مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سفر وگردشگری » دانستنی های سفر » راهنمای خرید کیسه خواب مناسب برای سفر

راهنمای خرید کیسه خواب مناسب برای سفر

ظاهراً استراحت در بیابان کار دشواری به نظر می‌رسد. اما تفاوت بین دشواری و لذت بردن به هنگام استراحت در شکارگاه، به سادگی انتخاب یک کیسه خواب راحت و مناسب است.

کیسه خواب
دو نوع کیسه خواب با عنوان‌های مستطیلی شکل و مومیایی (شبیه به مقبره‌های باستانی مصر) وجود دارد.

کیسه خواب‌های مستطیلی شکل
این کیسه خواب‌ها فضای کافی برای حرکت کردن و چرخیدن دارند. به عبارت دیگر برای کسانی که هنگام خواب عادت به حرکت و چرخش دارند، انتخاب بسیار مناسبی هستند. با این وجود به دلیل داشتن فضای بیشتر، وزن آنها از نوع مومیایی بیشتر بوده و اتلاف حرارت نیز بالاتر خواهد بود و در موارد مشابه از نظر عایق‌بندی، قیمت بیشتری دارد. طراحی مستطیلی شکل این نوع کیسه خواب‌ها امکان استفاده از آن را در اتومبیل نیز به شما می‌دهد.

به علاوه اگر قصد چادر زدن درکنار اتومبیل دارید یا وسایل کمپ را در پشت اسب خود بار کرده‌اید و جای کافی برای حمل و نقل دارید، بهتر است از کیسه‌ خواب‌های مستطیلی استفاده کنید. نوع خاصی از کیسه خواب‌های مستطیلی با عنوان (Adam & Eve) ترکیبی از دو کیسه خواب مستطیلی شکل است که با یک زیپ به هم متصل می‌شود. این کیسه خواب برای افراد خانواده و کسانی که قصد کمپینگ ماشینی را دارند،‌ انتخاب مناسبی خواهد بود.

این نوع کیسه خواب‌ها برای جمع شدن در کوله‌پشتی و حمل و نقل آسان اصلا مناسب نیستند اما در عوض از نظر عایق‌بندی، لایه‌های متعددی در قسمت‌های بالا و پایین دارند و هنگام استفاده مجزا نیز قابلیت‌های متفاوتی ارایه می‌دهند.

 کیسه خواب‌های مومیایی
این کیسه خواب‌ها مانند اشکال مستطیلی، زیاد حجیم نیستند و وزن آنها در حالت‌های دمایی مشابه در حدود ۱ تا ۲ درصد کمتر از وزن کیسه خواب‌های مستطیلی است. کیسه خواب‌های مومیایی به راحتی قابل جمع شدن و جابه‌جایی هستند و از این نظر برای کوهنوردان و طبیعت مردانی که کوله‌پشتی حمل می‌کنند، گزینه‌ مناسبی به شمار می‌آیند؛ چرا که هنگام حمل و نقل بار در کوله‌پشتی، حتی یک گرم بار اضافی هم مهم است!

علاوه بر کوچک و قابل حمل بودن، این کیسه‌ خواب‌ها عایق بسیار خوبی در برابر سرما هستند. به دلیل فضای اضافی و مرده کمتر در این نوع و نیز عایق‌بندی مناسب، اتلاف حرارت کمتر است و مزیت مهم دیگر آن، وجود پوششی از کلاه برای سر و گردن است که هنگام سرد شدن هوا از اتلاف حرارت بدن از سر (به عنوان مهم‌ترین منبع حرارت بدن) جلوگیری می‌کند.

انواع عایق‌بندی:
دو نمونه اصلی از عایق‌بندی‌های موجود عبارتند از: عایق‌بندی با الیاف مصنوعی (بشر ساخت) و عایق‌بندی با پر که ترجیحاً از پرهای غاز است. هر کدام از آنها مزایای خاص خود را دارند و گاهی اوقات ترکیبی از این دو عایق‌بندی، امکانات بهتری به وجود می‌آورد.

اغلب کیسه‌ خواب‌های مرغوب و گران قیمت از عایق‌بندی طبیعی با پرهای غاز یا قو ساخته می‌شوند. پرهای مذکور که از لایه‌های زیرین بدن غاز یا قو گرفته می‌شوند، بهترین عایق طبیعی هستند که تاکنون شناخته شده است! راز گرمای پرهای غاز در حجم هوای محبوس شده مابین آنهاست.

در یک وزن مشخص از پرها، هرچه این حجم بیشتر باشد، میزان عایق بودن و تولید گرما نیز بیشتر خواهد بود. این شاخص (حجم هوای محبوس شده در واحد وزن یا یک اونس) با یک عدد مشخص می‌شود که هر قدر بزرگتر باشد، نشان دهنده مرغوبیت بالاتر عایق پر خواهد بود. در اغلب کیسه خواب‌های گران و با کیفیت، عدد مذکور در حدود ۶۰۰ و بالاتر است. پر، علاوه بر گرمایی که ایجاد می‌کند بسیار سبک بوده و به خوبی فشرده و جمع می‌شود. در نتیجه کیسه خواب‌های پر که خیلی حجیم و گرم هستند به راحتی در فضایی بسیار کوچک فشرده شده و قابل حمل می‌شوند. مدت زمان خشک شدن این کیسه خواب‌ها در محیط بیابان زیاد است بنابراین استفاده از آن در محیط‌های مرطوب یک اشکال عمده این نوع کیسه خواب است.

در کیسه خواب پر، ساختار انتخاب شده را طوری برگزینید که پرهای داخل آن به اطراف جابه‌جا شده و لذا تشکیل فضاهای سرد جلوگیری شود.

 کیسه خواب,انواع کیسه خواب,بهترین کیسه خواب,کیسه خواب خوب

مواد مصنوعی
اغلب عایق‌های مصنوعی از الیافی بلند با مغزی توخالی تشکیل شده‌اند که می‌تواند هوا را در این فضاهای خالی محبوس کرده و عایق‌بندی مناسبی به وجود آورند. الیاف توخالی، سبک بوده و فضای زیادی برای محبوس کردن هوا دارند که قابلیت عایق‌بندی آنها را بهتر می‌کند.

در کیسه خواب‌هایی با الیاف مصنوعی بهتر است مورد انتخاب شده از لایه‌های عایق متعدد ساخته شده باشد که روی هم قرار گرفتن این لایه‌ها از حرکت و جابه‌جایی هوا بین دو لایه جلوگیری کرده و مانع از تشکیل نقاط سرد می‌شود. مواد مصنوعی معمولا سنگین‌تر و حجیم‌تر از پر هستند و به خوبی پر، قابلیت فشردگی و جمع شدن را ندارند. البته این به آن معنی نیست که کیسه خواب‌های با عایق مصنوعی برای حمل در کوله‌پشتی و کمپینگ کوهستانی مناسب نیستند. الیاف مصنوعی برخلاف پر، در محیط‌های مرطوب خواص خود را حفظ کرده و قابل استفاده خواهند بود.

الیاف مصنوعی زود خیس نمی‌شوند و برعکس رطوبت بسیار کمی به خود جذب کرده و به سرعت خشک می‌شوند (یعنی با کوچکترین تابش نور خورشید و حرارت، رطوبت جذب شده را به محیط باز می‌گردانند خشک می‌شوند.) از لحاظ قیمت، کیسه خواب‌های با عایق مصنوعی از کیسه خواب‌های پر ارزان‌تر هستند.

 اندازه و وزن
اگر حجم و وزن کیسه خواب برای سفر ما مهم باشد، می‌توان گفت که کیسه خواب‌های مومیایی بهترین نوع انتخاب هستند. مهم است که بدانیم چگونه و چه زمانی از کیسه خواب استفاده می‌کنیم.

هنگام انتخاب کیسه خواب همواره وزن آن را در نظر بگیرید تا بهترین مورد را از نظر حمل و نقل انتخاب کنید. شاید بعضی اوقات بهترین پاسخ خرید دو کیسه خواب باشد؛ یکی از نوع حامپکت مخصوص کوهنوردان و علاقه‌مندان به حمل کوله‌پشتی و دیگری مدل مستطیلی شکل و حجیم که برای استراحت در کمپ‌های بزرگ مناسب است. عامل مهم دیگر در انتخاب کیسه خواب طول آن است.

به طور کلی کیسه خواب‌ها از نظر طولی به دو دسته معمولی و بلند تقسیم می‌شوند. اگر قد شما کمتر از ۱۸۰ سانتی‌متر باشد، کیسه خواب‌های معمولی مناسب‌تر خواهند بود ولی اگر قدتان بیش از ۱۸۰ سانتی‌متر است، برای آسودگی بیشتر بهتر است از کیسه خواب‌های بلند استفاده کنید.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت