مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » ورزش » سایر ورزش ها » آشنایی با رشته ورزشی بدمینتون

آشنایی با رشته ورزشی بدمینتون

آشنایی با رشته ورزشی بدمینتون
بازی بدمینتون سرعتی بوده و نیازمند استقامت، دقت، تعادل و تصمیم گیری‎های بسیار سریع می‎باشد مسابقات بدمینتون در سه گیم صورت می‎گیرد که برنده باید دو گیم از سه گیم را برده باشد.
تاریخچه ی ورزش بدمینتون
بازی بدمینتون که با راکت و توپ پردار در سالنهای سرپوشیده اجرا می شود برای اولین بار در هند اجرا شد و پس از آن به انگلستان برده شد. در هندوستان بازی بدمینتون را پونا(Poona) می نامیدند. افسران ارتش انگلیس که در آن کشور مستقر شده بودند این بازی را آموختند و آنرا به انگلستان برده و به دوستان خود معرفی کردند. چون برای اولین بار این بازی در مجلس ضیافتی که در قصر بدمینتون برپا شده بود انجام گرفت از آن پس بازی پونا را بدمینتون نامیدند. بازی بدمینتون به سرعت در اکثر کشورهای جهان گسترش یافت.

در سال ۱۹۳۴ فدراسیون بین المللی بدمینتون را “سر جرج توماس” بنیان نهاد. بعدها این بازی در محیط باز نیز انجام شد. در حال حاضر زبده ترین تیمهای بدمینتون دنیا را کشورهای آسیایی مانند چین، اندونزی، تایلند، هند، سنگاپور، ژاپن و کره جنوبی و زبده ترین تیمهای بدمینتون اروپا را کشورهای انگلستان، دانمارک، سوئد، بلژیک و آلمان تشکیل می دهند.

پیدایش بدمینتون در ایران حدود یکصد سال پیش با ورود انگلیسیها به جنوب کشور بخصوص شهرهای نفت خیز خوزستان متداول شد. اولین زمین بدمینتون حدود صد سال پیش در سالنی در شهر مسجد سلیمان خط کشی و مورد بهره برداری قرار گرفت و سرانجام در سال ۱۳۵۱ فدراسیون بدمینتون ایران تأسیس گردید.

ویژگیهای بازی و زمین بدمینتون:
ورزش بدمینتون به عنوان یک بازی پر هیجان و شاداب، محبوبیت و طرفداران زیادی پیدا کرده است. بازی بدمینتون سرعتی بوده و نیازمند استقامت، دقت، تعادل و تصمیم گیری‎های بسیار سریع می‎باشد. این بازی در فضای باز و بسته انجام می‎شود ولی انجام بازی بدمینتون در فضاهای باز به علت وزن کم توپ که در اثر وزش کمترین نسیم منحرف می‎شود از دقت کمتری برخوردار است. بازی بدمینتون یه علت جذابیت و تحرکات و همچنین ظرفیت و دقت زیادی که دارد و به جهت رد و بدل شدن سریع ضربات و امتیازات، تماشاچیان زیادی را به خود اختصاص داده است.

زمین بازی بدمینتون به شکل مستطیل می‌باشد و با خطوطی به عرض ۴۰ میلی‌متر کشیده می‌شود. خطوط زمین باید به سادگی قابل تشخیص بوده و بهتر است به رنگ سفید یا زرد کشیده شود. طول زمین ۱۴/۷۲۳ متر – عرض زمین دو نفره ۶/۱ متر – عرض زمین یک نفره ۵٫۱۴ متر می‌باشد. کلیه این خطوط جزو زمین محسوب می‌شود. ارتفاع تور ۱٫۵۵ متر در محل پایه‌ها (گوشه‌های تور) و ۱٫۵۲۴ متر در مرکز تور می‌باشد.

راکت بدمینتون معمولاً از جنس چوبی یا فلزی می‌باشد

آشنایی با رشته ورزشی بدمینتون

تجهیزات مورد نیاز در بازی بدمینتون:
– شاتل و یا توپ مخصوص
توپ بدمینتون از مواد طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شود. سر آن باید از جنس چوب‌پنبه که لایه چرمی دارد باشد. توپ چرمی باید دارای ۱۶ پرک باشد که به پایه وصل می‌شوند. وزن توپ باید بین ۳۷٫۴ تا ۵۰/۵گرم باشد.

– راکت بدمینتون
راکت‎های بازی بدمینتون در سه نوع سبک، متوسط و سنگین ساخته می‎شود که بوسیله رشته‎های باریک مشبک به قاب کشیده می‎شود. سطح تماس باید مسطح و عاری از هر گونه شیب اضافی یا برجستگی باشد. راکت بدمینتون معمولاً از جنس چوبی یا فلزی می‌باشد و از قسمتهای: دسته – میله – گلو یا سه راهی – صفحه راکت (کله راکت) تشکیل شده‌است.

– لباس بازی بدمینتون
لباس بازیکنان باید مطابق قوانین بین‎المللی بازی، سبک و آزاد باشد تا ورزشکاران بتوانند حرکات مانوری لازم را به راحتی انجام دهند. همچنین لباس باید قابلیت تبادل حرارتی بدن را داشته باشد.

– کفش
کفش مناسب برای بازی بدمینتون در سالن باید دارای کف پلاستیکی صاف و برای بازی در فضای باز باید با کف آجدار باشد. بطور کلی کفش بازیکنان باید به گونه ای پیش بینی شود که دارای ویژگی‎های مورد نیاز برای استفاده بر روی کفپوش بوده و مطابق قوانین بین‎المللی باشد پوشیدن جوراب‎های ضخیم برای محافظت از پاها مفید است.

مسابقه بدمینتون شامل سه گیم است و برنده کسی است که دو گیم از سه گیم را برده باشد

آشنایی با رشته ورزشی بدمینتون

مختصری از روش و اصول بازی بدمینتون:
بازی بدمینتون بر روی زمینی به شکل مستطیل اجرا می شود که توسط یک تور به دو قسمت مساوی تقسیم شده است. این بازی به دو صورت انفرادی و دو نفر( دوبل) انجام می گیرد. در بازیهای انفرادی، در هر قسمت زمین یک نفر و در بازیهای دوبل در هر قسمت زمین دو نفر قرار می گیرند و بازیکنان توپ را از روی تور به طرف یکدیگر طوری می زنند که به زمین حریف مقابل برخورد نماید و یک امتیاز با زدن سرویس را بدست آورند. توپ بدمینتون حتماً باید در فضا بین بازیکنان رد و بدل شود و در صورتیکه توپ روی زمین بازی بیفتد، بازی متوقف خواهد شد. یک مسابقه شامل سه گیم است و برنده کسی است که دو گیم از سه گیم را برده باشد.

امتیازات گیم ها در بازی بدمینتون
امتیاز گیم ها در مردان ۱۵ تایی است و در نونهالان و بانوان ۱۱ تایی است. در بازیهای یک نفره و دو نفره مردان کسی که زودتر به امتیاز ۱۵ برسد برنده گیم محسوب می شود و در بانوان و در نونهالان هر کسی زودتر به امتیاز ۱۱ برسد برنده گیم محسوب می شود. هر کس ۲ گیم از ۳ گیم را ببرد برنده بازی است.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت