مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » جراحی زیبایی » «گوش الاغی»؛ مد جدید جراحی زیبایی پولدارها+عکس

«گوش الاغی»؛ مد جدید جراحی زیبایی پولدارها+عکس

خیابان‌های تجریش، جردن، فرمانیه، قیطریه، زعفرانیه، نیاوران، ولنجک، سعادت آباد، شهرک غرب و گاندی را که بالا و پایین کنی می‌توانی از میان هر ۱۰ نفر جوان دختر و پسر حداقل ۵ نفر را بیابی که یا چسبی بر دماغشان دارند و یا دماغشان را سربالا کرده‌اند تا زیبا‌تر شوند اما جراحی گوش برای زیبایی امر نسبتاً تازه‌ای محسوب می‌شود.

گرچه این روز‌ها عمل زیبایی بینی یا‌‌ همان پدیده چسب بر دماغ، دیگر خاص بالاشهرنشین‌ها و شمال‌شهرنشینان تهرانی نیست و نه تنها کل تهران بلکه کل ایران را در نوردیده است اما حالا نوبت جراحی گوش است تا اندک اندک مزرهای شمال تهران را پشت سر بگذارد و به سایر قشر‌ها و مناطق ایران برسد.

هرچند امروز عمل جراحی زیبایی در مقایسه با دورانی که گام‌های نخستین را به ایران گذاشته بود دیگر حساسیت سابقش را در نگاه عموم از دست داده است اما پدیده‌ای با نام جراحی گوش این روز‌ها نه آنچنان که جراحی بینی خودنمایی کرد، ولی با این حال، خودی نشان می‌دهد و حتی بخشی از جوانان قشر مرفه را نیز به خود مشغول کرده است.

«گوش الاغی»؛ مد جدید جراحی زیبایی پولدارها+عکس
عمل جراحی گوش

اولین باری که از این ماجرا شایعاتی به گوشم خورد آن را باور نکردم اما چشمانم صحت این ماجرا را تأیید کردند. شاید بهتر باشد برای توصیف این گوشهای عمل شده بگویم گوش‌هایی که به شکل مثلثند یا به قول خودشان گوش‌های شیطانی یا جنی، گوش‌هایی که فرم طبیعی را شکسته‌اند و با سر تیزشان می‌خواهند بگویند سبکی جدید برای ظاهر انسان‌ها دارند. گوش‌هایی که در درجه اول انسان را به شک می‌اندازد اما با کمی دقت شما را متوجه می‌کنند که آنچه که می‌بینید حقیقت دارد.
جراحی زیبایی گوش به همین جا منتهی نمی‌شود. کافی است که سرچی در اینترنت کنید و از اشکال بی‌شمار آن باخبر شوید.

«گوش الاغی»؛ مد جدید جراحی زیبایی پولدارها+عکس

در جراحی زیبایی گوش یا «اتوپلاستی» با وجود آنکه بخشی از ناحیه پشت گوش برداشته می‌شود اما در شکل ظاهری و طبیعی گوش تغییری ایجاد نمی‌شود و در اکثر مواقع این جراحی بر روی گوش افرادی صورت می‌گیرد که از داشتن گوش‌های برزگ و برجسته خود رنج می‌برند.
نترسید درد ندارد

این جمله‌ای است که اغلب پزشکان جراحی زیبایی گوش به بیماران خود می‌گویند. عمل زیبایی گوش با ۳ روش بی‌حسی موضعی، نیمه‌بی‌هوشی و بی‌هوشی انجام می‌گیرد. بی‌هوشی تنها راه این عمل نیست.
در روش بی‌حسی موضعی از محلول‌های بی‌حس‌کننده و موضعی مانند لیدوکایین استفاده می‌‌شود و این ماده تنها در محلی که جراحی صورت می‌گیرد تزریق می‌شود و به این صورت لاله گوش بی‌حس می‌شود و بیمار دردی احساس نمی‌کند.

در عمل جراحی زیبایی برای گوش‌های برجسته دکتر از پشت گوش شروع به جراحی می‌کند. محل برش‌ پشت لاله گوش است. ابتدا باریکه نازکی از پوست پشت گوش برداشته می‌شود سپس برای خواباندن غضروف و نزدیک کردن آن به سر و همچنین برای جلوگیری از برگشت غضروف لاله گوش به حالت اولیه، پشت غضروف در قسمت‌های لازم تراشیده و با کمک بخیه‌های دائمی چند چین ایجاد می‌شود و در آخر برش پوستی دوخته می‌شود و از آنجا که محل برش پشت گوش است بعد از عمل، جای برش قابل دید نیست و هدف اصلی نزدیک کردن لاله‌های گوش به سر و قرینه‌بودن آن‌هاست.

«گوش الاغی»؛ مد جدید جراحی زیبایی پولدارها+عکس
از باب شدن جراحی بینی تا جراحی گوش

براساس آمارهای غیر رسمی، ایران یکی از کشور‌ها با فراوان‌ترین تعداد عمل جراحی بینی در جهان رکوردار جراحی زیبایی محسوب می‌شود. براساس تحقیقات مشترکی که انجمن تحقیقات راینولوژی ایران با همکاری دانشگاه جان هاپکینز آمریکا در سال ۹۲ انجام داده است، میزان جراحی‌های زیبایی بینی در ایران، هفت برابر آمریکا محاسبه شده است.

بر طبق آمار انجمن تحقیقات راینولوژی ایران، سالانه بیش از ۸۰ هزار مورد جراحی زیبایی بینی در کشور انجام می‌ گیرد اما نکته‌ای که در سخنان دکتر محسن نراقی، رییس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران جالب به نظر می‌رسد، این است که وی اعلام می‌کند، ۵۰ درصد مراجعان برای انجام جراحی بینی بطور واقعی نیازی به این عمل ندارند.

با وجود آنکه جراحی بینی در ایران از اواخر دهه شصت شتاب روزافزونی به خود گرفته است و عمدتا زنان را به خود جذب کرده است اما آمار‌ها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که مردان نیز در زمره افراد خواستار جراحی زیبایی بینی قرار گرفته‌اند که طبق آمار اعلام شده، اغلب این افراد در گروه سنی ۱۷ تا ۲۵ سال قرار دارند.«گوش الاغی»؛ مد جدید جراحی زیبایی پولدارها+عکس

جراحی گوش اما پدیده‌ای نو در زمرهٔ جراحی‌های زیبایی است که در سال‌های اخیر ایرانیان از آن استقبال کرده‌اند. گرچه تب این جراحی زیبایی در حال حاضر آنچنان داغ نشده است که از هر قشر و سنی را به خود جذب کند اما بخشی از جامعه ایران را به خود مشغول ساخته است.
چه چیزی ملاک زیبایی است؟

یک جامعه‌شناس بریتانیایی به نام آنتونی گیدز معتقد است که با ورود مدرنیته و تغییرات فرهنگی و اجتماعی حاصل از تجدد، دیگر طبقه اجتماعی، جنسیت، شغل، خانواده و موقعیت‌های اجتماعی هویت و شخصیت افراد را تعریف نمی‌کنند بلکه بدن به عنوان یکی از سرمایه‌های اجتماعی، حامل هویت او خواهد بود چرا که بدن و صورت افراد وسیله‌ای برای آشکارسازی و پنهان‌سازی وجوه مختلف زندگی او هستند. انسان گرچه در ذات خود زیبا پسند و زیبا دوست است اما بر اساس آنچه این جامعه‌شناس عقیده دارد در جامعه مدرن امروز بدن بخشی از هویت او را می‌سازد.

«گوش الاغی»؛ مد جدید جراحی زیبایی پولدارها+عکس

از سوی دیگر روابط اجتماعی و پیوستن به گروه‌های اجتماعی نیز یکی دیگر از عواملی است که نزدیک شدن افراد به معیارهای زیبایی در یک جامعه را تشدید می‌کند. افراد برای پیوستن و عضویت در شبکه‌های اجتماعی نیازمند تأیید خود از سوی سایر اعضا هستند.
روابط اجتماعی بین افراد و سایر اعضای گروه سبب می‌شود هنجارهایی در گروه به وجود آید که فرد برای ادامه حضور در گروه باید از آن‌ها تبعیت کند اما پویایی شخصیت افراد نیز بخشی از این اجبار اجتماعی را شامل می‌شود.

با این حال در دنیای سرمایه داری که تبلیغاتش آنچنان وسیع است که ذهن انسان را در تسخیر خود در می‌آورد آنچه بیش از پیش زیبایی را نشانه می‌رود ملاک‌هایی است که زیبایی را می‌سازد. در جامعه کنونی ما نیز شاید هژمونی یا تسلط جامعه جهانی و رسانه‌ها یکی از منابعی باشند که این ملاک‌های زیبایی و جنون زیبایی را در مردم ایجاد کرده‌اند. (پایگاه خبری شفاف)

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت