نایت ملودی » فرهنگ و هنر » سینما ، تئاتر ، تلویزیون » خلاصه داستان سریال بازی تاج و تخت

بازی و تاج و تختبازی و تاج و تخت پربیننده ترین سریال ۲۰۱۴
«بازی تاج و تخت» پربیننده‌ترین سریال سال ۲۰۱۴ معرفی شد. Game of Thrones رکوددار تعداد بیننده در شبکه اچ‌بی‌او ست و در کشورهای بسیاری به نمایش درآمده است. تا به امروز ۴ فصل این سریال پخش شده و قرار است فصل پنجم آن در سال ۲۰۱۵ به نمایش درآید.
دیوید بنیوف و دی. بی. وایس این داستان خیالی- حماسی را برای شبکه اچ‌بی‌او آمریکا ساخته‌‎اند؛ سریالی برگرفته از پرفروش‌ترین اثر مجموعه داستان‌های فانتزی جورج آر.آر مارتین با نام «ترانه یخ و آتش». قرار بود هر فصل این سریال یک کتاب این مجموعه را به تصویر بکشد اما پس از ساخت دو فصل ابتدایی، نویسندگان گفتند که بهتر است به جای برداشت جلد به جلد، برداشتی کلی از رمان «ترانه یخ و آتش» داشته باشند تا راحت‌تر داستان‌ها را در کنار هم بگذارند. جالب این است که هنوز کتاب ششم و هفتم این مجموعه نوشته نشده و طرفداران این داستان هم نمی‌دانند که قرار است روند این سریال اقتباسی و سرنوشت کارکترهایش چه شود.
زمانی که اعلام شد اچ‌بی‌او قصد دارد تا سریال «بازی تاج و تخت» را بسازد عده‌ای بنا بر روال کارهای پیشین اقتباسی پیش‌بینی کردند که قرار است کاری تکه تکه شده را ببینند. فیلمی که تنها مضمونی از داستان جذاب مارتین را به تصویر می‌کشد. اما با پخش اولین قسمت در ۱۷ آوریل ۲۰۱۱ (۲۸ فروردین ۱۳۹۰)، موج استقبال از تازه‌ترین سریال پر هزیه اچ‌بی‌او به راه افتاد. «بازی تاج و تخت» تنها دو روز بعد از انتشار برای فصل دوم تمدید شد. به گفته طرفداران نه به متن اضافه شده و نه حتی از آن کاسته شده بود. یک برابری کامل و بی نقص از کتاب نوشته شده مارتین. این ویژگی باعث شد که روز به روز به تعداد بینندگان این سریال در سراسر دنیا اضافه شود.
فصل اول نامزد جوایز بسیاری از جمله، جایزه امی برای برجسته‌ترین سریال دراما و گلدن گلوب برای بهترین سریال تلویزیونی دراما شد. پیتر دینکلیج، بازیگر آمریکایی با بازی جذاب خود نه تنها توانست جایزه امی و گلدن گلوب را از آن خود کند، بلکه تا جایی پیش رفت که منتقدان در لس آنجلس تایمز نوشتند که «بازی تخت و تاج تا حد زیادی مدیون اوست».
«بازی تخت و تاج» نام اولین سری کتاب‌های مارتین است. این مجموعه چندین خط داستان را روایت می‌کند. داستانی در قلمرو خیالی هفت پادشاهی وستروس. این سریال به گونه‌ای راوی تاریخچه نبرد خشونت بار بین دودمان‌های اشرافی برای به دست آوردن تخت آهنین پادشاهی است.
مجموع نظرات منتقدان این چهار فصل نشان می‌دهد که سازندگان این سریال تا به امروز خوب عمل کرده‌اند. این سریال در سایت معتیر IMDb رتبه ۹.۵ را از کاربران گرفته و فصل دوم تا چهارمش هم در وب‌سایت متاکریتیک امتیازاتی بالای ۸۰ کسب کرده است. هر چهار فصل در تعدادی از بهترین رسانه‌های آمریکایی مانند واشنگتن پست (در سال ۲۰۱۱)، مجله تایم (در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲) و هالی‌وود ریپورتر (در سال ۲۰۱۲) مورد تجلیل قرار گرفتند. در سال ۲۰۱۳ هم انجمن نویسندگان آمریکا رتبه ۴۰ام فهرست ۱۰۱ مجموعه تلویزیونی برتر نوشته شده تاریخ را به نام «بازی تاج و تخت» زد.در این میان برخلاف محبوبیت این مجموعه انتقادهای شدیدی هم به آن وارد شد. استفاده فراوان از برهنگی، خشونت و انواع شکنجه بارها مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفت. آن‌ها بر این باور بودند که در بسیاری از موارد (مخصوصا دو فصل اول) بیش اندازه و بدون وابستگی به روند داستان از برهنگی زنان و ارتباط جنسی استفاده شده است. حتی نیویورک تایمز نوشت که «بازی تاج و تخت» تنها برای پسران جوان به نمایش درآمده است.
اما این انتقادها در دو فصل سوم و چهارم جای خود را به خشونت‌های افراطی، تجاوز و شکنجه‌های دلخراش داد. مجله تایم در این باره نوشت که منتقدین از این می‌ترسند که «صحنه‌های تجاوز به‌قدری در سریال فراگیر شوند که دیگر مانند صدای پیش‌زمینه باشند؛ یک اتفاق عادی و بدون شوک.

اما جرج آر. آر. مارتین در پاسخ به این انتقادات گفت که تجاوز و خشونت جنسی در جنگ‌ها بسیار فراوان هستند و حذف این صحنه‌ها از مجموعه تلویزیونی یکی از مهم‌ترین موضوع‌های کتاب او را کمرنگ خواهد کرد؛ اینکه «ترس اصلی در تاریخ انسان‌ها از اُرک‌ها و لردهای سیاه نیست، بلکه از خود انسان‌هاست.»
جرج آر.آر مارتین گفته از منتقدانی که بیشتر به برهنگی و رابطه جنسی در تلویزیون توجه دارند تا خشنوت بی رحمانه شگفت زده است. او گفته مردم بیشتر نگران صحنه‌های روابط جنسی بودند اما صحنه ورود یک تبر به جمجمه انسان برایشان مهم نبود.
به گفته او به نظر می‌رسد مردم خیلی راحت‌تر از رابطه جنسی، خشونت را می‌پذیرند. او حتی در جلسه کتابخوانی بین المللی در ادینبرگ اعلام کرد که مخاطبان انگلیسی به مراتب عاقل‌تر از آمریکایی‌ها هستند.
علاوه بر آن شخصیت‌های فراوان داستان نیز یکی دیگر از نقدهای وارده به این سریال بود. گاهی آنچنان روابط پیچیده و نامفهوم می‌شوند که برای درک آن نیاز به کشیدن چارت و جدول است. در زمان تولید فصل سوم ۲۵۷ نام در فهرست بازیگران این اثر ثبت شد.
با اینحال «بازی تاج و تخت» رکورد بیننده‌های شبکه اچ بی او را زده است. به‌طور متوسط ۲٫۵ میلیون بیننده برای فصل اول و برای فصل دوم ۱۱٫۶ میلیون نفر به ثبت رسیده است. فصل سوم با افزایش مجدد بینندگان به عدد ۱۴٫۲ میلیون نفر رسید و رکورد دومین مجموعه پربیننده اچ‌بی‌او بعد از سوپرانوز را از آن خود کرد.
با شروع فصل سوم اما آمارها از این هم فراتر رفت و به ۱۸٫۴ میلیون نفر رسید. به این ترتیب «بازی تاج و تخت» پربیننده‌ترین مجموعه تلویزیونی شبکه اچ‌بی‌او در طول تاریخ این شبکه و همچنین محبوب‌ترین سریال در سال ۲۰۱۴ شد.
درست است که همچون گفته منتقدان صحنه‌هایی خشن و دلهره آور در این سریال وجود دارد اما اگر به آن دست از سریال‌هایی که نفس را در سینه حبس می‌کنند علاقه دارید این سریال را از دست ندهید. به طور معمول شوک‌زد‌گی مهم‌ترین تجربه‌یی است که بینند‌گان در مواجهه با سریال «بازی تاج و تخت» آن را احساس می‌کنند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت