نایت ملودی » سلامت » آلودگی هوا چه بر سر کودکان می آورد؟

آلودگی هوا چه بر سر کودکان می آورد؟

تحقیقات نشان می دهد آلودگی هوا ضمن تشدید عوارض تنفسی و قلبی در مبتلایان به این بیماری ها، یک عامل اصلی در بروز بیماری های تنفسی و قلبی در افراد سالم نیز محسوب می شود.هر فرد روزانه نزدیک به ۲۲ هزار بار تنفس می کند و تقریباً به ۱۵ کیلوگرم هوا در روز نیاز دارد.

سیستم تنفسی اولین بخش از بدن انسان است که در تماس مستقیم با آلودگی هوا قرار می گیرد و ریه، مسئول جذب اکسیژن هوا و دفع دی اکسید کربن خون است، از این رو در صورتی که غلظت آلاینده های هوا فراتر از ظرفیت تصفیه ریه انسان باشد، وارد جریان خون می شوند و عوارضی همچون اختلال در انتقال اکسیژن به بافت های بدن، افزایش ضربان قلب، سکته قلبی، کاهش ظرفیت شش ها، آسم، برونشیت و سرطان ریه ایجاد می شود.آلودگی هوا در قسمت های فوقانی دستگاه تنفسی بیشترین تأثیر را به جا می گذارد و آثار بیماری در بیماران ریوی به صورت حاد و مزمن در درازمدت باقی می ماند.

دکتر’خان بابایی’ انتخاب و مصرف مواد غذایی مناسب را راهکاری برای کاهش عوارض آلودگی هوا بر سلامتی ذکر کرد و از تاثیر مفید مصرف میوه، سبزی تازه و شیر سخن گفت و افزود: میوه ها و سبزی تازه، از مواد غذایی بسیار مهم هستند که هنگام تشدید آلودگی هوا باید به مقدار زیاد در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود.خان بابایی توضیح داد: آنتی اکسیدان های موجود در انواع میوه و سبزی نقش حیاتی در سلامت ریه دارند.

به طور خاص مصرف سیب، نارنگی، پرتقال، انار، انواع سبزی از قبیل سیر، پیاز، انواع کلم ها، گوجه فرنگی و کاهو توصیه می شود.به گفته دکتر خان بابایی، مصرف منظم ماهی های روغنی نظیر ماهی آزاد و سالمون هم می تواند در تقویت و بهبود فعالیت دستگاه تنفسی موثر واقع شود.وی اظهار کرد:

 

شیر و لبنیات در شرایط آلودگی هوا برای کاهش صدمات به دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش بسیار ضروری است و بهتر است روزانه ۳ تا ۴لیوان شیر و لبنیات در برنامه غذایی گنجانده شود.

هر چه میزان ذرات آلاینده در هوا بیشتر باشد، کار و فعالیت ریه ها دشوارتر می شود
عوارض آلودگی هوا بر سلامتی
ایشان درباره عوارض سوء آلودگی هوا بر سلامت گفت: هر چه میزان ذرات آلاینده در هوا بیشتر باشد، کار و فعالیت ریه ها دشوارتر می شود، زیرا باید اکسیژن بیشتری را جذب و دی اکسید کربن بیشتری را دفع کند.

این فوق تخصص بیماری های ریوی با بیان اینکه آلودگی هوا می تواند تهدید جدی برای سلامتی انسان باشد، اظهار کرد: آلودگی هوا باعث تحریک مجاری هوائی و تشدید آسم در میان افراد به خصوص کودکان می شود تماس درازمدت با هوای حاوی میزان بیش از حد مجاز آلاینده ها باعث بروز برونشیت مزمن، بیماری مزمن ریه، تنگی نفس، سرفه های مکرر و شدید، آب ریزش چشم و سوزش و التهاب می شود.

خان بابایی ادامه داد: افرادی که بیماری زمینه ای دارند مانند قلبی و عروقی، بیماری های ریه، آلرژی، آسم، بیماری متابولیک و بیمارانی که تحت عمل پیوند قرار گرفته اند، بیشتر و زودتر مستعد دریافت عوارض آلودگی هوا هستند.خان بابایی توصیه کرد: این افراد از تردد و فعالیت در محیط های باز هنگام آلودگی هوا به خصوص در ساعات اوج ترافیک پرهیز کنند. ایشان یادآور شد: تحقیقات نشان داده است که آلودگی هوا در بروز انواع بیماری های غیرواگیر و انواع سرطان ها به ویژه سرطان ریه نقش موثری دارد.

تأثیرات آلودگی هوا بر کودکان
خان بابایی با بیان این که آلودگی هوا بیشترین تاثیر و تهدید جدی برسلامتی کودکان را دارد، اظهار کرد: آلودگی هوا ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می دهد.کودکان به دلیل تعداد تنفس بیشتری نسبت به بزرگسالان و همچنین قد کوتاه تر، بیشتر در معرض آلودگی سطحی هوای محیطی قرار می گیرند.

فوق تخصص بیماری های ریه و آسم کودکان اضافه کرد: کودکان همچنین به دلیل فعالیت جسمانی و سوخت و ساز بیشتر، مستعد ابتلا به بیماری های ریوی و عفونت های ریوی هستند.

وی توصیه کرد: انجام فعالیت های بدنی و ورزش به علت افزایش تعداد تنفس، آلودگی بیشتری را وارد سیستم تنفسی و ریه می کند و در نتیجه، عوارض آلودگی هوا در کودکان شدیدتر خواهد بود.وی ادامه داد: خانواده ها سعی کنند در روزهایی که آلودگی هوا افزایش می یابد، با مراقبت جدی از کودکان سعی کنند از تردد در محیط های باز، محدوده های مرکزی و پر ترافیک شهر اجتناب کنند و از فعالیت یا بازی کودکان در محیط های باز و پارک ها ممانعت به عمل آورند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت