نایت ملودی » سفر وگردشگری » بزرگترین بیابان های جهان

بزرگترین بیابان های جهان

بیابان ها هم مانند دیگر مکان های طبیعت دیدنی هستند و سفر به بعضی از آنها خالی از لطف نیست.

طبیعت برای مردم بسیار جذاب است زیرا در هر لحظه می تواند موارد شگفت انگیز و غیر منتظره بسیاری را رقم بزند. جاذبه‌های طبیعی مانند جنگل‌ها، کوهستان‌ها و بیابان‌ها افزون بر دوستداران طبیعت برای گردشگران نیز بسیار جالت توجه هستند. اگرچه تحمل شرایط آب و هوایی سخت بیابان‌ها ممکن است برای همه جذاب نباشد، اما تورهای بیابان گردی به یکی از جاذبه‌های گردشگری در کشورهای مختلف جهان مبدل شده‌اند. از این رو، در ادامه این مطلب برخی از بزرگترین بیابان‌های جهان را معرفی می کنیم.

قطب جنوب

بزرگترین بیابان های جهان

“قطب جنوب” نه تنها یک بیابان بزرگ است، بلکه پنجمین قاره بزرگ جهان نیز محسوب می شود. حدود ۹۸ درصد این بیابان با یخ پوشیده شده است. بیابان قطب جنوب سردترین، خشک‌ترین و پر بادترین بیابان جهان است. این بیابان ناحیه‌ای به مساحت ۱۴ میلیون کیلومتر مربع را شامل می شود.

قطب شمال

بزرگترین بیابان های جهان

“قطب شمال” بیابانی با زمستان‌های طولانی و تابستان‌هایی کوتاه و سرد است. دمای هوا در این منطقه به منفی ۴۰ درجه سانتیگراد زیر صفر می رسد و ناحیه‌ای به مساحت ۱۳ میلیون ۷۲۶ هزار و ۹۳۷ کیلومتر مربع را پوشش می دهد.

بیابان صحرا

بزرگترین بیابان های جهان

بیابان “صحرا” یکی از گرم‌ترین نقاط روی زمین است که در آفریقای شمالی قرار دارد. این بیابان در نزدیکی دریای سرخ قرار داشته و ناحیه‌ای به مساحت حدود ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع را پوشش می دهد.

بیابان عرب

بزرگترین بیابان های جهان

بیابان “عرب” در غرب آسیا قرار داشته و ناحیه‌ای به مساحت ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار کیلومتر مربع را پوشش می دهد. دامنه گستردگی آن یمن، خلیج فارس، عمان، اردن و عراق را شامل می شود. روزهای بیابان عرب فوق العاده داغ و شب‌های آن منجمد کننده است.

بیابان گبی

بزرگترین بیابان های جهان

“گوبی” یکی از بزرگترین بیابان‌های آسیا محسوب می شود که شمال و شمال غرب چین و جنوب مغولستان را در بر می گیرد. این بیابان با کوه‌های آلتای احاطه شده است. بیابان گبی ناحیه‌ای به مساحت یک میلیون و ۳۰ هزار کیلومتر مربع را پوشش می دهد.

بیابان کالاهاری

بزرگترین بیابان های جهان

بیابان “کالاهاری” در جنوب آفریقا قرار دارد و دامنه وسعت آن نامیبیا، آفریقای جنوبی، آنگولا، زامبیا و زیمباوه را شامل می شود. در این بیابان ساواناهایی قرار دارند حیات جمعیت حیوانات آفریقا تا حد زیادی به آنها وابسته است. بیابان کالاهاری ناحیه‌ای به مساحت ۹۰۰ هزار کیلومتر مربع را پوشش می دهد.

بیابان پاتاگونیا

بزرگترین بیابان های جهان

“پاتاگونیا” بزرگترین بیابان آرژانتین محسوب می شود که بخش اعظم آن در این کشور و بخش کوچکی از آن در کشور شیلی قرار دارد. این بیابان تقریبا با رشته کوه آند احاطه شده است. بیابان پاتاگونیا ناحیه‌ای به مساحت ۶۷۳ هزار کیلومتر مربع را پوشش می دهد.

بیابان گریت ویکتوریا

بزرگترین بیابان های جهان

“گریت ویکتوریا” بزرگترین بیابان استرالیا محسوب می شود که در غرب این کشور قرار دارد. این بیابان ناحیه‌ای به مساحت ۴۲۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع را پوشش می دهد. دمای بیابان گریت ویکتوریا می تواند بین ۱۸ تا ۴۰ درجه سانتیگراد افزایش یابد.

بیابان سوریه

بزرگترین بیابان های جهان

بیابان “سوریه” که به نام بیابان سوری-عربی نیز شناخته می شود ناحیه‌ای به مساحت ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع را پوشش می دهد.

بیابان گریت بیسین

بزرگترین بیابان های جهان

بزرگترین بیابان های جهان

بیابان “گریت بیسین” در آمریکا قرار دارد و دامنه گستردگی آن از سیرا نوادا در غرب تا کوهستان راکی در شرق را شامل می شود. این بیابان ناحیه‌ای به مساحت ۱۹۰ هزار کیلومتر مربع را پوشش داده و بزرگترین بیابان آمریکا محسوب می شود.

تاریخ: 07 سپتامبر 2015
نویسنده: رضا ایرانی
برچسب ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت