نایت ملودی » اخبار » سیاست » تیترهای متفاوت روزنامه‌های امروز درباره سخنان رهبری

روزنامه

نیاز به هوش بالایی نداشت که بشود حدس زد، سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در جمع مردم آذربایجان شرقی صفحات نخست روزنامه‌های امروز را فتح می‌کند، به ویژه که ایشان درباره مسائل مهمی چون اختلافات اخیر سیاسی کشور و همچنین رابطه با آمریکا سخن گفتند.

به گزارش «تابناک»، با نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌ها، می‌توان رویکرد این روزنامه‌ها را در جهت پرداختن به فرازهای گوناگون سخنان رهبری دریافت. برخی از روزنامه‌ها تیتر «بنده فعلا نصیحت می‌کنم» را برای صفحه نخست خود برگزیده‌اند و به این ترتیب، سخنان رهبری را اتمام حجتی با مسئولان دانستند. آرمان، آفتاب یزد، ابتکار، جهان اقتصاد، خراسان و وطن امروز از این تیتر برای صفحه نخست خود بهره برده اند.

حتی روزنامه جام جم مشخصا از تیتر «اتمام حجت» برای شماره امروز خود بهره برد و سرمقاله خود را هم با نام «حجت تمام است» به قلم مدیر مسئول این روزنامه به انتقاد رهبری از بداخلاقی‌های اخیر اختصاص داد.

روزنامه ملت ما از تیتر «نصیحت هشدار گونه رهبری به سران قوا» برای صفحه نخست خود استفاده کرده و کیهان هم عنوان «اتمام حجت رهبر انقلاب با بداخلاق ها و آنان که شرع و قانون را نادیده می گیرند» را برای صفحه نخست خود انتخاب کرده است.
روزنامه‌های جوان، بهار و دنیای اقتصاد اما به سراغ فرازهای دیگری از سخنان رئیس جمهور در خصوص موضوع آمریکا رفتند. بهار از تیتر «آمریکا منطقی باشد، ایران خیر خواه و اهل تعامل است» و روزنامه جوان از تیتر «رهبر انقلاب: پاسخ ایران به مذاکره متناسب با اهداف آمریکاست» استفاده کرده است.

اما متفاوت‌ترین تیتر از میان تیترهای امروز روزنامه‌ها، متعلق به روزنامه خورشید است که «مبارزه با فساد اقتصادی به زبان گفتن تمام نمی‌شود» را برای صفحه نخست خود برگزیده است.

روزنامه همشهری با تیتر «مسئولان در عمل چه کرده‌اند؟» و رسالت هم با تیتر «استناد رئیس یک قوه به اتهام ثابت نشده خلاف شرع بود» جهت گیری خود را در تیتر بهتر نشان دادند.

اما شاید همه منتظر بودند تا ببینند روزنامه ارگان دولت چگونه به استقبال این خبر می‌رود. ایران از تیتر «متهم کردن دو قوه کار نامناسبی بود، اصل این استیضاح غلط بود، تقوا تقوا تقوا صبر صبر» بهره گرفته، اما آن بخش از سخنان رهبری را که رفتارهایی شبیه آنچه رئیس جمهور انجام داد، خلاف شرع خواند و آن را در ادامه گزارش خود در صفحه بیست و شش روزنامه منتشر کرد.

مرگ انسان‌ها به آسانی آب خوردن شده است

روز گذشته پایگاه ورد پرس عکس برگزیده یک سال اخیر خود را منتشر کرد که در آن میان، حضور تصاویر متعددی از فلسطین و سوریه و حضور دو عکاس ایرانی جالب توجه بود. جایزه نخست این مسابقه به عکاسی سوئدی رسید که تصویری از تشییع جنازه دو کودک دو و سه ساله فلسطینی را در جریان موشک باران غزه به تصویر کشیده بود.

روزنامه شرق امروز به سراغ این عکاس رفته و گفت‌و‌گویی را با او انجام داده که در آن می‌خوانیم: «تصویر تکان‌دهنده است. مردمانی اندوهگین و خشمگین، پیکر دو برادر را در یکی از کوچه‌های تنگ «غزه» تشییع می‌کنند. مشابه این تصویر، طی ماه‌های گذشته زیاد بر صفحه نخست روزنامه‌ها و نشریات جهان جای گرفته؛ با این حال هنر «پل‌هانسن» عکاس سوئدی در آن بود که این تصاویر مکرر را در قابی گذارد که نظر هیأت داوران پنجاه‌وششمین دوره جایزه «ورلد یرس فوتو» را جلب کند.

من در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ مصاحبه‌هایی با برندگان جایزه ورلد پرس فوتو انجام داده بودم. نکته جالب این بود که هم عکس ساموئل آراندای اسپانیایی و هم عکس جودی بایبر عکاس آفریقای‌ جنوبی، درباره مردمان و وقایع خاورمیانه بود. فکر می‌کنید چرا داوران این جایزه ظرف سه‌ سال اخیر به این منطقه از جهان و عکس‌های مرتبط با آن، این ‌قدر توجه نشان داده‌اند؟

این پرسش ساده‌ای است که پاسخ به آن دشوار است. این روز‌ها لنز دوربین عکاسان و فیلمبرداران از افغانستان تا شاخ آفریقا را نشانه گرفته است. این منطقه دستخوش اتفاقات زیادی است؛ از جنگ‌های شهری تا نبردهای هوایی نظیر آنچه در غزه شاهدیم. من فکر می‌کنم دلیل نگاه ویژه داوران این جایزه به وقایع این منطقه بزرگ، ‌تراژدی‌های انسانی است که هر روز در حال رخ‌ دادن است. اشکال اصلی در اینجاست که کشته‌ شدن انسان‌ها در این محدوده، به یک امر عادی تبدیل شده است. تلویزیون را که روشن می‌کنیم با ده‌ها عکس و فیلم از آدم‌های غرقه در خون روبه‌رو می‌شویم. آن‌قدر همه ‌چیز عادی شده؛ انگار مرگ انسان‌ها، ‌به‌ راحتی آب خوردن شده است. شاید این عکس‌ها در پی آن است که عمق تراژدی را که در منطقه خاورمیانه در حال رخ دادن است، نشان دهد.

به نظر می‌رسد جدا شدن از مردمانی که سال‌ها در میانشان بوده‌اید و از آنان عکاسی کرده‌اید، کار دشواری است. آیا این احساس را در مورد مردم غزه که سوژه عکستان بوده‌اند، دارید؟
بله، حقیقا این‌ طور است. با این حال من بالشخصه تلاش می‌کنم که تماسم را تا حد امکان با این مردمان حفظ کنم. هر زمان که مقدور باشد، به منطقه‌ای که از آن عکاسی کرده‌ام‌، برمی‌گردم و سعی می‌کنم با مردمی که میانشان بوده‌ام و از رنج‌هایشان عکاسی کرده‌ام، ارتباط مجدد برقرار کنم».

تخریب محیط‌‌ زیست به بهانه جذب گردشگر در جزیره هرمز

یکی دو روز گذشته بود که خبرگزاری‌ها، تصاویر فراوانی از بزرگ‌ترین فرش خاکی در جزیره هرمز را منتشر کردند؛ تصاویری از لنز دوربین‌های عکاسان که چشم نواز بود اما روزنامه همشهری امروز گزارشی را منتشر کرده که در آن این عمل را موجب تخریب محیط زیست این جزیره دانسته است. در این گزارش می‌خوانیم: «فرش بزرگ از خاک‌های رنگی جزیره هرمز به وسعت هزاروچهارصد متر مربع با موافقت مسئولان استان هرمزگان، در جزیره هرمز ایجاد شد.

مسئولان هرمزگان اعلام کرده‌اند که هدف از ایجاد این فرش با به‌کارگیری چهار هزار کیلوگرم از خاک‌های رنگی جزیره هرمز، جذب گردشگر به این جزیره است. اقدام مسئولان استان هرمزگان در موافقت با ایجاد این فرش خاکی به‌عنوان یک هنر محیطی در جزیره هرمز در حالی انجام می‌شود که به‌گفته کار‌شناسان این تصمیم مغایر با معیارهای زیست‌محیطی است. ماجرا اینگونه بود که از چندماه پیش مسئولان هرمزگان تصمیم گرفتند به‌منظور تبلیغ برای سفر گردشگران به جنوب کشور و مشاهده جاذبه‌های گردشگری جزیره هرمز فرش خاکی به وسعت یکهزار و چهارصد مترمربع با استفاده از خاک‌های موجود در کوه‌های رنگی جزیره هرمز در آن جزیره بگسترانند تا جاذبه‌ای برای سفر به جزایر جنوبی ایران ایجاد کنند. این اقدام با عنوان انجام طرح هنر محیطی صورت گرفته است. براساس آنچه خبرگزاری ایسنا دیروز منتشر کرد، جزیره هرمز روزجمعه گذشته همزمان با اتمام این فرش گسترده خاکی از کوه‌های رنگی جزیره روز پر رفت‌وآمدی داشت و با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که از ماه‌ها قبل صورت گرفته است مردم زیادی به‌ویژه از بندرعباس برای مشاهده این فرش خاکی گسترده به جزیره هرمز رفتند. اگرچه زیبایی خیره‌کننده خاک‌های رنگی جزیره هرمز در این هنر محیطی (فرش خاکی) دیدنی است ولی موضوع مهم‌تر برداشت از خاک رنگی کوه‌های جزیره به‌منظور ایجاد این زیبایی خاکی است. حتی کار‌شناسان هنر محیطی نیز شیوه گستردن این فرش خاکی را نفی می‌کنند».

سوریه یا خوزستان؟ مسأله این است

در میان سرمقاله‌های گوناگونی که روزنامه‌های امروز منتشر کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها به تحلیل سخنان رهبری مربوط می‌شود، سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با تیتر «خوزستان برود، سوریه هم رفته است» به سخنان البته تکذیب شده آقای طائب برمی‌گردد که در آن به قلم «فضل الله یاری» می‌خوانیم: «اما چند سالی است که گویی برخی تاریخ را به گونه‌ای دیگر می‌خوانند. در روایت این افراد همه آنچه تحولات معاصر ایران را رقم زده است «اسلام» بوده است و لاغیر. از نگاه اینان «حب وطن» که اسلام تأیید و تمجیدش کرده است در میان انگیزه‌های جوانان و شهید و جانباز دیده نشده است. از قول شهدای جنگ می‌گویند که هیچ انگیزه‌ای برای دفاع از میهن در شهادتشان وجود ندارد. گویی که گروهی از مجاهدان عربی و افغانی ـ که این روز‌ها در سراسر جهانه داعیه دفاع از اسلام را دارند ـ در همه این سال‌ها از ایران اسلامی دفاع می‌کردند.

سخنان چند روز پیش حجت‌الاسلام مهدی طائب از این منظر جالب توجه بود است. وی گفته است: اگر دشمن به ما هجوم آورد و بخواهد سوریه یا خوزستان را بگیرد اولویت با این است که ما سوریه را نگه داریم.

این سخنان اگر چه بخشی از آن در راستای موضع نظام درباره کشور سوریه است اما بخش دیگر آن در جهت تضعیف آن چیزی است که می‌تواند فصل مشترک تلاش‌های همه گروه‌ها باشد.

بدون تردید این روز‌ها همه ایرانیان چه شیعه و سنی چه مسیحی و کلیمی و چه اصلاح طلب و اصولگرا و حتی گروه‌های مخالف دیگر، با همه تفاوت‌ها می‌توانند به یک وجه تشابه دست پیدا کنند. تضعیف این فصل مشترک که نام بزرگ «ایران» است، به صلاح هیچ فرد یا گروهی نیست.

نمی‌دانم شیخ مهدی طائب تجربه‌ای از موقعیت به یاد ماندنی دفاع مردم ایران از خوزستان را در انبان تجربیات خود دارد یا نه، اما به گواهی بسیاری از کسانی که در آن موقعیت قرار گرفتند، خود تجربه‌ای گران‌سنگ و تمام ناشدنی است در جهت دفاع از تمامیت ارضی این جغرافیای تاریخی.

بدون تردید وزنی که ملت ایران برای دفاع از خوزستان (یا هر نقطه دیگر کشور) قائل هستند قابل قیاس با حمایت نظام از موضع حکومت سوریه نیست. نمی‌توان در جمع محدودی نشست و از زبان میلیون‌ها ایرانی ـ که برخی عزیزان خود و گروهی دست و یا چشم و ریه‌هایشان را در این راه از دست داده اند ـ سخن گفت و از کیسه آنان این ثروت بزرگ را خرج کرد».

مالیات بر خانه‌های خالی

ماجرای اخذ مالیات از خانه‌های خالی که قرار است در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد موضوع گزارش امروز روزنامه قانون است. در این گزارش با نام «مردم توان خرید ندارند، مالکان زیر قیمت نمی‌فروشند» می‌خوانیم: «طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه در حالی قرار است در صحن علنی مجلس مورد پیگیری قرار گیرد که بسیاری ازمالکان این خانه‌ها، حق خود می‌دانند که ملکشان را با صلاح دید خود، در زمان و با قیمتی مناسب به فروش برسانند. «خانه‌های خالی» معضل تازه‌ای در حوزه مسکن کلانشهر‌ها نیستند و اتفاقا طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه نیز تصمیم جدیدی نیست. از سال ۸۵ که آمار واحدهای مسکونی خالی از سکنه در تهران حدود ۳۰ هزار واحد اعلام شد تا کنون، بار‌ها از سوی دولت و شهرداری‌ها اعلام می‌شود که از مالکانی که واحدهای مسکونی خود را خالی نگه داشته و به بازار عرضه نکنند مالیات گرفته خواهد شد. بر اساس آمار وزارت راه وشهرسازی نیز تا سال ۹۰ تعداد واحد‌های مسکونی بدون استفاده در تهران ۴۰۰ هزار واحد بوده است که چندی پیش وزیرراه وشهرسازی از افزایش ۲۰ درصدی این آمار در سال جاری خبر داده است. همچنین تعداد این واحد‌ها در کل کشور یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد اعلام شده است. اگر این نکته را مد نظر قرار دهیم که علت خالی ماندن بسیاری از خانه‌ها به دلیل عدم توانایی مالی خریدار در خرید واحد مسکونی به قیمتی است که مالک انتظار دارد (قیمت منطقه)، افزایش تعداد واحد‌های خالی از سکنه از سال ۸۵ تا کنون، حاکی از کاهش هرچه بیشتر قدرت مالی متقاضیان مسکن در ۷ سال گذشته است. از سوی دیگربه وجود آمدن رکود تورمی در بازار مسکن در پی بی‌ثباتی‌های اقتصادی و نیز کاهش تعداد پشتوانه‌های مالی، موجب شده است تا درصدی از مالکان به امید گران‌تر شدن واحد‌های مسکونی خود را نگه داشته و تا رسیدن به سود مورد نظر برای فروش یا اجاره دست نگه دارند».

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت