نایت ملودی » سرگرمی » اینترنت و فناوری اطلاعات » دنیای اینترنت » نکته هایی برای حضوری امن و ناشناس در اینترنت

76939_582

در شرایطی که اینترنت فناوری جوانی محسوب می شود اما در همین مدت نسبتا کوتاه چنان گسترشی را تجربه کرده که تصور زندگی بدون آن برای بسیاری از مردم جهان ممکن نیست. امروزه اینترنت برای مصارف مختلفی از مشاهده اخبار تا مواردی حرفه ای‌ مانند کسب و کار آنلاین به کار گرفته می شود. اما به رغم تمامی امتیازات مثبت و مزایا، اینترنت خالی از عیب نیست. در دنیای امروز، هکرها به راحتی می توانند اطلاعات میلیون ها کاربر را تنها با نفوذ به پایگاه داده یک شرکت سرقت کنند و یا فعالیت های کاربران را ردیابی کنند. بر همین اساس، برای آن که حضوری امن و ناشناس در دنیای مجازی داشته باشید می توانید نکات زیر را مد نظر قرار دهید.

نکته هایی برای حضوری امن و ناشناس در اینترنت

* استفاده از یک برنامه دیوار آتش یا فایروال قدرتمند می تواند حضوری امن و مقابله با بسیاری از تهدیدها در دنیای مجازی را تضمین کند.

* در صورت امکان از یک شبکه خصوصی مجازی یا VPN استفاده کنید. این شبکه ها هنگام انتقال داده ها آنها را رمزنگاری می کنند و از این رو می توانند امنیت حضور در اینترنت و محافظت در برابر هکرها را افزایش دهند.

* از “https” استفاده کنید. شاید کاربران اندکی به تفاوت بین http و https توجه داشته باشند. اما حالت https به معنای آن است که ترافیک وب سایت با پروتکل SSL رمزنگاری شده و از این رو دارای امنیت بالاتری است. پاکسازی بخش تاریخچه مرورگر یا هیستوری نیز به امنیت بیشتر و ناشناس ماندن کمک می کند.

* می توانید تنظیمات مرورگر خود را به گونه ای تغییر دهید که از امنیت بیشتری برخوردار شود. به کارگیری ویژگی هایی مانند عدم ردیابی اتوماتیک فعالیت های کاربر توسط وب سایت ها می تواند به حفظ هویت وی کمک کند. پاکسازی داده های شخصی را فراموش نکنید.

* موقعیت مکانی خود را پنهان کنید. هر دستگاهی هنگام حضور در دنیای آنلاین و دسترسی به اینترنت دارای آدرس IP مختص به خود است که بر اساس آن می توان منطقه زمانی و حتی زبانی که کاربر صحبت می کند را شناسایی کرد.

* مرورگرهای اینترنت مواردی مانند تصاویر، تاریخچه وبگردی، فایل های دانلود شده و فایل های کوکی را ذخیره می کنند که می توانند گزینه های مفیدی مانند تنظیمات اعمال شده و گذرواژه ها را حفظ کنند. با استفاده از ترکیب کلیدهای Ctrl+Shift+Del در مرورگرهای گوگل کروم، مایکروسافت اینترنت اکسپلورر و موزیلا فایرفاکس پنجره ای برای شما باز می شود که از طریق آن می توانید این اطلاعات را حذف کنید.

* اگر قصد دارید به طور کامل حضوری ناشناس در اینترنت داشته باشید باید جاوا اسکریپت را غیر فعال کنید. با استفاده از افزونه های مرورگر مانند NoScript و یا ScriptSafe می توانید به صورت شخصی دامنه هایی که اجازه اجرای جاوا اسکریپت در مرورگر شما را دارند، مدیریت کنید.

* اگر به مرورگر کروم علاقمند هستید اما نگران سرقت اطلاعات خود هستید می توانید استفاده از مرورگر “SRWare Iron” را مد نظر قرار دهید. این مرورگر بر اساس هسته کرومیوم شکل گرفته و فراهم کردن حریم خصوصی امن برای کاربران را هدف گذاری کرده است.

* برای امنیت ایمیل ها از حساب کاربری غیر دائمی استفاده کنید. این به معنای ایجاد یک حساب کاربری ایمیل با نام جعلی و استفاده از آن برای مدت زمانی مشخص بر اساس نیازهای کاربر و یا استفاده از خدمات ایمیل سرویس هایی است که امکان ساخت حساب کاربری ایمیل یک بار مصرف را می دهند.

محمد مهدی حیدرپور

تاریخ: 20 دسامبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت