نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » آموزش » دانستنی های زایمان(قسمت دوم)

اگر مبتلا به عفونت‌های دستگاه تناسلی بودید، چه کار کنید؟
بسیاری از عفونت‌های دستگاه تناسلی مادر می تواند به هنگام زایمان مشکل آفرین باشد. بعضی از مادران به بیماری‌ها و عفونت‌های منتقله از راه جنسی مبتلا هستند. این افراد باید در اولین فرصت برای درمان بیماری خود اقدام کنند. چون بعضی از بیماری‌های سیستم تناسلی در مادر خصوصاً بیماری‌های عفونی و مقاربتی، ممکن است در حین عبور کودک از کانال زایمان او را مبتلا کند. پس می بینید که یک بیماری ساده و کم خطر در مادر، عوارض بدی در کودک می تواند ایجاد کند. در صورتی که سابقه عفونت‌هایی مثل “هپاتیت ب یا ث” و یا سابقه زگیل یا تبخال تناسلی را دارید، حتماً به پزشکتان اطلاع دهید تا با استفاده از واکسن یا روش‌های خاص دیگر شانس ابتلای نوزاد را کم کند.

دانستنی های زایمان

دانستنی های زایمان

بیماری‌هایی مانند عفونت‌های دهانه رحم و زگیل‌های تناسلی نیز در هنگام زایمان به نوزاد منتقل خواهند شد؛ همچنین تعداد کمی از خانم‌ها، ناقل یک باکتری به نام”استرپتوکوک گروهB ” هستند که می تواند باعث عفونت جدی در نوزادان شود. چنانچه شما ناقل این بیماری هستید، در طول زایمان حتماً به شما آنتی بیوتیک داده می شود و اگر هنوز مشخص نشده که شما ناقل هستید یا نه، ممکن است در صورتی که زایمان پیش از موعد داشته باشید یا کیسه آب قبل از شروع زایمان پاره شده باشد و یا در طول زایمان تب کنید، به شما آنتی بیوتیک داده شود زیرا همه این مواردی که گفته شد خطر ابتلا به عفونت در کودک شما را افزایش می دهد. با این همه بلافاصله بعد از زایمان، قطره ای به نام “نیترات نقره” در چشمان نوزادان می‌ریزند تا اگر عفونتی در مسیر زایمان بود و به چشم نوزاد منتقل شد، باعث کوری او نشود.
اگر موعد زایمان رسید و درد زایمان نداشتید، چه کاری باید انجام دهید؟
زایمان دیررس:
مشکلی است که ممکن است برای برخی خانم‌های باردار پیش بیاید. بنابراین گاهی لازم است زایمان به صورت مصنوعی شروع شود. چون ممکن است شرایطی پیش بیاید که ادامه بارداری برای سلامتی مادر و بچه خطرناک باشد و یا اینکه با وجود رسیدن تاریخی که پزشک برای زایمانتان تعیین کرده، هنوز هیچ کدام از علائم زایمان را نداشته باشید.
بعد از هفته ۴۰ بارداری میزان اکسیژنی که جفت برای بچه تامین می کند کم کم کاهش می یابد و اگر حاملگی ادامه پیدا کند احتمال دارد عوارض جبران ناپذیری در نوزاد ایجاد شود. مهم ترین عوارض شامل موارد زیر است:
* مرگ و میر و ناهنجاری در نوزادان به دنیا آمده طی زایمان دیررس نسبت به بقیه بیشتر است.
* در زایمان دیررس، جنین درشت تر و در نتیجه زایمان برای شما سخت تر می شود. به علاوه ممکن است موقع زایمان استخوان‌های جنین به خصوص ترقوه بشکند و یا جنین دچار خونریزی زیر پوست سر و خونریزی مغزی شود.
* به خاطر کمبود اکسیژن در رحم مادر و فشارهایی که هنگام زایمان به کودک وارد می شود احتمال عقب افتادگی ذهنی و جسمی در این نوزادان بسیار زیادتر است.
شما باید تاریخ اولین روز قاعدگی خودتان را یادداشت کنید تا اگر حامله شدید بتوان سن دقیق جنین‌تان را تعیین کرد. از طرف دیگر در دوران بارداری باید مرتب تحت نظر پزشکتان باشید و به موقع برای زایمان به بیمارستان مراجعه کنید. القاء زایمان ممکن است با قرار دان شیافی در واژن یا مهبل که حاوی هورمون‌های نرم کننده گردن رحم است، صورت بگیرد اما همیشه این راه برای آغاز انقباضات زایمان کافی نیست. در این شرایط از هورمون دیگری که رحم را وادار به انقباض می کند، استفاده می شود. در هر صورت زمانی که ادامه حاملگی به صلاح مادر و بچه نباشد، با تشخیص پزشک روشی را به کار می گیرند تا زایمان هر چه زودتر آغاز شود.
اگر قبل از رسیدن موعد زایمان، علائم آن را مشاهده کردید، چه کاری باید انجام دهید؟
زایمان زودرس:
مشکلی است که ممکن است برای بعضی از مادران در دوران بارداری به وجود بیاید. نوزادان حاصل از این زایمان نسبت به بقیه آسیب پذیرترند. یک نوزاد طبیعی بعد از هفته ۳۷ بارداری به دنیا می آید. نوزادانی که زودتر از این موعد متولد شوند، احتمال بیشتری دارد که به مشکلات تنفسی و سوء تغذیه دچار شوند یا دچار زردی شوند و روند رشد مغزی آنها مشکلاتی داشته باشد. اما اگر می خواهید درباره علل زایمان زودرس بیشتر بدانید به این بخش به دقت توجه کنید:
* گاهی مادر به دلیل مشکلات رحمی توانایی نگهداری جنین را تا پایان بارداری ندارد و همین باعث می‌شود نوزاد نارس به دنیا بیاید.
* مادرانی که به خاطر نوع کارشان مجبورند شیفت شب و شب کاری داشته باشند هم بیشتر از بقیه دچار زایمان زودرس و سقط جنین می شوند.
* شرایط خاص بعضی از مشاغل مانند شب کاری، استرس شغلی و تماس نزدیک با داروهای شیمیایی، نه تنها برای جنین ضرر دارند، ممکن است باعث زایمان زود هنگام مادر هم بشوند.
* به یاد داشته باشید افرادی که در دوران بارداری برای مسائل مختلف از جمله نگرانی برای زایمان دچار اضطراب می شوند، نسبت به دیگران بیشتر در معرض زایمان زودرس هستند.
* از علل دیگر زایمان زودرس، افسردگی دوران بارداری می باشد. اگر این روزها احساس خوبی ندارید، کسل و بی حوصله هستید، از دیگران فاصله می گیرید و افسرده شده‌اید حتماً با پزشک مشاورتان مشورت کنید و سعی کنید خیلی زود این حالات را در درونتان از بین ببرید.
* دلیل دیگری که می تواند باعث زایمان زودرس شود عفونت‌های دهان و دندان است. انتقال سریع این عفونتها به جنین، عجله او را برای به دنیا آمدن تا هفت برابر افزایش می دهد. از آنجا که در دوران حاملگی به خصوص سه ماه اول بارداری امکان عکس برداری از دندان و بی حسی نیست بهتر است قبل از باردار شدن دندان و لثه‌هایتان را با مراجعه به دندانپزشک بررسی کنید و اگر عفونتی در کار بود، اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.
* دود سیگار هم در بروز زایمان زودرس تاثیر زیادی دارد، حتی ممکن است رشد جنین را کند کرده و یا باعث سقط جنین شود. بنابراین حواستان باشد نه خودتان سیگار یا قلیان بکشید و نه به هیچ عنوان در معرض دود سیگار دیگران قرار بگیرید.
* به طور کلی مادرانی که سنشان کمتر از ۱۸ و یا بیشتر از ۳۵ باشد و وزنشان از ۴۸ کیلوگرم پایین‌تر باشد و یا قد کوتاهی داشته باشند به زایمان زودرس مستعدترند.
* افزایش فشار خون در حاملگی، دیابت، خونریزی، لکه بینی و ترس ناگهانی هم در به وجود آمدن این عارضه اثر دارد.
* در دوران بارداری نباید اشیاء سنگین بلند کنید، مراقب بهداشت شخصی خودتان باشید، زیاد از پله‌ها بالا و پایین نروید و در صورت ابتلا به عفونت ادراری با مراجعه به پزشک خیلی زود برطرفش کنید.
* اگر کیسه آب زودتر از زمان طبیعی پاره شده و یا دچار عفونت شود، دو قلو یا چند قلو حامله هستید، از حاملگی قبلی یک سال یا کمتر گذشته و یا پیش از این سابقه سقط و زایمان زودرس داشته اید و دچار نارسایی دهانه رحم هستید، بیشتر مراقب خودتان باشید.
* خیلی مراقب سلامتی خودتان باشید و بیماری‌هایی که به سراغتان می آیند را در اسرع وقت درمان کنید.
* سعی کنید تغذیه سالم و مناسبی داشته باشید؛ ثابت شده که مصرف اسید فولیک احتمال زایمان زودرس و نارسایی قلبی جنین را کم می کند، برای درمان کم خونی مفید است، از اضافه وزن جلوگیری می کند و مصرف آن از سه ماه قبل از بارداری برای پیشگیری از عوارضی مثل رشد ناکافی مغز و نخاع جنین توصیه می شود.
* ترس و اضطراب در دوران حاملگی برای شما سم خطرناکی محسوب می شوند. باید با کمک پزشک متخصص یا مشاور این استرس را به حداقل برسانید. برای گرفتن نتیجه بهتر، خجالت نکشید و حتماً از همسرتان کمک بگیرید. فراموش نکنید هیچکس مثل او نمی تواند در طی کردن این دوران با شما همراهی کند. چون او هم به نحوی در به ثمر رسیدن کودکی که در راه است با شما شریک خواهد بود.
* اگر به زایمان زودرس مستعد هستید، نباید زیاد بایستید یا بنشینید. بیشتر سعی کنید به پهلوی چپ دراز بکشید، فعالیت‌های سنگین را کنار بگذارید و به خودتان فشار نیاورید.
* هر ۲ ساعت یک بار مثانه خود را خالی کنید و اگر علائمی مثل درد پهلو و زیر شکم، سوزش ادرار، قطره قطره خارج شدن ادرار، وجود خون در ادرار و تب داشتید هر چه زودتر به پزشک متخصص مراجعه کنید. آزمایش ادرار را هر سه ماه یکبار در طول بارداری تکرار کنید. آب مرکبات مثل آب پرتقال یا شربت آبلیموی رقیق می تواند به کنترل عفونت کمک کند، آب و مایعات زیاد مصرف کنید. نوشیدن ۴ لیوان شیر یا ماست شیرین در روز را فراموش نکنید.
* اضطراب و عصبانیت را در این دوران به آدم‌های عصبی بسپارید و آرامش را برای خودتان ایجاد کنید.
* در صورتی که کمر دردی دارید که با دراز کشیدن بهتر نمی شود، دردهایی مانند درد قاعدگی، درد معده با دل پیچه و اسهال به سراغتان آمده، دست و پا و صورتتان به شدت ورم کرده و یا ترشحات واژنتان زیاد شده حتما به پزشک مراجعه کنید. با این همه اگر کودکتان برای به دنیا آمدن عجله کرد نگران نباشید، چون امروزه با پیشرفت امکانات جدید پزشکی می توان کودک نارس را در برابر مشکلاتی که ممکن است برایش به وجود بیاید نگهداری کرد.

تاریخ: 31 دسامبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: آموزش , سلامت
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت