خوشگذرانی ما ایرانی جماعت در خوردن انواع و اقسام تنقلات و غذاهای رنگارنگ و چرب و خوش رنگ و لعاب خلاصه می‌شود. حالا فکر کنید که عید هم باشد و انواع وسایل پذیرایی مهیا. این وسط شما هستید و شکمی که به قول معروف نمی‌خواهید شرمسارش شوید!

اما رژیم غذایی گروه‌های خاص مانند خانم‌های باردار در این میان نباید نادیده گرفته شود. برای همین با سمیه کمالیان، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی درباره بایدونبایدهای غذایی این گروه ویژه صحبت می‌کنیم. این کارشناس ۱۰مورد اساسی را برای ما توضیح می‌دهد:

۱. به طور کلی خانم‌ها در بارداری به سه گروه تقسیم می‌شوند، خانم‌های دارای وزن نرمال قبل از بارداری، کمبود وزن قبل از بارداری و افزایش وزن قبل از بارداری. خانم‌های با وزن قبل از بارداری نرمال در طول بارداری مجاز به افزایش وزن ۱۶-۱۱کیلو هستند، خانم‌های دارای اضافه وزن مجاز به افزایش وزن  ۷-۱۱کیلو هستند و افراد دارای کاهش وزن می‌توانند ۱۵-۱۸ کیلو افزایش وزن داشته باشند. بر این اساس باید به اضافه وزن ۱۵ روز عید توجه داشته باشند. به طور متوسط از سه ماهه دوم به بعد در صورت نرمال بودن وزن قبل از بارداری، خانم‌ها می‌توانند هفته‌ای ۴۰۰گرم وزن اضافه کنند. بنابراین باید مراقب باشند که میزان اضافه وزن در ایام نوروز از این مرز فاصله چشمگیری پیدا نکند چون در ماه‌های بارداری دچار مشکل می‌شوند و اضافه وزن آنها را اذیت خواهد کرد.

۲.علاوه بر توجه ویژه به میزان افزایش وزن، کنترل فشارخون نیز بسیار مهم است. مصرف نمک و هرچیز نمک‌دار که در این ایام می‌توان مشخصا به آجیل شور اشاره کرد، اصلا مجاز نیست. بهتر است آجیل به صورت خام مصرف شود و البته در مصرف آن نیز افراط نشود چون آجیل دارای کالری نسبتا بالایی است.
۳. قند خون نیز از فاکتورهای سلامتی است که باید توسط خانم باردار رعایت شود. مصرف شیرینی نیز به همین دلیل به مقدار بسیار جزئی مجاز است.

۴. باید به یبوست توجه داشته باشند و تلاش کنند دچار یبوست نشوند. به همین دلیل توصیه می‌شود در این دوران بیشتر از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده شود.

۵.شام را نباید دیرهنگام صرف کنند یا خواب زیاد نداشته باشند و حتما پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود بگنجانند. مخصوصا اگر سه ماهه اول بارداری را طی کرده و در سه ماهه دوم یا سوم هستند.

۶. به طور کلی پرخوری، مصرف غذاهای چرب و مصرف منابع زیاد کربوهیدرات به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. با توجه به مهمانی‌های مختلف عید، خانم‌های باردار باید حتما مراقب این موارد باشند.
۷. از تنقلات نفخ‌آور مثل نخودچی، یا مصرف شکلات زیاد که باعث نفخ می‌شود خودداری کنند تا دچار مشکل نشوند.

۸. مصرف آب کافی (۸لیوان در روز) بسیار مهم است. خانم‌های باردار لازم است خواب کافی از ۱۱ شب تا هفت صبح داشته باشند.

 

۹.نکته دیگری که حتما باید در بارداری اشاره شود این است که هر خانم باردار حتما باید حداقل سه بار در طول بارداری جهت دریافت رژیم غذایی سه ماهه اول، دوم و سوم به متخصص تغذیه و رژیم درمانی مراجعه کند. این یک اصل است برای تولد کودکان با وزن نرمال و ترم (کامل و به موقع متولد شده) و جلوگیری از عوارض بارداری نظیر دیابت و فشارخون که عدم رعایت آن حتی می‌تواند منجر به مسمومیت بارداری شود.
۱۰. اگر عاشق شکلات هستید نگران نباشید، شما می‌توانید مقداری شکلات تلخ مصرف کنید. مصرف شکلات تلخ بالای ۸۰٪بسیار مفید است، شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان‌های بسیار مفید برای سلامت قلب است و چون مقدار شکر افزوده آن بسیار کم است می‌توان از میزان قند آن چشم‌پوشی کرد. با میزان پایین قند، بالطبع کالری آن نیز بسیار پایین است و حتی برای بیماران دیابتی مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما در خانم‌های باردار باید با احتیاط مصرف شود چون کافئین در بارداری توصیه نمی‌شود.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت