مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » سلامت کودک و نوجوان » عرق کردن نوزادان را جدی بگیرید

تعریق زیاد نوزاد یا شیرخوار در بیشتر مواقع طبیعی است اما گاهی می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد که باید بررسی شود. بنابراین اگر نگران این مسئله هستید بهتر است با متخصص کودکان مشورت کنید.

عرق کردن نوزادان را جدی بگیرید

عرق کردن نوزادان را جدی بگیرید

گاهی اوقات کودکان دچار عرق ریزش بیش از اندازه می‌شوند به همین دلیل مادران شکایت می‌کنند که زیر سر کودک‌شان هنگام خواب خیس می‌شود. در این کودکان چند مساله باید مورد توجه قرار بگیرد. اولین مورد درجه حرارت اتاق است. درجه حرارت اتاق باید در فصل‌های مختلف سال گرم‌تر از حالت عادی نباشد. زیرا در اثر درجه حرارت بالا، درجه حرارت کودکان نیز بالا می‌رود و عرق می‌کنند. این امر گاهی حتی باعث کمبود آب بدن آنها می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنم به کودکانی که زیاد عرق می‌کنند میزان بیشتری مایعات بخورانید. مورد دومی که باعث عرق‌‌ریزش در ناحیه پشت سر می‌شود، بیماری نرمی استخوان است. بیماری نرمی استخوان در اثر کمبود کلسیم ایجاد می‌شود و یکی از علایم آن این است که کودک دچار عرق‌ریزش و سستی توأم با سایر علایمی که پزشک در کودک بررسی می‌کند، است. به عنوان نمونه دیر نشستن، دیر دندان درآوردن و مچ پهن این گروه از کودکان، علایمی است که پزشک آنها را در نظر می‌گیرد. یکی از عوامل به وجود‌آورنده این مشکل، عدم مصرف قطره ویتامین a+d است. چنانچه این مشکل تشخیص و تایید شود توصیه می‌شود ویتامین d برای این گروه از کودکان بیشتر تجویز شود.

این مشکل به خصوص در فصل زمستان که آفتاب کم است و بدن کودک کمتر در معرض تابش آفتاب قرار می‌گیرد، بیشتر دیده می‌شود. مورد دیگری که بین کودکان باعث ایجاد عرق‌‌ریزش به خصوص در پشت‌سر، دست‌ها و دیگر قسمت‌های بدن می‌شود و علایم خاصی ندارد، داشتن زمینه خانوادگی است که معمولا این مشکل را در پدر خانواده می‌بینیم.

چنانچه عرق‌ریزی این گروه کودکان بیش از حد باشد، توصیه می‌شود از مایعات بیشتری استفاده کنند. از طرفی این کودکان مقداری سدیم نیز دفع می‌کنند بنابراین بهتر است از مواد حاوی سدیم بیشتر بخورند.

در صورتی که عرق کردن دست و پای نوزاد یا جاهای دیگر بدن او بیش از حد طبیعی باشد، می‌تواند برای هر پدر و مادری نگران کننده باشد؛ در بیشتر موارد والدین چون علت آن را نمی‌دانند، سر در گم می‌شوند. ولی نباید خیلی نگران باشید چون این مساله به راحتی قابل حل است.

پرسش: سر نوزادم در بیشتر مواقع عرق می‌کند و به نظرم غیر طبیعی است؛ دلیل آن چیست و راه درمان را نیز توضیح دهید.

پاسخ:بیشتر موارد تعریق زیاد نوزاد یا کودک به خاطر کمبود ویتامین D است. برای درمان می‌توانید از شربت اوستیوکیر استفاده کنید و روزی نیم ساعت نوزاد خود را در آفتاب مستقیم قرار دهید، زیرا نور خورشید یکی از منابع اصلی ویتامین D است.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت