نایت ملودی » خانواده » آشپزی و خانه داری » آشپزی » طرز تهیه باسلوق ژله ای

طرز تهیه باسلوق ژله ای

طرز تهیه باسلوق ژله ای

مواد اولیه :
برای ۸ نفر
نشاسته ۱فنجان
شکر ۱ونیم فنجان
جوهر لیمو ۱چهارم قاشق چایخوری
آب ۳فنجان
پودر نارگیل نصف فنجان+میزان لازم
مغز آجیل به میزان لازم
باسلوق ژله ای :
آب سرد ۲پیمانه
پودر ژله ۱بسته
آب جوش ۱پیمانه
کره نصف قاشق غذاخوری
شکر ۱پیمانه
سجوق :
گلاب نصف پیمانه
گردو به میزان لازم
شیره انگور ۲پیمانه
نشاسته نصف پیمانه

________________________________________

طــــــرز تهیه باسلوق ساده(راحت الحلقوم):

ابتدا نشاسته را در ۲ فنجان آب سرد حل کرده ، می گذاریم ته نشین شود. سپس آب روی آن را بر می داریم و بقیه را در قابلمه می ریزیم. ۳ فنجان آب به نشاسته اضافه کرده و با شکر و جوهر لیمو روی حرارت ملایم قرار می دهیم . مرتب آن را به هم می زنیم تا مایع بپزد، طوریکه از دیواره ی قابلمه جدا شود و مثل توپ در وسط ظرف قرار گیرد. در قالب کم عمقی کمی پودر نارگیل ریخته و مایع راحت الحقوم را روی آن می ریزیم و بقیه پودر نارگیل را روی مایع می ریزیم . سپس با دست آن را در کف قالب پهن می کنیم و می گذاریم تا کاملاً خنک شود.
سپس با قیچی آن را به صورت مربع یا مستطیل یا لوزی برش داده و برش ها را در بقیه پودر نارگیل می غلتانیم . باسلوق ها را در ظرفی چیده و روی آنها پودر پسته می پاشیم .
________________________________________

باسلوق مغزدار:

برای تهیه باسلوق مغزدار همه مراحل بالا رو انجام میدیم ولی در انتها روی سینی پودر نارگیل میریزیم و خمیر رو کامل پهن میکنیم و داخلش روی یه خط صاف فرضی مغز دلخواه مثل گردو رو قرار میدیم و دوباره جمعش میکنیم و به صورت استوانه درش میاریم و میذاریم کامل سرد بشه بعد برش میدیم.میتونید از انواع پودر مغز ها هم داخل یا روی باسلوق یا به جای پودر نارگیل استفاده کنید.

نکــــات لازم :

۱ در صورت تمایل می توانید به جای پودر نارگیل از آرد استفاده کنید.
۲- برای معطر کردن راحت الحقوم می توانید از کمی گلاب استفاده کنید.**
________________________________________

باسلوق ژله ای:

برای تهیه این نوع باسلوق ابتدا نشاسته را در ۲ پیمانه آب سرد حل میکنیم و می گذاریم ته نشین شود. سپس آب روی آن را بر می داریم. بعد ۲پیمانه آب رو با نشاسته کامل مخلوط کنید تا صاف بشه و گلوله گلوله نشه(میتونید با همزن هم هم بزنید).
پودر ژله رو به رنگ و طعم دلخواه انتخاب کنید و با ۱لیوان آب جوش مخلوط کنید و بذارید روی حرارت و صبر کنید تا کاملا زلال بشه و همه را حل بشن.بعد بذاریدش کمی خنک بشه.
وقتی کامل سرد شد اون رو با نشاسته مخلوط کنید و داخل قابلمه بریزید و بذارید روی حرارت و خوب مخلوط کنید.اجازه بدید اون قدر بمونه تا نشاسته کامل براق بشه بعد بهش شکر و کره رو اضافه کنید.(در کل مراحل باید سریع مواد رو هم بزنید تا ته نگیره).
وقتی کامل سفت شد طوری که به سختی از قاشق شما چکه کرد شعله رو خاموش کنید.
از قبل یه ظرف رو انتخاب کنید و روش پودر نارگیل بپاشید و بعد مایه رو داخلش بریزید و بینش یا روش هم نارگیل بپاشید یا مغز اضافه کنید و اجازه بدید بمونه و خودشو کامل بگیره.

________________________________________

نکات:

۱)اگر دوست دارید این باسلوق شبیه نوع بیرونی بشه حتما ۳قاشق پودر ژلاتین هم به مواد اضافه کنید(به پودر ژله هنگام مخلوط کردن با آب اضافه کنید)
۲)بهتره رنگ ژله شما تیره باشه تا باسلوق قشنگ تر بشه.
۳)میتونید مثل موارد بالا بین باسلوق مغز بذارید و بعد لایه بعد رو بریزید(مواد رو طی چند مرحله بریزید و بینش مغز استفاده کنید)________________________________________

باسلوق رنگی:

طرز تهیه باسلوق رنگی دقیقا مثل مورد بالاست با این تفاوت که داخل پودر ژله چند قطره رنگ خوراکی همرنگ با ژله هم اضافه میشه مثلا ژله موز رنگ زرد،ژله بلوبری رنگ آبی و …
________________________________________

طرز تهیه سجوق:

برای تهیه این نوع باسلوق ابتدا نشاسته را در ۲ پیمانه آب سرد حل میکنیم و می گذاریم ته نشین شود. سپس آب روی آن را بر می داریم.
سپس نشاسته و شیره انگور و گلاب را با هم مخلوط و خمیری یکدست درست کنید و مثل مراحل بالا روی حرارت بسیار بسیار ملایم قرار دهید و کمی صبر کنید تا نشاسته پخته و به شکل توپ در بیاید خمیر را مفصل ورز دهید. سپس وسط آن بادام یا گردو قرار دهید و آن را به صورت رول در آورید و در پایان با پودر نارگیل تزیین کنید.

________________________________________

نکات:

۱-در صورت تمایل نشاسته را ابتدا با گلاب مخلوط کرده و بعد از پخت با بقیه مواد مخلوط کرده و خمیر کنید.
۲-در صورت تمایل اگر خمیر خیلی سفت بود به آن ۲پیمانه آب هم اضافه کنید یا به جای آب از گلاب استفاده کنید.
نوش جان

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت