مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سرگرمی » نایت پلاس » دانستنی ها » شناسایی فصل های گوناگون خورشید

شناسایی فصل های گوناگون خورشید

شناسایی فصل های گوناگون خورشید

همان طور که در زمین ۴ فصل مختلف در سال به وجود می آید خورشید هم دارای فصول گوناگونی است که در عکس بالا مشاهده می کنید. چرخه‌های خورشیدی ۱۱ سال به طول می‌انجامند، اما ناسا اعلام کرده که بین ۹ تا ۱۴ سال، رقم دقیق‌تری برای فصل‌های خورشیدی است.

فصل‌های روی زمین در اثر زاویه تابش پرتوهای خورشید به‌وجود می‌آیند، اما خود ستاره میزبان منظومه شمسی نیز از فصول خاص خود برخوردار است. تصویر جدید منتشر شده توسط سازمان فضایی اروپا(اسا) این تغییرات را با به‌هم چسباندن تصاویر خورشید در ۲۰ سال گذشته به نمایش گذاشته است.

این تصاویر توسط رصدخانه خورشیدی و هلوسفری (سوهو) ثبت شده‌اند که در دو دهه اخیر بطور مداوم خورشید را زیر نظر داشته است. فضاپیمای سوهو در نقطه‌ای بین زمین و خورشید در مدار ثابت شده، به‌طوری که همیشه خورشید را جلوی خود داشته و هیچگاه سایه زمین روی آن نمی‌افتد.

درخشان‌ترین تصاویر در این مجموعه به نمایش زمان‌هایی می‌پردازند که خورشید از بیشترین فعالیت در دوران حداکثر خورشیدی برخوردار بوده است. اینها زمان‌هایی است که میدان مغناطیسی خورشید بشدت فعال بوده و تعداد لکه‌های خورشیدی در حالت وفور قرار دارند. تصاویر تیره‌تر نشان‌دهنده کمتر شدن فعالیت خورشید است.

به گفته محققان ناسا، ما اکنون در دوران حداکثر خورشیدی قرار دارند که به نسبت، ضعیف است. باورها بر این است که چرخه‌های خورشیدی ۱۱ سال به طول می‌انجامند، اما ناسا اعلام کرده که بین ۹ تا ۱۴ سال، رقم دقیق‌تری برای فصل‌های خورشیدی است.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت