نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » آموزش » اگر بیش از حد عرق می کنید این مطلب را بخوانید

تعریق یا عرق کردن بیش از حد یک مشکل ژنتیکی است که در آن شخص با تعریق زیاد دست ها، پاها، زیربغل و… مواجه است. تعریق بیش از حد ربطی به هیجانات عاطفی ندارد، تنها به علت مجموعه ای از تحریکات فیزیولوژیک، دست ها و پاها بسیار سرد و مرطوب شده و به شدت عرق می کنند. گاهی عرق زیر بغل به روی سینه جریان پیدا می کند و لباس ها را خراب می کند. به همین علت این افراد نمی توانند از رنگ ها و جنس های مختلف استفاده کنند.

عرق

برای کسانی که این مشکل را دارند، افزایش تعریق در هر زمانی رخ می دهد، در اتاق سرد، هنگام آرامش، استراحت و بدون هیچ استرس و هیجانی و حتی وقتی تنها هستند و کتاب می خوانند یا تلویزیون نگاه می کنند.
اشخاصی که این مشکل را دارند اکثرا از این حالت شرمنده هستند و زندگیشان بسیار متاثر از این وضعیت است. حدود ۴ درصد مردم جهان و ۲۰ درصد ساکنان آسیا با این مشکل مواجه هستند شاید خیلی از شما با کسی که چنین مشکلی دارد مواجه شده باشید. تعریق بیش از حد بر اعتماد به نفس و رابطه افراد بسیار تاثیرگذار است و بیان مشکلات این بیماری برای دیگران و حتی پزشکان همیشه مشکل است.

تعریق مفرط تمام جنبه های زندگی شخص از روابط اجتماعی گرفته تا نوع شغل انتخابی را تحت تاثیر قرار می دهد. افرادی که این مشکل را ندارند، نمی توانند آن را درک کنند و پزشکان هم به این بیماری اهمیت زیادی نمی دهند غافل از این که این بیماری مشکلات زیادی برای مبتلایان فراهم می کند.

● درمان
داروهای زیادی وجود دارند که این بیماری را کنترل می کنند. محلول کلرید آلومینیوم در الکل اتیلیک شایعترین داروی این گروه است. این محلول که باید توسط پزشک تجویز شود، اولین گام درمانی و اولین انتخاب برای تعریق مفرط دست ها، زیربغل و پاها است.

گلوتارآلدئید ماده موثر دیگری است ولی گاهی عوارض جانبی شدیدی ایجاد می کند. عوارض جانبی آن حساس شدن پا و تغییر رنگ پوست است. ولی خیلی از بیماران نتایج مناسبی به دست می آورند.
قرص پروپرانولول یک درمان خوب برای تعریق ناشی از استرس است. در خیلی از موارد تعریق فقط هنگام بروز استرس ظاهر می شود، ولی این دارو برای مبتلایان به تعریق مفرط که بر اثر استرس بیشتر تحریک می شوند، هم موثر است.

در روش جدید به کمک سم بوتولیسم که از کشنده ترین سم های طبیعی شناخته شده است، تعریق درمان می شود. در این روش سم رقیق شده مذکور را به زیر بغل بیماران تزریق کرده و پس از دو هفته مقدار تعریق افراد به ۸۵ درصد کاهش می یابد و به میزان طبیعی می رسد. این تزریق باید هر ۳ تا ۶ ماه تکرار شود. البته این سم قیمت بسیار بالایی دارد.

موثرترین درمان تعریق مفرط و شدید از طریق یک عمل جراحی به نام سمپاتکتومی یا قطع عصب سمپاتیک، است، اما این جراحی هم عوارض خاص خود را دارد.
یونتوفورزیس نیز از تکنیک های جدید درمانی است. در این روش با کمک جریان الکتریسیته و حرکت یون ها تعریق را کاهش می دهند.

▪ ۱۰ فرمان برای کاهش مشکلات تعریق
۱) به طور مرتب حمام کنید.
۲) لباس خود را مرتب عوض کنید.
۳) سعی کنید لباس های گشاد بپوشید.
۴) جنس لباس های خود را از الیاف طبیعی مثل کتان و پنبه انتخاب کنید .
۵) از محافظ عرق در زیر بغل استفاده کنید.
۶) از بوبرها و ضد عرق ها استفاده کنید.
۷) از پودرهای خشک کننده استفاده کنید.
۸) جوراب های نخی بپوشید.
۹) صندل یا کفش چرمی پا کنید. از پوشیدن کفش هایی که با مواد مصنوعی ساخته شده اند، خودداری کنید.
۱۰) موی زیر بغل خود را بتراشید.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت