نایت ملودی » سفر وگردشگری » گردشگری ایران » مکان های دیدنی ایران » حضرت امامزاده سید میراحمد (ع) معروف به بابا پیر احمد

آدرس : ۱ کیلومتری روستای چم جنگل در نزدیکى شهر سامان
در حوالی شهر بن ( از توابع شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری و در ۱۴ کیلومتری روستای شیخ شبان ) و در میان باغات سرسبز حاشیه رودخانه زاینده رود ، قرار دارد.
حضرت امامزاده سید احمد (ع)  معروف به امامزاده بابا پیر احمد (ع)  ، یکی از ۴ فرزند ( و یکی از ۳ فرزند ذکور ) حضرت امامزاده سید بهاء الدین محمد (ع) ( مدفون در روستای شیخ شبان ) می‌باشد ، که مضجع شریفش ، زیارتگاه عاشقان و ارادتمندان آل طه (ع) می‌باشد.
پلان اصلی بنا هشت ضلعی است که با ۱۶ طاق نما به گنبد دو پوش و مدور بنا تبدیل و متصل شده است. امامزاده دارای سه ورودی در جهات مختلف است تزئینات بنا شامل نقاشیهائی با موضوعات مذهبی در زیر سقف گنبد می‌باشد . مصالح بکار رفته در آن آجر و گچ است تاریخ ساخت آن متعلق بدوره قاجاریه می‌باشد.
البته در پی اعلام اخیر اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری ؛ پروژه استحکام بخشی گنبد حرم مطهر حضرت امامزاده بابا پیر احمد (ع) ، با الیاف gfrp در همایش ملی « نقد مرمت » ، از بین ۶۰ پروژه کشوری ، جزء ۱۲ پروژه برتر مرمت ، معرفی گردیده است.
در اجرای عملیات تعمیر ، مرمت و استحکام بخشی گنبد حرم مطهر حضرت امامزاده بابا پیر احمد (ع) ، با بهره گیری از الیاف gfpr در دو نقطه که بیشترین ترک را داشته ، نواری به صورت کمربندی بر روی گنبد قرار گرفته است.

E b p

ضمناً آجرها و بندکشی‌های فرسوده گنبد هم مورد تعویض و مرمت قرار گرفته و با انجام این اقدامات ، ترک‌های موجود ، مهار و روند ترک خوردن گنبد متوقف شده است.
عملیات اجرایی تعمیر ، مرمت و استحکام بخشی گنبد حرم مطهر امامزاده بابا پیر احمد (ع) ، از اوایل سال ۱۳۸۸ آغاز و در سال ۱۳۸۹ به پایان رسید.

با وجود حضور بی شمار گردشگران و زائران در این این آستان مقدس و محیط سبز و مصفای گردشگری و زیارتی و  وجود سرچشمه رودخانه زاینده رود در کنار این بنا که جاذبه محیطی آن را افزون کرده است، متأسفانه با کمبودها و کاستی‌های مختلفی از جهات رفاهی، اسکان درگیر می‌باشد.
شمه ای از شجره نامه امامزاده سید احمد معروف به باباپیراحمد:
موقعی که حضرت امام رضا(ع) به خراسان تشریف فرما شدند، به روایتی حضرت شاه چراغ و میرعلاءالدین حسین و حضرت سید ابراهیم حدوداَ با پانزده هزار نفر از امامزادگان و جمعی از شیعیان به سرپرستی شاه چراغ، جهت دیدار حضرت امام رضا(ع) از مدینه به ایران عزیمت نمودند ودر طول مسیر در نزدیکی شیراز به حاکم منطقه «قُتلُق خان» که از حکام مأمون بوده برخورد می‌نمایند و مراتب ورود آنان توسط حاکم به مأمون اطلاع داده می‌شود. مأمون در جواب تأکید می‌نماید که مانع ورود آنان به خراسان شوید تا مجدداَ به مدینه عزیمت نمایند اما چون به دستورالعمل مأمون از ناحیه یاران امام رضا اهمیت داده نمی‌شود، حاکم منطقه قتلق خان با چهل هزار نیرو با یاران امام وارد جنگ میشود که در این جنگ نابرابر شاه چراغ و میرعلاءالدین حسین سید ابراهیم به شهادت می‌رسند و بقیه متواری می‌گردند اما دشمن به تعقیب آنان پرداخته و اکثر آنان را به شهادت میرساند.
و اما امامزاده سید احمد معروف به باباپیراحمد ابن سید بهاءالدین محمد ابن حمزه ابن موسی الکاظم واقع در آخرین محدوده باغهای  دراز دره(ملسجان شهر بن) دفن گردید. این امامزاده دارای دو برادر به نامهای سید محمد معروف به بازار در شوشتر دفن و دیگری به نام سید ابراهیم در منطقه کرکن اصفهان مدفون می‌باشد و یک خواهر به نام فاطمه که در چهار سوق اصفهان دفن شده است.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت