نایت ملودی » سلامت » تغذیه » بهترین فایده های زیتون

بهترین فایده های زیتون

بهترین فایده های زیتون

نماد صلح و ثروت سوغات مدیترانه!

زیتون به انگلیسی «Olive» نام دارد و تقریبا دو هزار نوع از آن در دنیا شناخته شده است اما تنها حدود ۱۱۰ نوع از آن در ایران کشت می‌شود. البته مردم تنها با ۱۰ تا ۱۲ نوع از این میوه آشنایی دارند. زیتون در گذشته بیشتر در مناطق مدیترانه، شمال آفریقا، جنوب شرقی آسیا، شمال تا جنوب چین، اسکاتلند و شرق استرالیا کشت می‌شد. منشا آن نیز احتمالا منطقه مدیترانه بوده و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است.

زیتون معمولا در ابتدای تابستان شروع به گل دادن می‌کند. سپس به تدریج میوه آن تشکیل می‌شود و در اواخر تابستان به مرحله برداشت می‌رسد. ابتدا زیتون سبز کمرنگ است و به تدریج تیره شده که در اواخر پاییز رنگ آن کاملا سبز تیره می‌شود. جالب است بدانید که زیتون در گذشته نماد صلح و ثروت بوده است. در پرچم سازمان ملل متحد نیز از شاخه زیتون به عنوان نماد صلح استفاده شده است.

سم‌زدایی از بدن با زیتون!

از بین انواع مواد غذایی گیاهی و حیوانی، هیچ ماده‌ای به اندازه‌ زیتون «پتاسیم» ندارد. پتاسیم باعث افزایش قدرت عضلانی و انرژی بدن می‌شود. همچنین ترشحات غدد داخلی بدن را تنظیم می‌کند. کمبود آن نیز باعث تورم پلک‌ها و مشکلات ریوی می‌شود. این ماده همچنین به سم‌زدایی کبد از اوره و اسید اوریک کمک می‌کند و قدرت دفعی کلیه را افزایش می‌دهد. علاوه براینها، زیتون بین ۱۵ تا ۳۵ درصد چربی دارد اما چربی آن بیشتر از نوع مفید و اشباع نشده است. این میوه منبع خوبی از اسیدهای چرب اشباع نشده امگا ۹ و ویتامین E به حساب می‌آید.

مراقب زیتون‌های سیاه باشید!

از آنجایی که واردات زیتون سیاه اصل از کشورهای تولیدکننده آن هزینه‌بردار است بعضی افراد سودجود زیتون سبز معمولی را با ترکیبات آهن‌دار فرآوری می‌کنند تا رنگ آن سیاه شود. سپس این محصول را با قیمت زیادی به فروش می‌رسانند. تشخیص اصل یا تقلبی بودن زیتون سیاه کار دشواری است و نیاز به آزمایشگاه‌های مخصوص دارد. بنابراین به هیچ وجه نباید از زیتون‌های سیاه و فله‌ای فاقد مجوز وزارت بهداشت استفاده کنید. این زیتون‌ها نه تنها ارزش غذایی کمتری دارند بلکه برای سلامت نیز مضر هستند.

بهترین نوع زیتون کدام است؟

– بهترین نوع زیتون، سبز رسیده و پرورده آن است.

– زیتون رنگ‌های مختلفی از جمله سبز، زرد، قرمز، بنفش و سیاه دارد که مهم‌ترین آنها زیتون سبز و سیاه است.

– بر خلاف تصور مردم، زیتون سیاه از رسیده شدن زیتون سبز به دست نمی‌آید و نوع این دو زیتون با هم متفاوت است.

– میزان روغن و چربی زیتون سیاه کمی بیشتر از زیتون سبز است؛ بنابراین طعم و بوی قوی‌تر و کالری و تا حدودی ارزش غذایی بیشتری دارد.

– هر عدد زیتون سیاه ۷ کالری و هر عدد زیتون سبز ۵ کالری انرژی دارد.

– زیتون بدون هسته قیمت گران‌تری دارد اما به دلیل اینکه مرکز آن خالی می‌شود، بافت زیتون به مدت طولانی‌تری در تماس با آب نمک و مواد نگهدارنده قرار می‌گیرد.

– در نتیجه طعم اصلی خود را از دست می‌دهد و پس از مدتی نرم و لکه‮‌دار می‮شود. پس بهتر است زیتون را با هسته خریداری کنید.

به جنگ بیماری‌ها بروید!

– زیتون آرامش بخش و مسهل است و به بهبود سوء‌هاضمه و زخم‌های گوارشی کمک می‌کند

– در درمان نقرس و رماتیسم تاثیرگذار است

– «فنل» یکی از مواد مغذی مهم در زیتون است که اثر آنتی ‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. در نتیجه از ایجاد لخته خون در عروق پیشگیری می‌کند.

– برای پیشگیری و درمان آسم و آرتروز مفید است.

– دردهای ناشی از ورم کلیه را تسکین می‌دهد.

– پاک‌کننده معده است.

– تحریک‌کننده نیروی جنسی است.

– خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدباکتریایی و ضدمیکروبی دارد.

زیبایی طبیعی و حفظ جوانی با زیتون!

– برای رفع جوش‌ها و کورک‌ها، زیتون را له کنید و برای چند دقیقه روی ناحیه مورد نظر مالش دهید.

– مالش روغن زیتون روی پوست باعث افزایش لطافت و تسکین اگزما و پسوریازیس می‌شود.

– مالش مو با روغن زیتون باعث کاهش موخوره و شوره سر شده، همچنین موجب براق و لطیف شدن موها می‌شود.

– مصرف موضعی روغن زیتون برای کاهش و پیشگیری از چین و چروک‌های پوست بسیار مفید است.

– ماساژ پوست با روغن زیتون، تعریق زیاد را کاهش می‌دهد.

– مخلوط مساوی روغن زیتون و گلیسیرین، ترک پوست پا را برطرف و از ریزش و سفید شدن مو جلوگیری می‌کند.

– روغن زیتون حاوی پلی‌فنول‌ است و از آسیب‌های پوستی در مواجهه با آفتاب جلوگیری می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود از کرم‌های ضدآفتاب حاوی روغن زیتون استفاده کنید.

زیتون چه فوایدی دارد؟!

ضرر هم دارد؟!

– مصرف زیتون پرورده همراه با غذا باعث افزایش اشتها می‌شود؛ در نتیجه برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند خیلی مناسب نیست.

– زیاده‌روی در مصرف زیتون باعث کم‌خونی، لاغری، بی‌خوابی و اختلالات تنفسی می‌شود. برای رفع این حالات باید زیتون را همراه با گردو و بادام مصرف کنید.

– مصرف میوه تازه و خام زیتون معده را اذیت می‌کند و ممکن است باعث استفراغ شود.

– روغن زیتون در دمای بالا و هنگام سرخ شدن، مواد سرطان‌زا تولید می‌کند. بنابراین از آن فقط به صورت خام یا برای تفت دادن کوتاه استفاده کنید.

برگ زیتون را دور نریزید!

– برگ زیتون حاوی آنتی اکسیدان، مواد قندی، کلروفیل، موم و. . . است، بنابراین به کاهش فشار خون و زخم‌های عفونی کمک می‌کند.

– جویدن برگ زیتون باعث رفع زخم‌های دهان می‌شود.

– ترکیب برگ له شده زیتون با عسل به رفع ورم پلک‌ها و التیام زخم‌ها و خراش‌ها کمک می‌کند.

– دمکرده برگ زیتون باعث کاهش فشار خون، نقرس و عوارض روماتیسم می‌شود. برای این منظور ۲۰ عدد برگ زیتون (۵۰ گرم) را بشویید و داخل ۳۰۰ گرم (یک لیتر) آب بریزید. سپس آن را به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید و بعد صاف کنید. در آخر هم کمی عسل به آن اضافه کرده و به مقدار یک فنجان (دو بار در روز) میل کنید. پس از گذشت دو هفته نیز برای هشت روز مصرف آن را قطع کنید و بعد دوباره ادامه دهید.

– دمکرده برگ زیتون به کاهش تب نیز کمک می‌کند. همچنین برای تسکین دندان‌درد مفید است. برای تسکین زخم‌های مقعد و رحم نیز می‌توانید خود را با آن شست‌وشو دهید.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت