مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » اخبار » اقتصاد » قیمت جدید کالاهای اساسی در بازار

قیمت کالاهای اساسی

هرچه که به انتهای سال نزدیک می‌شویم، بازار خریدهای نوروزی نیز رونق می‌گیرد و تب و تاب مردم برای خرید بیشتر می‌شود. در این میان، با توجه به اینکه سفرهای نوروزی از اوایل هفته آینده، رسما آغاز می‌شود، برخی از مردم ترجیح می‌دهند که این هفته خریدهای خود را به پایان رسانند.

روزهای انتهایی سال ۹۱ هم در حال سپری شدن است و مردم هم برای خریدهای نوروزی خود به بازار روی آورده‌اند؛ خریدهایی که امسال با واریز عیدانه دولت و مجلس به شهروندان حال و هوای دیگری دارد.

آنگونه که معاون اول رئیس‌جمهور هم می‌گوید، نوسانات و تورم اقتصادی امسال، قدرت خرید کارمندان دولت را کاهش داده است، از سوی دیگر مسئولان تنظیم بازار نیز امسال دیرهنگام تر از سالهای گذشته به فکر تنظیم بازار شب عید افتادند و حال که عرضه برخی از کالاها همچون مرغ در بازار نیز افزایش یافته است، ولی باز هم این عرضه نمی‌تواند تکانه‌های قیمتی که برای این کالا بوجود آمده بود را کنترل کند.

در عین حال، بازار برخی از کالاها از جمله میوه و تره‌بار هم در هفته‌های گذشته دچار نوسان شده و قیمت برخی از اقلام میوه در آن با افزایش روبرو بوده است، نمونه آن هم موز است که هم اکنون محدوده قیمتی آن از ۵۲۰۰ تومان تا ۵۵۰۰ تومان در نقاط مختلف شهر و البته بسته به کیفیت، متفاوت است. این در حالی است که برخی از کارشناسان بازار می‌گویند که علت این نوسانات قیمتی در بازار موز این است که این کالا با ارز غیرمرجع وارد می‌شود و انگیزه واردکنندگان برای واردات این محصول به شدت کاهش یافته است.

در مورد سایر کالاها نیز دولت تلاش کرده است که عرضه را بالا برد، اما افزایش عرضه نیز سبب نشده است که قیمت در بازار به نحوی کاهش یابد که مردم منتفع شده و توانایی خرید داشته باشند، البته دولت باز هم اعلام کرده است که یارانه‌های نقدی را هفته آینده در حساب مردم قرار می‌دهد تا شاید آنها بتوانند بخشی دیگر از نیازهای ایام پایانی سال خود را تامین کنند.

این در شرایطی است که برگزاری نمایشگاههای بهاره نیز اگرچه بخشی از نیاز مردم را تامین کرده است، اما باز هم همه مردم دسترسی به این نمایشگاهها نداشته و نمی‌توانند از کالاهای عرضه شده در آن استفاده کنند؛ این انتقادی است که به برگزاری این نمایشگاهها به خاطر مسافت و تعداد محدود آنها وارد است و بیشتر مردم انتظار دارند که واحدهای صنفی مستقر در سطح شهر به خصوص آنهایی که عرضه کالاهای اساسی را انجام می‌دهند وارد عمل شده تا آنها دسترسی بهتری داشته باشند.

به هرحال شرایط امسال با سالهای گذشته در عرضه محصولات و مایحتاج مردم و نیز خرید از سوی آنها متفاوت است و مردم با احتیاط بیشتری خرید می‌کنند و تلاش دارند که در خریدهای خود اولویت بندی داشته باشند.

این در شرایطی است که در سالهای گذشته، بیشتر مردم از فرصت توزیع گسترده کالا و تخفیف‌های ویژه نوروزی استفاده می‌کردند و تلاش داشتند تا حداقل مایحتاج چندین ماه خود را تامین کنند، در حالیکه این رفتار کمتر به چشم می‌خورد و تنها برخی از مردم که قدرت خرید نسبتا بالایی دارند، به این کار مشغول هستند و تلاش و تب و تاب بیشتری برای خرید کالاها از خود نشان می‌دهند. بنابراین واکنش‌های مردم به خریدهای نوروزی به خصوص در کالاهای اساسی بسیار متفاوت است.

از سوی دیگر، خرید کالاهای تزئینی و پوشاک و کیف و کفش از سوی مردم کمتر شده است و بیشتر تلاش مردم تامین مایحتاج مورد نیاز خود بخصوص در کالاهای اساسی است. به هرحال تغییر رفتار مصرف‌کنندگان و خریداران بازار را به خوبی می‌توان در این روزهای بازار دید.

جزئیات قیمت اقلام اساسی و میوه در بازار

هم اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل تازه ۵۶۹۰ تومان، تخم مرغ تازه فله ۳۴۲۰ تومان، مرغ منجمد ۴۸۰۰ تومان، لوبیا قرمز ۵۲۰۰ تومان، لوبیا چیتی ۶۴۰۰ تومان، نخود ۴۲۰۰ تومان، لپه ۵۳۰۰ تومان، برنج طارم ۵۵۰۰ تومان، برنج هاشمی ۶۳۰۰ تومان، برنج هندی ۳۸۰۰ تومان، گوشت وارداتی ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان و گوشت داخلی ۲۶ هزار تومان است. قیمت هر بسته پودر ماشینی ۲۲۰۰ تومان، پودر دستی ۱۸۵۰ تومان، دستمال کاغذی ۳۰۰ برگی ۲۹۰۰ تومان است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم پسته مرغوب اکبری شور ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان، پسته فندقی تنظیم بازاری ۳۰ هزار تومان، فندق مرغوب ۲۵ هزار تومان، پسته احمدآقایی ۴۵ هزار تومان و بادام شور ۴۳ هزار تومان است. همچنین تخمه کدو نیز ۱۸ هزار تومان عرضه می شود. قیمت هر کیلوگرم قند شکسته ۹۰۰ گرمی ۲۰۰۰ تومان، قند کله فله ۱۴۲۰ تومان، شکر ۹۰۰ گرمی ۱۷۵۰ تومان است.

بررسی‌های میدانی مهر نشانگر این است که قیمت هر کیلوگرم انگور ۱۵۰۰ تومان، پرتقال تامسون ۱۷۰۰ تومان، پرتقال شمال ۲۳۰۰ تومان، پرتقال آبگیری ۱۳۰۰ تومان، کیوی ۱۶۰۰ تومان، سیب مرغوب ۲۳۰۰ تومان، موز خوشه ای ۵۲۰۰ تومان و لیموشیرین ۱۳۰۰ تومان است.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت