نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » پوست ، مو ، زیبایی » پاکسازی پوست را چگونه انجام دهیم

پاکسازی پوست را چگونه انجام دهیم ؛گاهی وقتی جلوی آینه به پوستتان دقیق می شوید دانه های سر سیاهی روی گونه ها و بینی توجه تان را جلب می کند. این دانه های سرسیاه ، پوست تان را از شفافیت می اندازد وسطح آن را کدر و نا صاف نشان می دهد.

پاکسازی پوست

پاکسازی پوست

ولی جای نگرانی وجود ندارد، چون با یک پاک سازی ساده ، می توانید پوستتان را از دست این دانه های سیاه و جوش های زیرپوستی نجات دهید و طراوت و شادابی پوستتان را برگردانید. اگر مدت زیادیست که از پاک سازی پوستتان غافل مانده اید ویا پوست لطیفی ندارید،سطح پوست شمارا ضایعات ریزی پر کرده ویا از طراوت و شادابی بی بهره است، مطمئن باشید که پوست شما نیازمند یک پاکسازی اصولی است.

اگر صورت پر از آکنه ویا ضایعات بزرگتری دارید اول باید زیر نظر پزشک آنها را درمان نموده وسپس با پایان دوره درمان ضایعات درشت اقدام به پاک سازی نمائید. پس از مراجعه به پزشک اقدامات لازم برای نزدیک شدن پوست شما به یک پوست سالم وبا طراوت انجام میگیرد.

آلودگیها ،کیست های ریز و لایه های مرده برداشته می شوند، چربی های پوست تنظیم می گردند، زبری و خشکی آن از بین رفته و رطوبت پوست به وضعیت مناسب خود بر میگرددو بسته به نوع پوست تعداد جلسات مورد نیاز برای پاک سازی تعیین میشود.البته پاک سازی پوست در سطح پائین را خودتان هم می توانید انجام دهید .

این دیگر بستگی به پوست شما دارد . گاهی لازم است ابتدا پیش پزشک بروید و یک دوره درمانی را بگذرانید و بعد از آن با راهنمائی ها و نظارت پزشک ، خودتان اقدام به پاک سازی پوستتان کنید البته به شرط اینکه وضعیت پوستتان خیلی هم غیر طبیعی نباشد. باید ببینید شدت آلودگی و نیاز به پاک سازی در پوست شما تا چه حدیست . پاک سازی پوست یکی از پایه های بهداشت وزیبائی پوست است .نقش اصلی پاک سازی پوست ، پاک کردن گرد و غبار ، آلودگی ها و باز کردن منافذ پوست است.

بهترین حالت برای پوست این است که در شبانه روز برای مدتی هم شده از هر گونه آرایش و آلودگی پاک و تمیز باشد تا بتواند به راحتی نفس بکشد، مصرف زیاد چربی و قند و استفاده بیش از حد از موادآرایشی، دشمن شادابی و جوانی پوست شماست. برای پاک سازی و تمیز کردن آرایشتان ، بهترین راه استفاده از انواع ژل، شیر پاک کن و یا صابون ملایم است. صابون بچه یا صابون گلیسرینه انتخاب مناسبی است. یادتان باشد موقع خواب با صورت آرایش کرده نخوابید و قبل از خواب حتما آرایشتان را پاک کنید و اجازه دهید پوستتان کمی استراحت کند.فراموش نکنید برای شستشوی پوست ، آب سرد بهترین انتخاب است.
پزشک شما بعد از پاک کردن سطح پوست باشیر پاک کن صورت شما را ماساژ داده ودر صورتیکه پوست خشکی نداشته باشید آن را بخور می دهد. فراموش نکنید که بخور برای پوست های خشک اصلا مناسب نیست و آن را خشک تر میکند.مرحله آخر بخور استفاده از ازن است که صورت شما را ضد عفونی و با طراوت میکند.البته اگر مبتلا به آسم، بیماری قلبی ویا باردار هستید با پزشکتان در میان بگذارید زیرا بخور ازن برای این دسته از افراد توصیه نمی شود. درهنگام بخور یا پس از آن با استفاده از پمادهائی که به پوست شما زده میشود منافذ پوست باز شده و جوش های سرسیاه با ابزارمخصوصی تخلیه می شوند. در مرحله بعد برای تکمیل پاک سازی ، باز شدن منافذ و از بین رفتن کامل آلودگی ها وباکتری ها، ماسک مخصوصی روی صورت شما گذاشته میشود.
ماسک ها انواع مختلفی دارند، ماسک های رسی یا خاکی که به ماسک clay نیز معروفند، جاذب چربی می باشند و بسیاری از پزشکان از این ماسک استفاده میکنند. دسته دوم ماسک های سه تائی یا triple هستند که با جذب چربی وباز کردن منافذ ،احساس خوش نشاط را به پوست شما می دهند. هردوی این ماسک ها پس از مدتی از سطح پوست شسته می شوند.

بر عکس آنها ماسک های واکسی یا مومی هستند که غیر قابل شستشو بوده و بعد از حدود ۳ ساعت خود به خود جذب پوست میشوند. از ماسک های کندنی نیز بر روی صورت استفاده میشود که با فرو رفتن در منافذ پوست بعد از حدود ۲۰ دقیقه سفت میشوند و سپس با کندن آن ،آلودگی های منافذ همراه آن خارج میشود. ماسک های حاوی کلاژن، هرچند نسبت به انواع دیگر قیمت بالاتری دارند، اما به علت وجود کلاژن در ساختار خود تازگی پوست را چند برابر میکنند و شما به خوبی این طراوت را احساس خواهید کرد.

پوست تیره را می توان در طی پاک سازی با مواد مخصوص ماساژ داد و ضایعاتی مثل جوش را با تجویز چرک خشک کن یا آنتی بیوتیک،کرم ها، صابون ها وشوینده های مخصوص درمان کرد. درصورتیکه مراحل درمان ضایعات را به درستی و دقت رعایت کنید وجلسات پاک سازی را به طور مستمر و با حوصله به پایان برسانید، به شما نوید پوستی شاداب و لطیف می دهیم در غیر این صورت شکست در مسیر درمان ، دور از انتظار نیست.

۱٫اولین مرحله برای پاک سازی پوست، بخور دادن پوست است .بخارآب باعث می شود منافذ پوست باز شوند و آلودگی ها راحت تر از پوست بیرون بیایند، سطح پوست تمیز شود،گردش خون سریعتر انجام گیرد، پوست تحریک شود و غدد مترشحه پوست سموم را دفع کنند بخور دادن برای همه ی انواع پوست مفید است، به جز کسانی که پوست بسیارحساسی دارند.

برای بخورمی توانید ازگیاهانی مثل بابونه ، آویشن ، اسطوخدوس ، رازیانه ،بو مادران و نعناع صحرایی استفاده کنید. اگر پوستتان چرب است بخور لیمو و نعناع بدهید. اگر پوستتان معمولی است سراغ اسطوخودوس بروید و از بابونه برای پوست خشک استفاده کنید.برای این کار یکی دو قاشق از گیاه مورد نظر مثلا بابونه را در یک ظرف آب بجوشانید و بعد یک حوله روی سرتان بیندازید و حدود ۲۰ دقیقه بخور دهید تا منافذ پوستتان کاملا باز شوند و دانه های سر سیاه راحت تر بتوانند خارج شوند.

دانه های سر سیاه بزرگ را می توانید با فشار دادن بین دو انگشت خارج کنید. دانه های سر سیاه کاملا باید خارج شوند. ریشه این دانه ها سفید است، موقع در آوردن آنها باید حواستان جمع باشد که تا خارج کردن ریشه سفید به کارتان ادامه دهید و بعد محل خروج دانه سر سیاه را با پنبه ای که به الکل سفید آغشته شده ضد عفونی کنید. دانه های ریز با این روش در نمی آیند. برای خارج کردن آنها بایدوسیله ای را که مخصوص این کار است و درداروخانه ها و فروشگاههای آرایشی پیدا می شود، تهیه کنید.

این وسیله میله ای شکل است و سر آن حلقه ای دارد که با کشیدن آن روی پوست و از پائین به بالا می توانید جوشهای ریز سر سیاه را بیرون بیاورید.یادتان باشد قبل از استفاده از این وسیله و هر بارکه آن را روی پوستتان می کشید ، حتما با الکل سفید ضدعفونیش کنید. مرحله بعد استفاده از ماسک های طبیعی است . از ماسک ماست و جوانه گندم و یا ماست و نشاسته روی صورتتان بمالید. برای تهیه ماسک جوانه گندم یک قاشق غذاخوری ماست کم چرب را با کمی آرد جوانه گندم و یا آرد نان سنگک مخلوط کنید و برای تهیه ماسک نشاسته، یک قاشق ماست کم چرب را با کمی نشاسته مخلوط کنید. هر کدام از ماسک ها را به صورتتان می زنید بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب سرد بشوئید. در آخر برای اینکه کمی از التهاب پوست تان را کاهش دهید و همین طور برای طراوت ودرخشش صورت،یک عدد خیار را رنده کنیدو مقداری گلاب به آن اضافه کنید و به آرامی روی پوستتان بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه بشوئید.
۲٫اگر طی پاک سازی پوست، موفق به خارج کردن جوش های سر سیاه نشدید ، می توانید از سفیداب یا روشور پودر شده استفاده کنید. بعد از بخور، سفیداب را به صورتتان بمالید و بگذارید چند دقیقه ای بماند . وقتی خوب جذب صورتتان شد، پوست را از پائین به بالا ماساژ دهید. به این ترتیب جوشهای سر سیاه و آلودگی های پوستی، خارج می شوند. فراموش نکنید تا چند ساعت بعد از پاک سازی هیچ نوع کرم یا ماده آرایشی به پوستتان نزنید پوست شما به اندازه کافی قرمز و ملتهب شده نباید با مواد شیمیائی آن را بیشتر تحریک کنید. بعد از ۴-۳ ساعت می توانید با یک کرم مرطوب کننده و یا کمی روغن گیاهی مثل روغن بادام شروع کنید.

سعی کنید بعد از عمل پاک سازی چند ساعتی از خانه خارج نشوید و پوست تحریک شده خود را در معرض نور خورشید و آلودگی های محیط قرار ندهید. توصیه می کنیم زمانی به سراغ پاک سازی پوستتان بروید که بعد از آن هیچ کاری بیرون از خانه نداشته باشید، معمولا بهترین زمان ، قبل از خواب است ، چون بلافاصله بعد از آن می خوابید و به پوست فرصت استراحت می دهید. اگر مرتب مثلا هفته ای ۳-۲ بار به سونای بخار بروید ، بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ، از سفیداب استفاده کنید و بلافاصله با آب سرد و خنک صورتتان را بشوئید،خیلی زود می توانید پوست شفاف و روشنی داشته باشید ، پاک سازی پوست را زود به زود انجام ندهید، چون باعث شل شدن و چروک شدن پوستتان می شود. بسته به نوع پوستتان ، فواصل بین پاک سازی ها فرق می کند. در این باره باید با پزشکتان صحبت کنید و از راهنمائی های او استفاده کنید.
۳٫ چند حرکت ورزشی وجود دارد که انجام آنها شل شدن ، افتادگی و بروز چین و چروک در پوست صورتتان راعقب می اندازد. اول باید صورتتان را با کرم مرطوب کننده ماساژ دهید. به این صورت که انگشتان دستتان را روی گونه بگذارید ، به نرمی و به صورت چرخشی به سمت گوش ها ببرید. انگشتتان را روی صورتتان قرار دهید وبه آرامی از پائین به بالا بکشید. انگشت را بالای پلک تان بگذارید و آرام به سمت گوشه چشم بکشید.

حرکت بعدی با حالتی مثل نیشگون از دور چانه شروع می شود و به سمت دو طرف صورت ادامه پیدا می کند. این حرکت باعث می شود چربی ها ی پوست جا به جا شوند ، به سطح پوست بیایند و در یک محل جمع نشوند. دهان تان را به شکل O در آورده و چپ و راست حرکت دهید و یا به همان حالت O باز کرده و پس از ده ثانیه به حالت اول برگردانید . لب ها را به طرف بالا و پایین ببرید و سپس جمع کنید. حرکات چرخشی دهان و لب ها به تقویت ماهیچه های این قسمت کمک کرده و از افتادگی آن جلوگیری می کند.
۵٫ پیلینگ یا لایه برداری به روشهائی گفته می شود که به طریقی یک لایه از سطح پوست برداشته شود. اگراثراتی از جوش و یا جای آن روی صورتتان باقی مانده ، در صورتیکه پوست صورتتان لک دارد ، اگر نشانه سوختگی ، التهاب و یا هر نوع ضایعه دیگری روی پوست دیده می شود و چنانچه از کک و مک رنج می برید می توانید از لایه برداری یا پیلینگ استفاده کنید.
۵٫۱٫ ممکن است لایه برداری از پوست شما به طریق شیمیائی انجام شود. ترکیباتی برای این کار وجود دارند که عمدتا از اسید با درصدهای متفاوت تشکیل شده اند. لایه برداری به روشهای مکانیکی هم وجود دارد، باوسایل مخصوصی لایه سطحی پوست را می تراشند. یکی از این وسایل سنباده است.

لایه برداری با لیزر هم انجام می شود. انتخاب هرکدام روش های لایه برداری بسته به نوع پوست شما و با تشخیص پزشکتان انجام می شود. فراموش نکنید نمی توانید برای هرنوع پوست از هر نوع پیلینگ استفاده نمائید. پیلینگ را هم می توان طی چند جلسه و درمطب پزشک وهم به صورت طولانی مدت و مداوم با کرم های مخصوص لایه بردار انجام داد. البته کرم های لایه بردارچون مرتبا استفاده میشوند نباید خیلی قوی باشند.

لزوم مصرف کرم های ضد آفتاب به هنگام لایه برداری خیلی بیشتراز بقیه مواقع است ، چون پوست در این دوران حساس تر است. با این وجود توصیه میکنیم بعد از انجام لایه برداری هائی که پزشک برای شما انجام می دهد حداقل به مدت یک هفته از خانه بیرون نروید. پیلینگ با لیزر باید توسط متخصص بیماری‌های پوست و مو یا متخصص جراحی پلاستیک انجام شود و انجام این لیزردرمانی توسط افراد غیرمتخصص درآرایشگاه‌ ها و حتی توسط پزشکان عمومی که تحت عنوان پزشک بیماریهای پوست و مو مشغول لیزردرمانی هستند، اشتباه است و می‌تواند خطرناک باشد.

تاریخ: 13 دسامبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت