نایت ملودی » سلامت » دهان و دندان » همه چیز درباره پروتز لب

همه چیز درباره پروتز لب

همه چیز درباره پروتز لب
یکی از پروتزهای موثری که امروزه برای زیبایی افراد به کار برده می شود پروتز لب است. عمل جراحی پروتز لب به طور دائمی و همیشگی لب های شما را بزرگ می کند و دیگر نیازی نیست نگران زیبایی تان باشید.

پروتز زیبایی برای ایجاد تعادل و تناسب ساختار صورت استفاده می شود. اگرشما از ضعیف بودن چانه ها و ماهیچه های فک خود و یا فقدان یکی از اعضای صورت رنج میبرید جراحی صورت میتواند بسیار به شما کمک کند. از جمله این پروتزها می توان به پروتز لب اشاره کرد، که در ادامه معرفی خواهند شد. پروتز لب یک روش دائمی برای بزرگ کردن لبها است.

جراحی پروتز لب چیست؟
لب متحرک ترین و شکل پذیرترین ساختمان صورت است و از نظر زیبایی مهمترین جزء ثلث تحتانی صورت به حساب می آید. بر اساس روایات، تلاش برای زیباتر کردن لب زمانی از آغاز شد که کلوپاترا لبهای خود را با رنگ قرمز آرایش می نمود. اخیرا، در راستای حجم دادن به لبها کار گذاشتن پروتزها از طریق جراحی و همچنین تزریق مواد پُرکننده (ژل، چربی و غیره) رواج یافته است.

امروزه تکنیکهای جراحی متعددی جهت زیبایی لب وجود دارد که جراح پلاستیک صورت بسته به فرم و شکل لب شما تکنیک مناسب برای شما را انتخاب می نماید. لازم به ذکر است که هرچند پروتز لب شایعترین جراحی زیبایی لب به شمار می آید، ولی محدوده جراحی های زیبایی لب به پروتز محدود نمی شود. برخی بیماران به جای حجم دادن به لب نیاز به کاهش اندازه لبها دارند. برخی برای دستیابی به شکل ایده آل لب نیازمند جراحی بالا کشیدن (لیفت) لب بالا هستند. برخی دیگر از افتادگی گوشه های لب خود (معمولا در اثر افزایش سن) اظهار نارضایتی میکنند. طبیعتا در چنین مواردی نوع عمل جراحی متفاوت است.

چه نواحی ای از لب ها قابل برجسته سازی هستند؟
ـ شایع ترین قسمت هایی که تحت برجسته کردن قرار می گیرد قسمت ورمیلون لب، یعنی قسمت مرزی بین حواشی لب ها و قسمت قرمز لب هاست. این کار سبب می شود تا قسمت خارجی لب ها بیشتر نمایان شود. گوشه های لب ها نیز می تواند تحت پرکردن قرارگیرد. گوشه های لب به مرور زمان و در اثر سن و نیروی جاذبه به سمت پایین جابه جا می شوند که با تزریق می توان آنها را به حالت اولیه برگرداند. می توان دو خط برجسته مابین سوراخ بینی و لب فوقانی را نیز که به مرور زمان برجستگی خود را از دست می دهند، مجددا با تزریق به حالت جوان برگرداند بنابراین تمامی قسمت های لب امکان برجسته سازی و برگرداندن به حالت جوانی را دارند.

از چه موادی برای برجسته سازی لب ها استفاده می شود؟
موادی را که در برجسته سازی لب ها به کار می روند، به طور خلاصه می توان به موارد زیر تقسیم بندی کرد:

– اتولیفن: مواد قابل تزریق که از قسمت درم پوست خود شخص تهیه می شود، خطر حساسیت ندارد و نتایج آن موقتی است، چرا که بدن به سرعت آن را جذب می کند.

– کلاژن: نیاز به تست حساسیت قبل از تزریق دارد، چرا که از بافت های گاوی استخراج می شود و حدود چهار هفته تا سه ماه دوام دارد.

– درمالوژن: از پوست بیمار تهیه می گردد و تا حدودی دوام و ماندگاری بیشتر از کلاژن گاوی دارد. این مواد ساختار سنگینی دارد و گاهی بیمار مجبور می شود که برای خارج کردن آنها مجددا تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

روش تزریق این مواد چگونه است؟
در صورت استفاده از هیالورونیک اسید جهت برجسته سازی لب، پس از ضدعفونی کردن لب ها و اطراف آنها به صورت دقیق، با استفاده از سوزن های بسیار ظریف، این مواد در زیر مخاط و پوست و بالای عضله لب تزریق می گردد.

آیا تکنیک های دیگری هم به جز تزریق مواد، برای برجسته سازی لب ها وجود دارد؟
بله، مانند پروتزها که به صورت نوارهایی در داخل لب ها استفاده می شود.
از نسوج مختلفی از خود بدن شخص نیز جهت پر کردن لب ها می توان استفاده کرد، از جمله ساختارهای تاندونی نظیر بعضی از تاندون های اندام فوقانی و بعضی از ساختارهای فاشیایی بدن.

روش جراحی دیگری نیز وجود دارد که طی آن جراح، قسمت های کوچکی از پوست نزدیک لب ها یا داخل دهان را برش داده، خارج کرده و آن را به حجم داخل لب ها اضافه می کند، اما این تکنیک به لب ها زیاد حجم نمی دهد، بلکه بیشتر لب ها را مقداری به سمت بیرون برجسته می کند.

آیا شما کاندید مناسبی برای جراحی پروتز لب هستید؟
برخی افراد بطور طبیعی دارای لبهای نازک ، ضعیف و مسطح هستند و این امر بر زیبایی صورت آنها را تاثیر منفی گذاشته است. علاوه بر این، با افزایش سن از حجم لبها کاسته شده و خط مرطوب لب پایین می آید. اگر شما هرکدام از موارد مذکور را دارا هستید کاندید مناسبی برای این جراحی به حساب می آیید.

آماده سازی قبل از عمل شامل چیست؟
• پنجره ها را تاریک کنید تا در هنگام روز نیز بتوانید بخوابید.

• بعد از عمل تا سه روز نیاز به استراحت مطلق دارید. برای این مدت وسایل سرگرمی نظیر مجله، کتاب، موسیقی، فیلم و … تهیه نمایید.

• در صورتیکه قبل از عمل به سرماخوردگی، گلودرد، تبخال یا هر بیماری دیگری دچار شُدید پزشک خود را از آن مطلع نمایید.

• از هشت ساعت قبل از ساعت تعیین شده برای عمل مطلقا چیزی نخورید و نیاشامید (حتی آب).

• قبل از مراجعه جهت بستری حتما استحمام کنید زیرا استحمام در عرض یکهفته پس از عمل ممنوع است. اصلاح صورت برای آقایان، و پاک کردن آرایش صورت و لاک ناخن برای خانمها ضروری است.

• قبل از مراجعه اشیاء فلزی نظیر ساعت، النگو، گیره سر و غیره را خارج نمایید.

• جهت بازگشت به منزل یک بالش و یک پتو در اتومبیل بگذارید.

• در زمان مراجعه دفترچه بیمه، جواب آزمایشات و تمامی مدارک پزشکی خود را همراه داشته باشید.

• روز عمل لباسهای جلو باز (دکمه دار یا زیپ دار) و گشاد بپوشید. از پوشیدن پیراهن یقه بسته، تی شرت و لباس تنگ خودداری نمایید.

• هنگام مراجعه یک پاکت آب نارگیل، آب آلوورا یا آب آناناس نیز همراه خود بیاورید.

• از هنگام بستری تا ۲۴ ساعت بعد از عمل وجود شخصی که از شما مراقبت کند ضروری است.

• جلوگیری از مصرف هرگونه داروی شیمیایی وگیاهی و ویتامین ۲ هفته قبل از انجام جراحی

تزریق ژل در لب بوسیله حجم دهنده و یا با تزریق چربی راحت تر و خفیف تر می باشد و بیمار می تواند خودش به منزل برود و نیازی به مصرف داروهای مسکن که باعث اختلالات هنگام رانندگی می شود ندارد.

مزایای جراحی برجسته سازی لب ها:
مزایایی که تزریق ژل با بزرگ ترکردن لب ها برای بیمار دارد شامل بهبود چهره بیمار و بالا رفتن اعتماد به نفس میباشد. تزریق ژل برای حجیم کردن لب و تزریق چربی و پروتز لب می تواند هنگام بدشکلی لب ها با افزایش سن و نامتعادل بودن لب و باریک بودن آن بایک مراجعه به مطب پزشک انجام شود ولب های بیمار بزرگتر و حجیم تر از قبل شود.

داشتن لب های برجسته به طور غیرارادی می تواند نشانه های جوانی باشد. زمانیکه سن خانمها افزایش میابد استروژن پوست آنها کاهش میابد لب های آنها حجم خود را از دست میدهد و نازکتر ازقبل میشود استفاده از رژلب و برق لب میتواند لب ها را حجیم ترنشان دهد اما به طور موقت میباشد .اما خانم ها با استفاده از تزریق ژل در لب می توانند لبهای خود را حجیم تر کنند و به دوران جوانی خود بازگردند به صورتیکه هرگز مانند قبل نمی باشند.

از سال ۲۰۰۰ بسیاری از مواد و تکنیک ها پیشرفته ترشده اند و انجام این روش ها بیشتر مورد رضایت بیماران میباشد و نتیجه بخش تر از قبل میباشد.میزان تزریقاتی که جراح برای بیمار انجام میدهد استفاده از سوزنی میباشد که به اندازه ضخامت موی انسان میباشد ودرحدود ۳۰تا ۳۱ اندازه آن است ودر لب بیمار تزریق میشود.اگرچه موادبی حسی دراکثرمواقع برای بیماران تزریق میشود. تزریق به منظور بزرگ کردن لب و گونه دوام و ماندگاری همیشگی را ندارد برای این منظور می توان از پروتز لب و گونه استقاده کرد.

عوارض اعمال جراحی برجسته سازی لب ها چیست؟
مطالعات متعددی نشان داده اند که برجسته سازی لب ها با چربی به صورت پیوند چربی یکی از بهترین روش های تقریبا دایمی و مناسب است اما باید از برجسته کردن بیشتر از حد با این روش پرهیز کرد، چرا که نتایج ظاهری بسیار ناخوشایندی را ایجاد می کند. از عوارض تزریق چربی می توان به ایجاد برجستگی های دانه دانه و نیز فرورفتگی ها اشاره کرد. عوارض مهم که گاه ممکن است روی دهند شامل قرمزی، تورم، خارش در محل تزریق و یا خون ریزی، حرکت پروتزها یا خارج شدن پروتزها از قسمتی از لب است.

البته در اکثر موارد تورم و کبودی ها ظرف چند روز تا یک هفته بهبود می یابند. بعضی از بیماران به مصرف بی حس کننده های موضعی نظیر لیدوکایین حساسیت دارند. در موارد بروز حساسیت آلرژیک به قسمت های حساسیتی کلاژن، از تزریق کلاژن باید پرهیز کرد. البته احتمال بروز عوارض ناخواسته دیگری نیز وجود دارد که شامل ایجاد زخم، بروز اختلالات انعقادی خون، عفونت و ایجاد بافت اسکار در لب ها است.

در بیمارانی که دیابت، لوپوس یا بیماری های بافت هم بند دارند یا در بیمارانی که فشارخون شدید و غیر کنترل شده یا عفونت های راجعه تبخال یا تبخال فعال دارند، برجسته سازی لب ها انجام نمی شود. همین طور در افراد سیگاری به دلیل آنکه روند ترمیم زخم کندتری دارند، انتظار بروز عوارض بیشتر است.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت