نایت ملودی » سفر وگردشگری » گردشگری ایران » مکان های دیدنی ایران » گنجنامه از دیدنی‌های تاریخی و طبیعی همدان

یکی از دیدنی‌های تاریخی و طبیعی همدان گنجنامه می‌باشد که به آبشار و کتیبه‌های تاریخی اش معروف می‌باشد. در امتداد جاده عباس آباد شهر همدان به میدان قائم میرسیم که ابتدای جاده گنجنامه است. جاده ایی کوهستانی و زیبا  مخصوصا در فصل پاییز و زمستان که پر از باغ‌های زیبا و چشمه‌های پر آب است. درانتهای این جاده زیبای کوهستانی آبشار و کتیبه‌های تاریخی گنجنامه قرار دارد.

abshar-ganj2101-mm9

آبشار گنجنامه در کنار کتیبه‌های گنجنامه و در پنج کیلومتری جنوب غربی همدان در انتهای دره سرسبز و مصفای عباس آباد قرار دارد. این آبشار ۱۲ متر ارتفاع دارد و دارای آب دائمی است. در زمستان‌ها نیز جریان دارد اما در برخی موارد به علت یخبندان شدید، یخ می‌زند. دبی متوسط آب این آبشار ۲۰۰ لیتر در ثانیه است که از دره زیبای عباس آباد و گنج نامه می‌گذرد. این آبشار در مسیر صعود به ارتفاعات کوه الوند و نزدیک شهر تاریخی همدان واقع شده است.
کتیبه‌های گنجنامه، کتیبه‌های معروفی از دوره هخامنشی است که یادگاری از دوران داریوش و خشایار شاه هخامنشی به زبانهای پارسی باستان ایلامی و بابلی و در مسیر راه شاهی آن روزگار نگاشته شده اند.

ganj-name-hamedan-26

کتیبه‌ها هر کدام در سه ستون ۲۰ سطری به زبان‌های پارسی باستان، بابلی و ایلامی قدیم نوشته شده‌اند. متن پارسی باستان در سمت چپ هر دو لوح جای گرفته‌است و پهنایی معادل ۱۱۵ سانتی متر دارد. متن بابلی در وسط هر دو کتیبه نوشته شده و متن ایلامی در ستون سوم قراردارد.
لوح سمت چپ که کمی بالاتر از کتیبهٔ دیگر در کوه کنده شده‌است مربوط به داریوش بزرگ هخامنشی است. طول آن حدود ۲۹۰ سانتی متر، ارتفاعش ۱۹۰ سانتی متر و دارای متنی به شرح زیر است:
“خدای بزرگ است اهورامزدا، که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که شادی را برای مردم آفرید، که داریوش را شاه کرد، شاهی از [میان] بسیاری، فرمانروائی از [میان] بسیاری. مَنَم داریوش، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ سرزمین‌ها[یی] که نژادهای گوناگون دارند، شاه سرزمین دور و دراز، پسر ویشتاسب هخامنشی”.

____20111218_1898595459

کتیبهٔ خشایارشا نیز در قسمت پائین همین کتیبه‌است و به طول ۲۷۰ سانتی متر و ارتفاع ۱۹۰ سانتی متر و متن آن عبارت است از:
“خدای بزرگ است اهورامزدا، که بزرگ‌ترین خدایان است، که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که برای مردم شادی آفرید، که خشایارشا را شاه کرد، یگانه از میان شاهان بسیار، یگانه فرمانروا از میان فرمانروایان بی‌شمار. من خشایارشا، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ کشورهای دارای ملل بسیار، شاه این سرزمین بزرگِ دوردستِ پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی”.

آدرس : پنج کیلومتری جنوب غربی همدان – انتهای درهٔ عباس آباد

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت