نایت ملودی » سرگرمی » نایت پلاس » دانستنی ها » نکاتی جالب درباره مرگ خورشید

نکاتی جالب درباره مرگ خورشیدنکاتی جالب درباره مرگ خورشید

خورشید ما، حالا به نیمه‌ی راه خود رسیده است. این ستاره‌ی ۴٫۶ میلیارد ساله که حیات همه ی سیارات به آن وابسته است تنها ۵ میلیارد سال دیگر زنده خواهد ماند. اما بعد از این تازه آغاز راهی زیبا در آسمان است. در این باره، نکاتی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم:
۱- ستارگان مشابه خورشید معمولا ۱۰ تا ۲۰ میلیارد سال می‌تابند.
اما باید بدانیم که حدود ۵ میلیارد سال طول می‌کشد تا یک ستاره مانند خورشید در زمره‌ی ستارگان بالغ رشته‌ی اصلی قرار گیرد. در سال ۱۹۴۲ ستاره شناسان نشان دادند وقتی تنها ۱۲ درصد هیدروژن درون هسته‌ی ستاره به هلیوم تبدیل شود، این ستاره دوره جدیدی از زندگی را آغاز می‌کند و حالا خورشید ما در دوره‌ی بلوغ خود به سر می‌برد.
۲- وقتی سوخت هسته‌ای ستاره رو به اتمام می‌رود، ستاره خاموش می‌شود.
این داستان چیزی شبیه تمام شدن سوخت یک دستگاه است. چرا که گرمای ستاره یکباره خاموش می‌شود و ستاره به یکباره درون خود فرو می‌رود.

۳- هر ستاره‌ی شبیه خورشید، در مسیر مرگ قرار می‌گیرد
هر ستاره، در کهن سالی خود، با خاموش شدن همجوشی‌های درون هسته‌اش، جاذبه‌ی آن افزایش می‌یابد و ستاره روز به روز کوچک و کوچکتر می‌شود و به درون خود فرو می‌رود.

۴- چگالی متوسط خورشید به شکل عجیبی نزدیک به چگالی آب است.
در فرایند مرگ خورشید، این ستاره یه یک غول سرخ تبدیل می‌شود. در این فرایند، حجم خورشید به قدری افزایش می یابد که مدار زمین را نیز در بر می گیرد و در این حالت چگالی آن نزدیک به چگالی آب می‌شود.

۵- وقتی ستاره‌ی مرده دوباره زنده می‌شود
وقتی ستاره‌ای مانند خورشید می‌میرد، پس از مدتی در یک لحظه دوباره همجوشی‌های هسته‌ی آن دوباره از سر گرفته می‌شود و در این لحظه، ستاره ۲ هزار برابر پرنور تر می‌شود.

۶- ۷ یا ۸ میلیارد سال دیگر باقی است
۷ یا ۸ میلیارد سال دیگر، خورشید نمایشی زیبا در کهکشان راه شیری ترتیب می‌دهد. این ستاره، به یک کوتوله‌ی سفید چگال تبدیل خواهد شد.
اما نمایش اصلی زمانی است که خورشید به یک سحابی سیاره‌ای تبدیل شود. سحابی‌ای که حدود ۵۰ هزار سال عمر خواهد کرد.

۷- آخرین درخشش هلیوم
وقتی خورشید به سحابی سیاره‌ای تبدیل شود، گرد و غبار و گازها با سرعت بسیار زیاد و مانند گلوله‌های گازی به اطراف پرتاب می‌شود.
در همین اثنا، کوتوله‌ی سفید که حالا گرم هم هست، باعث یونیزه شدن گاز های اطراف شده و مانند یک لامپ فلورسنت عمل می‌کند.

وقتی به آسمان نگاه می‌کنید و سحابی‌های رنگارنگ را رصد می‌کنید یادتان باشد شما به خودتان نگاه می‌کنید. ما نیز جزئی از ستارگانیم که روزی به آسمان رنگ می‌دهیم.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت