نایت ملودی » خانواده » روابط عاطفی » آیین همسرداری » پیوند عاطفی زوجین در زندگی زناشویی

02(194)

برخی از ما می خواهیم که با رویای یک زندگی آسان و بی دغدغه زندگی کنیم؛ بدون کشمکش، بدون چالش، بدون اختلاف نظر و .. بنابراین وقتی پی ببریم که زندگی سفری بی پایان نیست و عشق ما همیشه همچون یک گل رز باقی نمی ماند دلسرد و مایوس می شویم.

چالشها و مشکلات رابطه زناشویی می تواند از حیطه و قلمرو رابطه ای آگاهانه دور شوند. نزدیکی و صمیمت رابطه زناشویی و ازمودن خود که به همراه می اورد، ما را ملزم می کند که اعماق روح مان را جستجو کنیم و به کنه وجودمان برسیم.

به این ترتیب چیزهایی در مورد خودمان یاد میگیریم که پیش تر هیچ گاه ناچار نشده بودیم با آنها مواجه و رودر رو شویم. پس این موقعیت و فرصت چه موهبت و نعمت بزرگی است.از طریق مواجه شدن با چالش ها و مشکلات زندگی است که شادی ها و لذتهایی را که کشف می کنیم به طور حتم با بودن در فرحبخش تین تفریحات هم اها ر در می یابیم.

لذا مشکلات و چالشهای زناشویی را به معنای پایان رابطه عاطفی با همسرتان ندانید بلکه آن را فرصتی برای اصلاح مشکلات ارتباطی خود بدانید.

یک تعامل طولانی مدت نظیر ازدواج مبتنی بر پیوند عاطفی – احساسی قوی است. وقتی دو نفر از لحاظ عاطفی در یک سطح قرار داشته باشند، صرف نظر از اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد، هیچگاه در زمینه عشق و علاقه نسبت به هم فروگذار نخواهند کرد. زمانی که یکی از زوجین از نظر عاطفی برای دیگری در دسترس نباشد رابطه آنها دچار مشکل می شود.

بر خلاف تمایلات جسمانی، تشخیص فقدان پیوند عاطفی به راحتی امکان پذیر نیست. اگر رابطه تان به نقطه ای رسیده که احساس گسست عاطفی می کنید شاید لازم باشد که از صحت این موضوع اطمینان کسب کنید.

در ادامه یک سری علایمی که می تواند مشخص کند که از نظر عاطفی پیوندتان پابرجاست یا نه ارایه می شود:

۱- وقتی به همسرتان نیاز دارید کنارتان نیست. اوقاتی هست که بیش از هر زمان دیگر نیازمند حضور و وجود همسرتان هستید ولی او همیشه انبوهی از بهانه ها را قطار میکند. دقت کنید و ببینید ایا او همیشه بر روی یک موضوع خاص بهانه می آورد یا به طور کلی هر وقت به او نیاز دارید این کار را انجام می دهد؟ اگر غالبا حالت دوم اتفاق می افتد شاید لازم باشد در خصوص خلا عاطفی جدی که میان تان ایجاد شده است بیشتر بررسی کنید.

۲- هیچ چیز برای به اشتراک گذاشتن ندارید. قطعا همسر شما می داند که برخی از موضوعات شما را ازارمی دهد یا شما می دانید که یک سری مسایل دایما درذهن همسرتان است و برای او مهم است. اما در صورتی که شما سر صحبت را باز کنید ، همسرتان حاضر نیست خودش را به زحمت انداخته و با شما وارد صحبت شود. او ترجیح می دهد که افکارش را برای خودش نگه دارد؛ چه این موضوع درباره احساس شما نسبت به او باشد یا احساس او نسبت به شما. این امر می تواند یک نشانه از عدم علاقه او به موضوع و در سایر موارد مربوط به مشکل ارتباطی است که میان زوجین ایجاد شده است.
وقتی دو نفر از لحاظ عاطفی در یک سطح قرار داشته باشند، صرف نظر از اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد، هیچگاه در زمینه عشق و علاقه نسبت به هم فروگذار نخواهند کرد. زمانی که یکی از زوجین از نظر عاطفی برای دیگری در دسترس نباشد رابطه آنها دچار مشکل می شود

۳- جویای احوال شما نیست. ممکن است همسرتان مرد پرمشغله ای باشد و قادر نباشد تماسهای شما را به موقع پاسخ دهد. اما هر همسر مسئولی زمانی که فرصت پیدا کند تماس خواهد گرفت. اگر فهمیدید که او تحت هیچ شرایطی تماس نمی گیرد و شما باید مرتبا با او در تماس باشید لازم است که به فکر علایم گسست عاطفی میان خودتان باشید.

۴- خود محور بودن. شما منتظر آخر هفته هستید تا زمان بیشتری را در کنار هم سپری کنید. اما ناامید می شوید زیرا او با دوستانش برنامه ریزی دیگری کرده و تفریحات مورد علاقه خود را دنبال کرده و از تفریحات مجردی بیشتر لذت می برد. ایا این رفتاری است که مرتبا با شما می کند؟ یک چنین خودپسندی اغلب یک علامت واقعی از گسست عاطفی است. اگر او ارتباط عاطفی با شما داشته باشد قطعا باید کار خود را طوری برنامه ریزی کند که بتواند مدتی را نیز با شما سپری کند در غیر این صورت دنبال درمان خلا ارتباطی تان باشید.

۵- مضطرب و نگران. ایا همیشه وقتی با شما هست به نظر مضطرب و پریشان است؟ مثلا وقتی که سر قرار هستید با تلفن همراهش مشغول است یا وقتی که با هم تلویزیون نگاه می کنید او مشغول ای میل های خودش است؟ درست است که گاه مردها علاقه ای به شنیدن برخی مسایل و موضوعات زنانه نیستند اما بی توجهی به چیزهایی که مرتبط با شماست می تواند نشانه ای از وجود یک مشکل جدی میان شما باشد.

۶- او مثل یک غریبه است. علامت نهایی که بیانگر عدم پیوند عاطفی او با شماست، احساس خودتان است. آیا همسرتان گاهی شبیه به یک غریبه به نظر می رسد؟ آیا او کسی است که شما او را نمی شناسید و نمی توانید با او ارتباط برقرار کنید؟ گاهی اوقات قلب تان درست می گوید. اگر قلب تان می گوید که یک دیوار نامریی بین شماست اطمینان داشته باشید که وقت آن رسیده که فکری به حال زندگی زناشویی تان بکنید.

تاریخ: 29 نوامبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت