مرتبط با این مطلب

سَنگَر یکی از شهرهای شهرستان رشت استان گیلان در شمال ایران است.

جمعیت
براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت سنگر (۱,۸۳۴خانوار) برابر با ۶,۳۸۸نفر بوده است.

اقتصاد
مردم این شهر بیشتر به کشاورزی در شالیزارها مشغول هستند. پرورش ماهی یکی دیگر از شغل‌های رایج در این منطقه‌است. اولین بار تخم و آرتمیای زنده از بندر شرفخانه از اسکله‌های مهم دریاچه ارومیه به کارگاه تکثیر پرورش ماهیان خاویاری ناحیه سنگر رشت جهت تغذیه و پرورش بچه ماهیان خاویاری منتقل شد. در حال حاضر عمدتاً تکثیر ماهیان در مجتمع تکثیر و پرورش بین‌المللی ماهیان خاویاری در سنگر رشت در آبهای شیرین پرورش انجام می‌شود.

Gilan_Sangar_Hamam2

اماکن تاریخی
مسجد جامع امشه – رشت این بنا در دهکده امشه سنگر رشت واقع شده و از آثار دوره قاجاریه‌ است.

بقعه آکاشاه (عکاشه) – رشت این بقعه، در رودبرده، در فاصله ۵/۱ کیلومتری شمال منطقه سنگر، از توابع رشت قرار دارد.

بر پایه شجره نامه موجود در داخل بقعه، این جا آرامگاه آشیخ علی بن آقا کاشاه پسر قیس، از صحابه حضرت رسول (ص) است. اما در شجره نامه‌ای دیگر، وی از پسران امام موسی کاظم (ع) معرفی شده‌است. بنای بقعه، ساختمانی قدیمی و خشتی است و در چهار سوی ان ایوانی با سر ستون‌های ظریف وجود دارد. براساس کتیبه موجود بقعه در سال ۹۲۰ ه. ق ساخته شده و بام ان از سفال است. به فاصله نزدیک این بقعه، دو مزار ساده وجود دارد که گفته می‌شود گور دو برادر از سادات، به نام‌های آقا سید احمد و آقا سید محمود است که امام زاده بوده‌اند و آکاشاه معلم آنان بوده و آن‌ها را پس از شهادت غسل داده‌است.

چشمه چشما گل سه شنبه این چشمه در روستای « طالم سه شنبه » از توابع بخش سنگر در ۱۲ کیلومتری جاده رشت – قزوین واقع شده‌است . در کنار چشمه ، درختی تنومند دیده می‌شود که مورد احترام اهالی است . از آب معدنی چشمه ، در درمان بیماری‌های پوستی به ویژه جوش‌های صورت و بدن استفاده می‌شود .
در گیلان، جادّه کفی رشت – فومن و همینطور سیاهکل – سنگر دیدنی‌اند. کانالهای عریضی آب را از سد سنگر به مزارع شالی میرسانند و موازی با جادّه پیش می‌روند. چاه دهانه گشادی در بستر رودخانه سفیدرود در اطراف سد سنگر با هدف آبرسانی به شهر صنعتی رشت احداث شده‌است.
بخش سنگر رشت با جمعیتی افزون بر ? ۸۰?هزار نفر دارای حدود ? ۱۲?هزار هکتار زمین شالیکاری است.
در زمان حاضر بیش از ? ۱۱?هزار دانش آموز در بخش سنگر از توابع شهرستان رشت مشغول تحصیل هستند.
فجر سنگر یکی از تیم‌های فوتسال لیگ منطقه‌ای کشور است
از طریق سنگر جاده رشت به قزوین، از رودبار و منجیل تا تهران.
این بخش نزدیک ترین فاصله را در بین بخش‌های ۵ گانه به رشت را دارد و اکثر مردم آن کشاورز می‌باشد. قدمت طولانی شهر و نیز قرار گرفتن آن در مسیر ترانزیت شرق گیلان به سمت تهران بر ارزش آن افزوده‌است. سد بزرگ سنگر که بر روی سفید رود ساخته شده در محدوده این بخش قرار دارد.

gilan sangar

sangar city

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت