نایت ملودی » خانواده » تناسب و زیبایی » درست و غلط باورهای رایج در تغذیه

درست و غلط باورهای رایج در تغذیهدرست و غلط باورهای رایج در تغذیه:

چای دارچین دوم بدم خدمتتون؟

دارچین برای سلامتی مضر است! یکی از ترکیبات موجود در آن کومارین است که مقدار زیاد آن می‌تواند به کبد و کلیه‌ها آسیب بزند. اگر این توصیه را جدی بگیرید، باید از شمار زیادی از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها خداحافظی کنید.

زهر سیاه یا طلای سیاه؟

“قهوه می‌تواند محرک سرطان باشد”، “قهوه به سلول‌های عصبی آسیب می‌رساند”، “قهوه تعادل مایعات در بدن را برهم می‌زند” – مخلص کلام: قهوه مضر است. تا مدت‌ها از قهوه بد گفته می‌شد. حال مشخص شده: قهوه خیلی بهتر از آن است که تصور می‌شد. شاید هم بتواند از ابتلا به برخی گونه‌های سرطان هم جلوگیری کند.

کره علفی یا کره از علف‌خوار؟

بسیاری از کارشناسان تغذیه و پزشکان سال‌ها فریاد زدند: به جای کره (حیوانی)، کره گیاهی (مارگارین) بخورید. هر چه باشد مارگارین نسبت به کره حیوانی چربی اشباع‌شده بسیار کمتری دارد. گروهی دیگر می‌گوید: مارگارین خوراکی غیر طبیعی و محصول کنسرن‌های صنایع غذایی است، مملو از مواد شیمیایی است، بنابراین خوردن آن ضرر دارد.

تیر غیب طبیعت

وقتی کسی سکته قلبی می‌کند، همه کاسه-کوزه‌ها سر کلسترول می‌شکند: کلسترول رگ‌ها را تنگ می‌کند. بنابراین تخم پرندگان، پنیر و گوشت بسیار خطرناک هستند. اما بدن به کلسترول نیاز دارد و خود آن را تولید می‌کند. البته “کلسترول جماعت” هم خوب و بد دارد. امروزه پیشرفت دانش تأثیر زیادی بر بهبود وجهه کلسترول گذاشته است.

“بلای خفته” در چیپس، غذای چینی و سوپ حاضری

گلوتامات؟ نه، نه اصلا! این ترکیبات که به عنوان طعم‌دهنده به مواد غذایی افزوده می‌شوند، خطرناک به حساب می‌آیند. نه فقط به خاطر اینکه کنسرن‌های تولید مواد غذایی محصولات ناسالم خود را با استفاده از آن خوشمزه‌تر می‌کنند، بلکه گلوتامات عامل “عارضه رستوران چینی” خوانده می‌شود؛ عارضه‌ای که با تعرق، لرز و احساس بی‌حسی همراه است. جالب اینکه این پدیده در محیط آزمایشگاهی هرگز اثبات نشده است.

استدلال‌های یخ‌زده

بسیاری هنوز هم به ارزش غذایی سبزیجات یخ‌زده اعتقادی ندارند، زیرا گفته می‌شود مقدار ویتامین سبزیجات تازه از محصولات یخ‌زده بیشتر است. اما واقعیت امر دیگری است: محصول یخ‌زده بلافاصله پس از برداشت با شوک برودتی فریز می‌شود و مواد مغذی آن تا حد زیادی حفظ می‌شوند. محصول تازه اما از زمان برداشت تا مصرف در معرض هوای آزاد قرار دارد.

جادوگری به نام ماهی

تا اندکی پیش گفته می‌شد “اُمگا – ۳” دوای تقریبا هر دردی است: سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، حتی اختلال کم‌توجهی یا افسردگی. برخی کارشناسان تغذیه توصیه می‌کردند که کمبود این اسیدهای چرب در بدن را با کپسول‌های امگا – ۳ جبران کنیم. امروز مشخص شده: بله، این اسیدهای چرب برای برخی مراحل سوخت‌وساز مهم هستند، اما جادو نمی‌کنند.

زیاده‌روی در “خوب”ها، خوب نیست

ویتامین‌ها بسیار مفیدند، پس چه بهتر هر روز یک مشت قرص و کپسول ویتامین بخوریم. به ویژه ویتامین c که گفته می‌شود بدن را در برابر انواع و اقسام بیماری‌ها حفظ می‌کند. این موارد نه تنها در آزمایش‌ها تأیید نشده‌اند، بلکه مشخص شده که کپسول‌های ویتامین مضر هم هستند. البته تا امروز …

بنوشید پیش از آنکه تشنه شوید! – راستی چرا؟

طبیعت حس فوق‌العاده‌ای در بسیاری از جانداران قرار داده: وقتی بدن به مایعات نیاز دارد، حس تشنگی می‌کنیم. اما بعد یکی پیدا شد و گفت که باید پیش از تشنه‌شدن نوشید، آن‌هم دست‌کم سه لیتر در روز! شاید به این دلیل که برخی از انسان‌ها با گذشت زمان حس تشنگی را از دست می‌دهند. در بسیاری از انسان‌ها اما این حس به خوبی کار می‌کند.

‌آیا شیر مضر است؟

گفته می‌شود: شیر حاوی کلسیم است، از پوکی استخوان جلوگیری و سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند. اما پژوهشگران در سوئد پس از پژوهشی درازمدت به این نتیجه رسیدند: کسانی که زیاد شیر می‌نوشند، زودتر می‌میرند. آیا گالاکتوز (قند موجود در شیر) مقصر است؟ هیچ‌کس نمی‌داند. فعلا باید صبر کرد.

ای گندمِ …!

یک مجرم دیگر: گندم. اینترنت پر است از خطرات آن: “گندم باعث می‌شود بدن عفونت کند، دل و روده نشتی پیدا کند و بیماری خودایمنی ایجاد شود”. برخی از پزشکان (که کتاب هم می‌نویسند) حتی معتقدند گندم کچلی می‌آورد و توهم‌زاست و می‌تواند حس خودکشی را تحریک کند. با وجود اینکه اینها همه نظریه هستند، اما کم نیستند افرادی که به آنها اعتقاد دارند.

محصولات ارگانیک هم راه حل نیستند

اگر – آن‌طور که بسیاری می‌گویند – امروزه مواد غذایی حاوی انواع و اقسام ترکیبات شیمیایی هستند، پس خوراک زیستی (محصولات ارگانیک) بهترین انتخاب است: افزودنی کمتر و معمولا خالی از ترکیبات مضر – یا دست‌کم در مقایسه با “خوراکی‌های معمولی” حاوی مضرات کمتر. اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که خوراک زیستی در مقایسه با “خوراک معمولی” مغذی‌تر نیست یا تأثیر بهتری بر سلامتی ندارد.

بین خطوط برانید!

آثار مثبت زندگی متعادل بر سلامتی را به هر روی نمی‌توان نادیده گرفت. طبق آمار، دخانیات، الکل، چاقی و کم‌تحرکی بزرگترین تهدیدها هستند. به اخبار و گزارش‌هایی که یک محصول یا ماده خوراکی و نوشیدنی را به عرش می‌برند یا به فرش می‌زنند بایستی نگاه انتقادی داشت. به نظر می‌رسد در مورد یک قاعده اتفاق نظر وجود داشته باشد: زیاده‌روی ممنوع – در هر مورد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت