نایت ملودی » سفر وگردشگری » ۸ آب‌انبار تاریخی در خوسف شناسایی شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوسف گفت: در حال حاضر هشت آب‌انبار جدید در این شهرستان شناسایی شده که تاریخ احداث بیشتر آن‌ها مربوط به دوره قاجاریه است.

ab anbar

علیرضا شناسایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خوسف اظهار کرد: تاکنون پنج آب‌انبار در خوسف ثبت ملی شده است.

وی با اشاره به شناسایی هشت آب‌انبار جدید در این شهرستان ادامه داد: تاریخ احداث بیشتر این آب‌انبارها مربوط به دوره قاجاریه است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوسف با بیان اینکه ۲ آب‌انبار حاج رفیع و کربلایی خدیجه این شهرستان در حال مرمت و بازسازی است، افزود: این ۲ آب‌انبار با شماره‌های ۳۴۷۳ و ۳۴۴۸ در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

شناسایی هزینه اتمام مرمت این آب‌انبارها را ۱۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: در حال حاضر هزینه مرمت و بهسازی این آب‌انبارها از محل اعتبارات بافت تاریخی خوسف تامین شده است.

وی در ارتباط با اصول معماری این آب‌انبارها ادامه داد: این آب‌انبارها به طور معمول دارای یک مخزن اصلی مخروطی‌ شکل و یک ورودی بوده که این ورودی دارای پلکانی بوده که برداشت آب از این قسمت انجام می‌شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوسف عنوان کرد: عناصر ساختمانی این آب‌انبارها شامل یک رشته پلکان آجری، پاشیر و مخزن ذخیره آب بوده و پلکان آن در دل زمین حفر شده است.

شناسایی تاکید کرد: با تغییر کاربری آب‌انبارها و مرمت و بازسازی آن می‌توان به عنوان مکان‌های فرهنگی و سنتی از جمله موزه استفاده کرد.

وی از مرمت تک‌بناهای تاریخی این شهرستان در آینده‌ای نه چندان دور خبر داد و خاطرنشان کرد: در صورت اختصاص اعتبارات مربوطه مرمت تک‌بناهای این شهرستان از جمله منزل سالاری و از این قبیل در دستور کار قرار گرفته است.

گفتنی است، مرمت و بازسازی آب‌انبار حاج رفیع تا‌کنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مرمت آب‌انبار کربلایی خدیجه نیز ظرف چند روز آینده آغاز می‌شود.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت