نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » پیشگیری و بیماری ها » دیسک کمر در چه افرادی رایج است

دیسک کمر بیماری افراد میان‌سال است . شایع ترین سن ابتلا به دیسک کمری دهه سوم و چهارم است. دیسک کمر می‌تواند باعث ایجاد کمردرد یا درد اندام تحتانی بشود گاهی از اوقات دیسک کمر تنها با درداندام تحتانی بروز می کند .

بیماری دیسک کمر

بیماری دیسک کمر

درد  دیسک کمر دراندام‌های تحتانی می‌تواند یک طرف یا دوطرفه باشد . درد در اندام های تحتانی می‌تواند همراه با کمر درد یا بدون کمر درد باشد .

در اکثر موارد کمردرد حالت مواج دارد و با استراحت و درمان طبی برطرف می شود. درد دیسک کمر از نوع درد مکانیکی است . یعنی درد با فعالیت سنگین ، خم و راست شدن مکرر ، چرخش کمری یا بلند کردن بار سنگین تشدید می شود.

درد دیسک کمر معمولاً در ناحیه تحتانی کمر شروع و به ناحیه ساکروایلیاک و گاهی تا پشت ران تیر می کشد. باید توجه داشت کمردرد تنها در اثر بیماری دیسک کمری نیست .

نواحی دیگری از ستون فقرات شامل مفاصل فاست ها ، لیگمان های طولی و پریوست مهره ها می توانند منشأ درد کمری و پشت ران باشند.

علایم و نشانه ها

آسیب‌های خفیف دیسک معمولاً درد موضعی ایجاد می‌کنند که می‌تواند به علت صدمه قسمت محیطی دیسک باشد و یا به علت التهاب هسته دیسک که هنوز به مرحله فتق نرسیده‌است ولی به علت فشار ثانویه به اطراف، درجاتی از درد را ایجاد می‌کند.

این حالت آسیب جدی محسوب نمی‌شود، مگر اینکه با ادامه نیروهای غیرطبیعی باعث ازهم گسیختگی لایه محیطی و بیرون زدگی هسته دیسک و فشار به رباط طولی پشتی, نخاع و اعصاب نخاعی گردد.

در این موارد، با توجه به میزان فشار به ریشه‌های عصبی حالات متفاوتی از درد را ایجاد می‌کند.

درصورت فشار به ریشه‌های عصبی در ناحیه کمر به علت فتق دیسک کمر، درد ریشه عصب یا درد انتشاری ایجاد می‌گردد که می‌تواند تا کل اندام تحتانی امتداد یابد.

البته چون در ناحیه کمر دیسک‌های L۴-L۵ و L۵-S۱ بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند بنابراین بیشتر درد عصب سیاتیک که مربوط به پشت اندام تحتانی است بوجود می‌آید.

دردهای ناشی از ریشه عصب(درد انتشاری)همچون سیاتیک با خم کردن ستون فقرات، نشستن، انجام فعالیت، سرفه و عطسه افزایش و با استراحت کاهش می‌یابد.

اما باید توجه داشت که مسیر انتشار درد به محل دیسک دچار فتق شده در ستون فقرات دارد. دیسک‌های ناحیه مهره‌های گردنی درد انتشاری در بازو و ساعد و انگشتان دست ایجاد می‌کنند..

درد انتشاری و علایم بالینی به اشکال مختلف توسط بیمار احساس و بیان می‌گردد. گاهی بصورت گزگز سوزش و بیحسی در قسمتی از اندام احساس و بیان می‌شود.

در ۵۰ ٪از موارد که بیرون زدگی دیسک کم است ممکن است هیچگونه علائمی در نزد بیمار وجود نداشته باشد.

اکثر پارگی و فتق دیسک‌ها در قسمت کناری-خارجی اتفاق می‌افتد بهمین علت انتشار درد و علایم به یک طرف اندام حرکتی (راست یا چپ) محدود می‌باشد البته گاهی فتق دیسک از نوع مرکزی است و درد در دوطرف وجود دارد.

تاریخ: 11 ژانویه 2015
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت