نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » پیشگیری و بیماری ها » درمان سردرد هایی که میگیره ول نمیکنه!

سردرد های شدید

محبوبه عطایی: سردرد کهگاهی چند ساعتی می‌گیرد و رها می‌کند، اگر گریبان بعضی‌ها را بگیرد به‌راحتی آرام نمی‌شود. این درد شایع، همیشه از مشکلات جدی سلامت خبر نمی‌دهد، بلکه گاهی با یک سهل‌انگاری ساده مهمان‌تان می‌شود. از هوای گرم گرفته تا یک کاسه بستنی خنک، همه می‌توانند دردی را به سرتان بیاورند که گاهی حتی مسکن‌ها هم در آرام کردنش ناتوانند.

اگر شما هم تجربه حمله‌های دردی را دارید که نمی‌دانید از کجا پیدا شده و چطور تسکین می‌یابد، این مطلب را بخوانید. ما دلایل عجیب آمدن این درد را با شما در میان می‌گذاریم و راه‌هایی را برای آرام کردن سردرد به شما پیشنهاد می‌کنیم که احتمالا از وجودشان بی‌خبر بوده‌اید.

۱٫ چرا درد می‌کشید؟

موهای‌تان را رنگ کرده‌اید؟

برخی افراد با استنشاق بعضی بوها دچار سردرد می‌شوند. اگر شما هم از این افراد باشید، احتمالا بعد از رنگ کردن موهای‌تان دردی مبهم در سرتان می‌پیچد. گذشته از این، وضعیتی که هنگام رنگ کردن مو در آن قرار می‌گیرید هم می‌تواند آغازگر سردرد باشد. به احتمال زیاد برای رنگ کردن موهای‌تان دقایق زیادی سرتان را به عقب خم می‌کنید و بعد هم برای شستن، گردن‌تان را روی سرشور آرایشگاه می‌خوابانید. خم شدن گردن، می‌تواند درد شما را ساعت‌ها بعد از این کار آغاز کند. متخصصان می‌گویند بسیاری از سردردها به‌دلیل درد گردن ایجاد می‌شوند اما مبتلایان‌شان نمی‌توانند این موضوع را درک کنند و به جای درمان کردن گردن‌شان، به‌دنبال راهی برای آرام کردن سردردشان می‌گردند.

چه راهی دارید؟

وقتی می‌دانید به بوی مواد شیمیایی حساسید یا سراغ‌شان نروید یا از مواد بی‌بو استفاده کنید. گذشته از این، چه گردن‌تان حساس باشد و چه نه، نباید مهره‌ها و گردن‌تان را در وضعیت نابهنجار آن هم برای مدت طولانی قرار دهید.

۲٫ دویده‌اید؟

تورم رگ‌های خونی سر، گردن و جمجمه شما می‌تواند بانی سردردهای‌تان باشد. مبتلایان میگرن اغلب بعد از پیاده‌روی‌های سریع و طولانی یا دویدن دچار این درد می‌شوند. برای آنها فرقی نمی‌کند که فوتبال بازی کنند یا در خانه روی تردمیل بدوند. تغییرات وضعیت رگ‌های خونی و جریان خون در این شرایط می‌تواند برای آنها گران تمام شود.

چه راهی دارید؟

نمی‌توانید به‌دلیل سردردهای‌تان ورزش را کنار بگذارید اما اگر قرار باشد بعد از هر بار درد گرفتن، به خوردن مسکن رو بیاورید هم سلامت‌تان را تهدید می‌کنید پس بهتر است سراغ ورزش دیگری مثل شنا بروید که این مشکل را برای‌تان به وجود نمی‌آورد.

۳٫ پیتزاخور هستید؟

مواد غذایی که نگهدارنده فراوانی دارند می‌توانند تحریک‌کننده سردرد شما باشند. این مواد جریان خون به سمت مغز را افزایش می‌دهند و خوردن‌شان برای میگرنی‌ها گران تمام می‌شود. برای افرادی که سابقه ابتلا به سردردهای شدید و طولانی را دارند، خوردن سوسیس و کالباس یا برخی پنیرها می‌تواند به دردی شدید منجر شود.

 چه راهی دارید؟

تا آنجا که می‌توانید سراغ سوسیس و کالباس نروید. حتی خوردن کمپوت‌ها و کنسروها هم به‌دلیل نگهدارنده‌های‌شان می‌توانند درد شما را آغاز کنند. اگر هم دل‌تان خوش است که به جای پیتزا، سیب‌زمینی سرخ شده خورده‌اید، خبر خوبی برای‌تان نداریم. سرخ‌کردنی‌های اینچنینی هم می‌توانند درد شما را افزایش دهند.

۴٫ کم آبید؟

کم‌آبی یکی از شایع‌ترین دلایل سردرد است. در چنین وضعیتی رگ‌های خونی تنگ می‌شوند و اکسیژن و خون کمتری به مغز شما می‌رسد. اگر هنگام تکان دادن سر و خم شدن احساس درد می‌کنید، احتمالا از کم‌آبی بدن رنج می‌برید. این مشکل بیشتر در فصل گرما سراغ افراد می‌رود و تبخیر آب بدن و تعریق شدید می‌تواند جرقه‌های آن را بزند. اما حتی در زمستان هم افرادی که آب کافی نمی‌نوشند، می‌توانند به سردرد شدید دچار شوند.

 چه راهی دارید؟

روزی سه، چهار میوه بخورید و برای خوردن آب هم منتظر تشنه شدن نمانید. بدن شما گذشته از مایعاتی که از میوه‌ها و مواد غذایی به‌دست می‌آورد، به روزی شش تا هشت لیوان آب خالص نیاز دارد. تصور نکنید چای خوردن به بدن شما مایعات می‌رساند. نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه مدر هستند و حتی بدن شما را کم‌آب‌تر می‌کنند.

۵٫ عادت ماهانه شده‌اید؟

اتفاق طبیعی مثل عادت ماهانه، با پایین آوردن سطح استروژن بدن شما می‌تواند باعث سردردتان شود. چنین سردردی احتمالا با تهوع و استفراغ همراه است و مبتلایانش مثل برخی میگرنی‌ها نسبت به نور و صدا حساس هستند. محققان می‌گویند در این شرایط رگ‌های خونی دچار اسپاسم شده‌اند و مبتلایان دردی زوق زوق کننده را احساس می‌کنند. البته تنها در دوره قاعدگی نیست که این درد سراغ‌تان می‌آید. زنان یائسه هم افت سطح استروژن را تجربه می‌کنند و به‌دلیل همین سرشان زیاد درد می‌گیرد.

 چه راهی دارید؟

انگار چاره‌ای جز مسکن خوردن و صبر کردن برای سپری شدن این دوره ندارید اما اگر طول دردها و شدت‌شان از کنترل شما خارج شد، باید به متخصص زنان مراجعه کنید و فکری برای پایین بودن سطح استروژن‌تان بکنید. شما نمی‌توانید هر ماه با استرس برگشتن این دردها زندگی کنید.

۶- دندان‌تان عفونت کرده؟

گفتیم که سردردها همیشه از سر شما آغاز نمی‌شوند. گاهی گردن، متهم ایجاد این درد است، گاهی گوش‌تان و گاهی هم دندان‌تان. عفونت‌های دندانی یکی از دلایل سردردهای شدید هستند. پس هر سردردی را با میگرن اشتباه نگیرید یا خستگی چشم را بهانه دردهای‌تان نکنید و هنگام سردرد از سلامت دندان‌های‌تان مطمئن شوید.

 چه راهی دارید؟

کارتان برای از بین بردن این درد سخت نیست. اگر به‌موقع این موضوع را تشخیص دهید، با مراجعه به دندانپزشک و از بین بردن عفونت دندان‌تان می‌توانید از این درد هم خلاص شوید. اگر هم عفونت گوش دلیل سردرد شماست، از یک متخصص گوش، حلق و بینی برای از بین بردن درد کمک بگیرید.

۷- گرم‌تان است؟

تابستان تمام شده و احتمالا کمتر از این نوع درد رنج خواهید برد. محققان می‌گویند هر درجه بالا رفتن دمای هوا می‌تواند نزدیک به ۶ درصد بیشتر شما را در معرض سردرد قرار دهد. محققان می‌گویند ناتوانی مغز در تنظیم جریان خون در هوای سرد می‌تواند دلیل تشدید درد باشد و برای افرادی که اصلی‌ترین دلیل سردردشان گرماست، هوای گرم هیچ‌وقت عادی و قابل تحمل
به نظر نمی‌رسد.

 چه راهی دارید؟

اگر مطمئن هستید سردرد شما به‌دلیل گرما ایجاد می‌شود تا یک ماه دیگر که هوا خنک نشده بهتر است از پیاده بیرون رفتن در ظهر پرهیز کنید.

۸- شینیون کرده‌اید؟

برای کلافه شدن از درد همیشه به دلایل عجیب و مشکلات پزشکی نیاز ندارید. گاهی یک اشتباه آرایشی ساده هم می‌تواند شما را به سمت جعبه مسکن‌ها هدایت کند. محکم بستن مو می‌تواند به جمجمه فشار بیاورد و درد را تشدید کند، به همین دلیل کشیدن موها به عقب و فشار آوردن به کف سر می‌تواند در تمام لحظات مهمانی شما را بدحال کند.

 چه راهی دارید؟

اگر می‌خواهید به مهمانی بروید و می‌دانید که درد شما به این دلیل ایجاد می‌شود، فکر شینیون کردن را از سرتان بیرون کنید. حتی موهای‌تان را دم اسبی نبندید، بلکه یا آنها را باز بگذارید یا بدون کشیدن موها، آنها را ببافید.

این‌طور درمان کنیدهمیشه ژلوفن بهترین راه برای خاموش کردن درد نیست. گاهی می‌توانید از روش‌های طبیعی تسکین درد بهتر نتیجه بگیرید.

 آب خنک درمانی:  با آب خنک دوش بگیرید و به حالت شامپو کردن، سرتان را ماساژ دهید. آب گرم می‌تواند سردرد شما را چند برابر کند. اگر سردردتان در یک نقطه متمرکز است، آن نقطه را ماساژ دهید.
 آروماتراپی: آروماتراپی هم می‌تواند به شما کمک کند. دو قطره عرق نعناع را با روغن اسطوخودوس مخلوط کنید و روی ناحیه درد بمالید. می‌توانید از بخور این رایحه‌ها هم برای تسکین درد کمک بگیرید.

فشار درمانی:  رفلکسولوژی می‌تواند به شما کمک کند. تصور کنید سطح روی انگشت شست‌تان روی سر و زیر آن پشت سر شما و کناره‌های آن در جهت گوش‌های شماست. گفته می‌شود قسمتی از انگشت شست پا که در جهت دردناک سر شما قرار دارد را اگر چند ثانیه فشار دهید، رها کنید و چند بار این کار را تکرار کنید، سردرد جزئی‌تان آرام می‌شود. اما این روش برای دردهای شدید چندان کارآمد نیست.

 تن آرامی: تن آرامی یکی از متداول‌ترین راه‌ها برای آرام کردن سردرد است. اگر هر روز دقایقی را در حالت آرامش دراز بکشید، موسیقی ملایمی بگذارید و به افکارتان اجازه پرواز کردن و به تن‌تان اجازه رها شدن را بدهید، سردرد کمتر سراغ‌تان می‌آید؛ اما به شرط اینکه از این تکنیک هر روز استفاده کنید.

طب سوزنی: محققان می‌گویند برای سردردهایی که منشا مشخصی ندارند و گاه و بی‌گاه سراغ‌تان می‌آیند، می‌توانید از طب سوزنی کمک بگیرید. هنوز مشخص نیست که سوزن‌های مخصوص چه تاثیری بر سر شما می‌گذارند اما نتیجه‌اش مشخص است، بعد از مدتی کمتر درد می‌کشید.

 تای چی: ورزش سنتی تای چی که همان مراقبه در حال حرکت است را می‌توانید برای کنترل کردن سردردهای‌تان استفاده کنید. این ورزش که تمرکز در آن نقش بالایی دارد، در شرق آسیا به‌عنوان درمانی برای سردرد شناخته می‌شود.

کایروپرکتیک: اگر سردرد شما به‌‌دلیل درد ستون مهره‌ها، گردن و کمر ایجاد شده، فیزیوتراپی و کایروپرکتیک می‌توانند به کاهش آن کمک کنند. گفتیم که درد سر همیشه در جمجمه شما شروع نمی‌شود و گاهی آرتروز، دیسک و دردهایی از این دست احساس سردرد شدید و مهارناپذیر را به شما القا می‌کنند.

 ماساژ: اگر سردرد شما به‌دلیل اسپاسم عضلانی ایجاد شده باشد، قطعا ماساژ بهتر از هر داروی دیگری می‌تواند درد شما را آرام کند. ماساژ هم بدن شما را آرام می‌کند و هم با از بین بردن گرفتگی عضلات، به کاهش دردهای‌تان کمک می‌کند.

 آجیل: خوردن چند دانه بادام شیرین در روز می‌تواند شما را از دردهای گاه و بی‌گاه سر نجات دهد. بادام به‌دلیل داشتن ماده‌ای به‌نام سالیسین، مثل یک مسکن طبیعی عمل می‌کند و سردرد شما را از بین می‌برد. این آجیل خوش‌طعم به‌ویژه برای افرادی که به میگرن مبتلا هستند، می‌تواند کمک زیادی کند و به‌عنوان یک ضددرد استفاده شود.

چه وقتی باید سراغ دکتر بروید؟

اگر این نشانه‌ها را دیدید، وقت را تلف نکنید و با ۱۱۵ تماس بگیرید.

بدترین سردرد عمرتان را تجربه می‌کنید؟

باید سردردی که از نظر شدت و حالت، با دیگر سردردهایی که پیش از این سراغ‌تان می‌آمد، تفاوت دارد را جدی بگیرید.

مسکن‌ها درد شما را آرام نکرده‌اند؟

هر لحظه که می‌گذرد بدتر می‌شوید و دردتان نه در تاریکی و نه در سکوت کمتر نمی‌شود؟ این همان زمانی است که باید به متخصص مراجعه کنید.

در تب می‌سوزید و اسپاسم شده‌اید؟

اگر دردتان با تب و سفتی گردن همراه شده، ممکن است به بیماری مثل مننژیت دچار شده باشید.

ضربه‌ای شدید را پشت‌سر گذاشته‌اید؟

اگر بعد از ضربه‌ای که به سرتان وارد شده احساس درد شدید و طولانی می‌کنید، ممکن است خطری جدی شما را تهدید کند.

دنیا پیش چشم‌تان تار است؟

اگر سردرد روی بینایی شما تاثیر گذاشته یا اینکه این وضعیت با کندی و اختلال در گفتار شما همراه شده، باز هم مراجعه به اورژانس تنها راه پیش‌روی‌تان است. سرتان گیج می‌رود

 و زمین می‌خورید؟

اگر احساس سرگیجه و حتی غش دارید و سردردتان با ضعف و احساس ناتوانی در اعضای بدن‌تان همراه شده، برای مراجعه به پزشک منتظر وقت گرفتن نمانید.

رژیم بگیرید

اگر سردرد شما ناشی از میگرن است، این مواد غذایی را نخورید

پنیر: نه‌تنها پنیر چدار بلکه پنیر فتا هم می‌تواند سردردتان را تشدید کند. برخی پنیرها حاوی تیرامین هستند که از تجزیه پروتئین‌ها به‌وجود می‌آید و همین تیرامین است که باعث سردردتان می‌شود.

نسکافه: نسکافه، قهوه و حتی چای می‌توانند به سردردتان بینجامند. کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها و محرک بودن‌شان زمینه بسیاری از سردردها را فراهم می‌کند.

سیب‌زمینی سرخ کرده: محققان می‌گویند خوردن غذاهای چرب سردرد را تشدید می‌کند. از نظر آنها برای افراد مستعد حتی خوردن ماست‌های پرچرب هم ممنوع است.

شکلات: شکلات‌های کاکائویی که کافئین زیادی دارند هم می‌توانند سردردزا باشند. البته به برخی مبتلایان سردرد گفته می‌شود که هنگام شروع درد می‌توانند با خوردن یک ماده شیرین از شدید شدن آن جلوگیری کنند.

بستنی: محققان معتقدند تندتند خوردن بستنی می‌تواند به سردرد بعضی افراد بینجامد. اگر شما هم از آنها هستید یا دور بستنی را خط بکشید یا آن را با آرامش میل کنید. البته تنها بستنی نیست که سردرد را ایجاد می‌کند. به طور کلی خوردن ناگهانی مواد غذایی سرد، حتی اگر به‌صورت یک لیوان آبمیوه پر از یخ سرو شده باشد، می‌تواند سردردزا باشد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت