نایت ملودی » سرگرمی » نایت پلاس » دانستنی ها » نکات ایمنی در استفاده از بخاری

267158_251

گاز مونوکسیدکرین بسیار سمی بی رنگ و بی بو که به علت عملکرد نامناسب وسیله گرمایشی (در اثر )سوخت ناقص نصب نادرست و یا استفاده ناصحیح از آن ایجاد می شود .غلظت منو اکسید در مقادیر بسیار پائین نیز برای انسان خطرناک و کشنده است

شهریار نوری الاصل کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه با بیان اینکه سوختن ناقص بخاری و یا مسدود بودن مسیر دودکش آن می تواند گاز منوکسید کربن را در هوا منتشر کند، گفت: این گاز بی بو و بی رنگ بوده و استشمام آن می تواند ظرف مدت کوتاهی موجب مرگ افراد شود.

وی تصریح کرد: در همین راستا و با توجه به شروع نصب بخاری‌ها در آغاز فصل سرما رعایت موارد ایمنی به هنگام نصب و راه اندازی بخاری باید به طور جد مورد توجه قرار گیرد.

کارشناس هلال احمر استان کرمانشاه اولین نکته ایمنی در نصب بخاری را اطمینان از بازبودن مسیر دودکش بخاری در داخل ساختمان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: نباید به جای لوله‌های مخصوص بخاری از لوله‌های آکاردونی آلومینیومی که مخصوص هواکش و هود آشپزخانه است استفاده شود، زیرا احتمال شکسته شدن و سوراخ شدن این لوله‌ها بسیار است و به همین علت توصیه می شود تا از لوله‌های مخصوص بخاری استفاده شود.

وی تاکید کرد: افراد نباید هیچگاه لوله بخاری را از داخل شیشه پنجره بیرون بیاورند، زیرا این کار موجب برگشت هوا و خاموش شدن بخاری و در نتیجه نشت گاز می شود.

نوری الاصل کنترل شلنگ بخاری را بسیار حائز اهمیت دانست و توصیه کرد: حتما هر سال قبل از روشن کردن بخاری شلنگ‌ها را مورد بررسی قرار داده و آنها را از نظر خشک شدن، پارگی، ترک برداشتن و فاسد شدن کنترل کرد و حتی المقدور سعی شود از شلنگ‌های فشار قوی استفاده کرده و از هر شلنگی به این منظور استفاده نکنند.

این کارشناس هلال احمر استان کرمانشاه تاکید کرد: طول شلنگ متصل به شیرگاز تا بخاری نباید بیش از ۱.۵ متر باشد و باید با بست فلزی در هر دو قسمت بسته شود.

وی در خصوص بررسی نشتی گاز با استفاده از کبریت هشدار داد و تصریح کرد: توصیه می‌شود افراد در این زمینه از کف مواد شوینده استفاده کنند.

نوری الاصل تاکید کرد: همچنین هنگام وصل لوله دودکش به بخاری نباید بیش از دو زانو در مسیراستفاده شود، زیرا زانوهای اضافی موجب کندی حرکت گاز و پس زدگی آن خواهد شد که بسیار خطرناک است.

این کارشناس هلال احمر استان کرمانشاه همچنین بر استفاده از کلاهک H مانند و قرار دادن آن بر روی دودکش تاکید کرد.

تاریخ: 30 دسامبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت