مرتبط با این مطلب

ترش واشمواد لازم :
ترش واش ۳ کیلو
گشنیز ۱ کیلو
نعناع ۱ جا
کوتکوتو ۱ جا
ترشک ۴ یا ۵ جا
چغندر ۱ جا
سیر فراوان
طرز تهیه :
البته ممکنه هر کسی به میل خودش مقدار این سبزی ها رو کم و زیاد کنه . ممکنه عوض یک جا از یه نوع سبزی دو جا استفاده کنه و یا این که سیر کم تر استفاده کنه و یا خیلی بیشتر. (نیم کیلو یا یه کیلو )
به هر حال تمام این سبزی ها رو پاک کرده و میشوریم و با چرخ گوشت یکی دوبار به همراه سیر چرخ میکنیم . باید حسابی نرم باشه . قبلنا بعضی ها این سبزی رو تو نمکار میسابیدن که کاملا نرم و صاف و یکدست بشه ، البته الان بعید میدونم کسی به خودش این همه زحمت بده .
بعد رو حرارت قرار میدیم و با روغن سرخش میکنیم ( مثل سبزی قورمه )
البته مقدار سرخ شدن هم باز بستگی به خود شخص داره ، یکی کمتر سرخ میکنه و یکی بیشتر . به هر حال به هر شکلی که سرخ شد ، بسته بندی میکنین و تو فریزر نگهداری میکنین . ( این همه سبزی ۶ بسته از این زیپ کیپ ها سایز کوچیکش شد که من هر بسته رو دو بار استفاده میکم )
حالا واسه هر وعده به اندازه ی خودتون مرغ رو به همراه سبزی و نمک و فلفل و زردچوبه تو قابلمه ریخته و به مدت یکی دو ساعت رو حرارت ملایم قرار میدیم تا کاملا جا بیفته و غذا به روغن بیفته. در صورت تمایل مقداری رب گوجه هم تفت داده به غذا اضافه میکنیم(من استفاده نکردم ). سبزی ترش واش همونجور که از اسمش پیداست ترشه ، پس ترشی غذا رو با توجه به ذائقه تون اندازه کنین . من از کمی رب غوره استفاده میکنم .با آبغوره هم خوشمزه میشه ولی خیلی کم . مقداری بادمجون رو هم به شکل طولی برش داده و سرخ میکنیم و کنار غذا میذاریم . البته اگه بادمجون یکی دو قل با غذا بجوشه خیلی خوشمزه تر میشه . بعضی ها هم گوجه فرنگی رو نگینی خرد کرده و تو روغن تفت داده و اواسط کار به غذا اضافه میکنن که خوشمزه میشه .
این غذا با برنج و گاهی وقت ها به همراه ماهی یا کولی یا ماهی شور سرو میشه .
شاید هیچ وقت به خودتون زحمت درست کردن این سبزی رو ندین ولی تو شمال هستن کسانی که سبزی سرخ شده و آماده رو واسه فروش دارن . یا شاید یه وقت به طور اتفاقی سر سفره ی شمال چشمتون به این غذا خورد ، بچشین شاید خوشتون اومد

تاریخ: 17 ژانویه 2015
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت