نایت ملودی » خانواده » روابط عاطفی » آیین همسرداری » اختلاف طبقاتی در ازدواج

اختلاف طبقاتی

یکی از معیارهای انتخاب همسر، توجه به طبقه اجتماعی است. طبقه‌ اجتماعی معمولاً با توجه به سطح تحصیلات، نوع شغل و میزان درآمد تعریف می‌ شود. براساس این سه عامل، افراد جامعه به سه طبقه بالا (افراد دارای تحصیلات بالا، ثروتمندان، رۆسا و مدیران)، طبقه متوسط (کارمندان و نیروی کار متخصص که دارای تحصیلات در سطح متوسط جامعه هستند) و طبقه پایین ( کارگران و افرادی که در مشاغل غیرحرفه ‌ای مشغول به کار بوده و تحصیلات و درآمد کمی دارند) تقسیم می ‌شوند.

در نگاه اول به نظر می ‌رسد که طبقه‌ اجتماعی هم نقشی به اندازه دیگر معیارهای انتخاب همسر دارد. از آنجایی که طبقه‌ اجتماعی از عوامل متعددی تشکیل شده، بر جنبه‌ های متعددی از زندگی فرد تأثیر می‌ گذارد. به عبارت دیگر، تفاوت طبقاتی موجب به وجود آمدن اختلافات در زمینه‌ های گوناگون زندگی زناشویی می‌ شود که مرتفع ساختن همه آنها کار ساده ای نیست.

از جمله مهمترین زمینه ‌های بروز اختلاف ناشی از تفاوت طبقاتی می ‌توان به این عوامل اشاره کرد:

۱٫ تفاوت ‌های مربوط به نقش جنسی

نقش جنسی به ویژگی‌ هایی گفته می شود که از نظر فرد به جنس خاص (زن یا مرد) تعلق دارد.

۲٫ تفاوت میزان تحصیلات

معمولاً میزان تحصیلات افراد متعلق به طبقه بالای جامعه، از دو طبقه دیگر بیشتر است. تشابه سطح تحصیلات زوجین موجب افزایش رضایت زناشویی، کاهش میزان طلاق و رشد اجتماعی کودکان می ‌شود. به دلیل آنکه مرد ریاست خانواده را به عهده دارد، بالاتر بودن سطح تحصیلات وی مشکلات کمتری ایجاد می ‌کند. همچنین بهتر است اختلاف سطح تحصیلات زوجین بیشتر از دو مقطع نباشد.

۳٫ تفاوت در شیوه نگرش نسبت به مسائل زندگی و مسائل مالی

در این‌گونه روابط معمولاً وضعیت مالی یکی از طرفین بسیار بهتر از دیگری است. برای افراد کم ‌درآمد یا دارای درآمد متوسط، افزودن بر میزان مال و دارایی یکی از مسائل مهم زندگی به شمار می ‌رود، بنابراین ممکن است آنها برای رسیدن به اهداف مالی خود از اهداف دیگری که به نظر شریک زندگی ‌شان مهمتر است چشم‌پوشی کنند.

۴٫ تفاوت در شیوه فرزندپروری

نتایج پژوهش ‌ها نشان داده است که افراد طبقه جامعه معمولاً از شیوه‌ فرزندپروری مقتدرانه (که در آن محبت و کنترل والدین به میزان کافی است) استفاده می ‌کنند. والدینی که دارای سطح تحصیلات عالی هستند، بیشتر با فرزندان خود صحبت می ‌کنند و برای آنها کتاب می ‌خوانند. آنها دلایل خواسته ‌های خود را برای فرزندانشان بیان می‌ کنند و با این کار موجب می‌ شوند که استدلال منطقی فرزندانشان پیشرفت کند. زمانی که از این والدین سۆال می ‌شود که دوست دارند فرزندانشان چه ویژگی ‌هایی داشته باشند، آنها اغلب بر ویژگی ‌های درونی مانند کنجکاوی و منطقی بودن تأکید می ‌کنند، در حالی که والدینی که سطح تحصیلات پایین تری دارند، از فرزندان خود می‌ خواهند که بدون چون و چرا دستورهای آنها را اطاعت کنند و در مورد علت خواسته ‌هایشان توضیحی به بچه ‌ها نمی ‌دهند. زمانی که از این والدین درباره ویژگی ‌های مطلوبی که مایلند در فرزندشان وجود داشته باشد پرسیده می شود، به ویژگی‌ های عینی مانند حرف شنوی، چالاکی، اطاعت محض و. .. اشاره می‌ کنند.

به طور کلی تفاوت طبقه‌ اجتماعی، در بردارنده تفاوت‌ های فرهنگی متعددی است که هر یک از آنها ممکن است تهدیدی جدی برای ازدواج به شمار روند

۵٫ تفاوت در شیوه گذراندن اوقات فراغت

بعضی والدین از زمان کودکی برای پرکردن اوقات فراغت فرزندانشان برنامه منظمی دارند. در حالیکه اوقات فراغت در بعضی خانواده های دیگر تعریفی ندارد.

به طور کلی تفاوت طبقه‌ اجتماعی، در بردارنده تفاوت‌ های فرهنگی متعددی است که هر یک از آنها ممکن است تهدیدی جدی برای ازدواج به شمار روند.

نظرات
07 دسامبر 2013 :: ساعت 03:18
sub

جالب بود . متشکرم .

نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت