نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » سلامت کودک و نوجوان » درمان برخی از ناراحتی های شایع نوزادان

به نوزادتان شیر داده‌اید، پوشکش را عوض کرده‌اید و ظاهراً خوب استراحت کرده است. پس برای چه گریه می‌کند؟ اگر چه گریه او ظاهراً بی‌دلیل است اما یادتان باشد که گریهٔ نوزادان هیچ‌گاه بی‌دلیل نیست

برای پیدا کردن بهترین راه حل برای مشکلات نوزادان ، ابتدا لازم است علائم این ناراحتی ها را شناسایی کنید سپس برای مقابله با آنها اقدام نمایید.در ادامه پنج ناراحتی عمده ای که ممکن است تمام نوزادان به آن مبتلا شوند را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

نوزاد

۱- بالاآوردن: متخصصان دلیل این امر را برگشت اسید معده نوزادان می دانند، که در اکثر نوزادان بعد از : -شیر خوردن( غذا خوردن)، -آروغ زدن، -گریه و سرفه کردن اتفاق می افتد و امری طبیعی می باشد. بالاآوردن در بیش از نیمی از نوزادان دیده می شود. این پدیده بعلت کامل نبودن دریچه بین مری و معده رخ می دهد.

مادر و پدر چه باید بکنند؟ در صورتی که نوزاد با شیشه شیر تغذیه می شود، لازم است که هر ۵ دقیقه یکبار آروغ نوزاد را بگیرید(هنگام تغذیه). اما اگر نوزاد با شیر مادر تغذیه می شود، پس از اتمام تغذیه از یک سینه و تمایل نوزاد برای تغذیه ازسینه دیگر لازم است ابتدا آروغ نوزاد گرفته شود، سپس شیر دهی با سینه دیگر آغاز شود. بهتر است حجم وعده های غذا را کم ولی تعداد را بیشتر کنید و بعد از تغذیه( خوردن شیر)، بمدت ۴۵ دقیقه نوزاد را در وضعیت مستقیم نگه دارید. از پوشاندن پوشک خیلی تنگ به نوزاد خودداری کنید . همچنین از سر شیشه با سایز مناسب برای نوزاد خود استفاده کنید (جریان زیاد باعث می شود که نوزاد شیر بیشتری بخورد و جریان کم باعث می شود که نوزاد با قدرت بیشتری مکیدن را انجام دهد و هوای زیادی وارد معده او شود).

در موارد زیر حتماً به پزشک مراجعه کنید:
۱- وجود خون (هنگامی که در استفراغ نوزاد خون دیده شود)- در هنگام شیر خوردن حالت خفگی پیدا کرده یا در تنفس دچار مشکل شود( هنگام بالا آوردن)- عدم افزایش وزن- برآمده شدن پشت نوزاد و یا سفت شدن بدن او در هنگام بالاآوردن.

۲- کولیک: نوزادی که کولیک دارد در طول روز بیش از ۳ ساعت گریه می کند و این گریه ها ممکن است برای ۳ روز در هفته و برای بیش از ۳هفته نیز ادامه پیدا کند. بدیهی است که این امر برای شما و همسرتان رنج آور است. اما شرایط بدنی اکثر این نوزادان کاملا عادی است و خوشبختانه بعد از گذشت زمان و رسیدن به ۳ یا ۴ ماهگی این حالت بطور کامل برطرف می شود.

مادر و پدر چه باید بکنند؟ متاسفانه راه حلی که معجزه کند، وجود ندارد. به گفته متخصصان راه حل های گوناگونی برای نوزادان مختلف وجود دارد. تعدادی از نوزادان بدلیل اینکه هنوز به شرایط جدید زندگی خود عادت نکرده اند، در ماه های اول پس از تولد، زیاد گریه می کنند (هاروی کارپ متخصص اطفال) او پیشنهاد می کند که ۵ توصیه زیر را انجام دهید، حتما نتیجه می گیرید: نوزاد را قنداق کرده و بر روی شکم و یا به پهلوی چپ بخوابانید.هیس گفتن و یا صدای ش ش می تواند او را آرام کند. همچنین صدای وسایلی مثل: (فن، جاروبرقی، ماشین لباسشویی)؛ تاب دادن نوزاد( حرکت رفت و برگشتی در آغوش)؛ مکیدن( شیشه شیر، سینه، پستونک و حتی انگشت تمیز) موثر می باشند. پیشنهادهای دیگری نیز برای آرام کردن نوزادان وجود دارد؛ همراه نوزاد سوار ماشین شوید، راه بردن نوزاد( در آغوش)؛ گرفتن آروغ نوزاد در طول شیر خوردن؛ نوزاد را به شکم بر روی پای خود خوابانده و پشت او را ماساژدهید؛ اجازه ندهید که نوزاد بیش از حد خسته شود. تحقیقات اخیر نشان می دهد که قطره های پروبیوتیک بطور واضحی گریه نوزادان کولیکی را کاهش می دهد اما در اینباره حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۳- سرماخوردگی: عفونت تنفسی و سرماخوردگی همراه با آب ریزش بینی، گرفتگی بینی، سرفه و تب در بین نوزادان رایج است.
مناسب نبودن دمای اتاق نوزاد و تماس او با افرادی که مبتلا به سرماخوردگی می باشند از اصلی ترین دلایل ابتلای نوزادان به سرما خوردگی می باشد.

مادر و پدر چه باید بکنند؟ آنتی بیوتیک ها برای ویروس سرماخوردگی موثر نمی باشند و شما باید به نشانه های بیماری دقت کنید. چند راه ساده برای درمان سرماخوردگی: استفاده از بخور سرد برای جلوگیری از سرفه و گرفتگی مجرای تنفسی، قطره نمکی برای گرفتگی بینی. اگر نوزاد شما تب دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید، احتمال دارد که او استامینوفن و یا ایبوپروفن تجویز کند. همچنین اگر نوزاد از نظر تنفس دچار مشکل شود و پوشک نوزاد کمتر از ۴ تا ۶ بار خیس شده( ممکن است آب از دست داده باشد) و بی حال باشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

۴- یبوست: هر نوزادی عادت دفع خاص خود را دارد( کارکردن شکم)، برخی از نوزادان روزی ۴ تا ۵ بار مدفوع می کنند و برخی دیگر هر ۳ روز یکبار مدفوع می کنند. نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند کمتر از نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، مدفوع می کنند. شما زمانی باید احساس نگرانی کنید که عادت طبیعی نوزاد شما تغییر کند. اگر نوزاد زور بزند ولی چیزی از بدن وی خارج نشود یا در مدفوع او خون دیده شود ( در اثر فشار زیاد در هنگام دفع) نشانه بروز یبوست در نوزاد است.

مادر و پدر چه باید بکنند؟ به یاد داشته باشید که تغییر برنامه تغذیه ای روی عادت دفع نی نی تاثیر گذار است، مثلا تغییر تغذیه از شیر مادر به شیر خشک یا شروع غذای کمکی احتمال تغییر عادت دفع را بیشتر می کند. اگر نی نی شما براثر تغییر برنامه غذایی، دچار یبوست شد، پوره گلابی، زردآلو، آلو یا چند قطره آب آلو خیس کرده بسیار مفید می باشد( با نظر پزشک) . مصرف سرال های گندم و جو در مقایسه با سرال های برنج که حاوی فیبر بیشتری می باشند، برای رفع این مشکل بسیار مفید هستند. در صورت ادامه داشتن یبوست حتما به پزشک مراجعه کنید.

۵- اسهال: مدفوع آبکی نگران کننده تر از یبوست است. اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند ممکن است اسهال در اثر غذایی که مادر خورده، یا عفونت در بدن نوزاد ایجاد شود. اگر نوزاد در مدت ۸ ساعت، بیش از ۵ تا ۸ بار مدفوع آبکی داشت، باید مراقب کمبود آب بدن وی باشید. گریه کردن بدون اشک و چشم های فرورفته از نشانه های از دست دادن آب بدن نوزاد می باشد.

مادر و پدر چه باید بکنند؟ اگر نی نی شما کمتر از یکسال دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است برای جبران آب از دست رفته بدن نوزاد، نیاز به استفاده از محلول الکترولیت ( سرم) باشد. چون آب به تنهایی فاقد الکترولیت ها و مواد معدنی (سدیم و پتاسیم) می باشد و آب میوه هم باعث تشدید اسهال می شود.

مناسب نبودن دمای اتاق نوزاد و تماس او با افراد مبتلا از اصلی ترین دلایل ابتلای نوزادان به سرما خوردگی می باشد.

تاریخ: 01 دسامبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت