مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سفر وگردشگری » هشت دریاچه حیرت انگیز صورتی در سیاره ما

دریاچه های صورتی یکی از اعجاب سیاره زمین هستند که با رنگی مایل به قرمز و صورتی جلوه ای خاص به حیات یک منطقه میدهند و نقشی مهم در جذب توریست در این مناطق دارند و سوژه ی عکاسان حرفه ای شده اند. رنگ صورتی این دریاچه ها به دلیل حضور جلبک و تولید کاروتنوئید (رنگدانه آلی) است. این پدیده معمولاً در آب های شور اتفاق میافتد.

در ادامه ۸ نمونه از این دریاچه های صورتی را خواهیم دید.

۱٫ دریاچه هیلیر در استرالیا (Lake Hillier, Australia)

دریاچه صورتی رنگی در مجموعه الجزایر Recherche، بزرگترین جزیره از جزایر استرالیای غربی است که به جرات می توان آنرا یکی از شاهکار دیگر آفرینش نامید. این دریاچه از بالا به شکل یک آدامس بادکنکی صورتی به نظر می‌رسد و به همین دلیل به گل رز صورتی معروف شده است. این یک ویژگی قابل توجه و متمایز از چشم اندازهای مجمع الجزایر آن ناحیه برای مسافران هوایی است که اغلب مشتاق به یک نگاه اجمالی از آن هستند.

دریاچه هیلیر در استرالیا (Lake Hillier, Australia)

این دریاچه با حدود ۶۰۰ متر طول با عمق کم و توسط یک ساحل از شن و ماسه و زمین‌های جنگلی متراکم و درختان اوکالیپتوس احاطه شده است. یک نوار باریک از تپه های شنی پوشیده از پوشش گیاهی، آن‌را از اقیانوس جنوبی به سمت شمال جدا می‌کند. کاپیتان فیلندرز در سال ۱۸۰۲ برای اول بار طرح هایی از این دریاچه ترسیم کرده بود و شگفتی خود را از دیدن این دریاچه بیان کرده بود.

دریاچه هیلیر در استرالیا (Lake Hillier, Australia)

بر خلاف سایر دریاچه‌های صورتی در جهان مانند دریاچه رتبا (Retba) در آفریقا و حوضچه‌های نمک در خلیج سانفرانسیسکو، رنگ صورتی دریاچه هیلیر کاملا صورتی یکنواخت است. اگر چه برخی بر این باورند که این رنگ می‌تواند از رنگ ایجاد شده توسط ارگانیسم‌‌های گونه‌ای از خزه‌ها و رنگدانه باکتریایی بوجود آمده باشد.

دریاچه هیلیر در استرالیا (Lake Hillier, Australia)

فرضیه دیگر در خصوص رنگ صورتی این دریاچه به علت باکتری‌های قرمز نمک دوست در پوسته نمک است. در مورد رنگ صورتی این دریاچه توضیح منطقی وجود ندارد و هنوز تحت بررسی است. اما در محتمل ترین توضیح، دانشمندان، غلظت های کم مواد مغذی و انواع مختلف باکتری ها و جلبک ها با رنگ دانه‌های آلی را باعث به وجود آمدن پدیده می‌‌دانند. دریاچه هیلیر یکی از شگفتی‌های طبیعی استرالیاست.

۲٫ دریاچه ریتبا در سنگال (Retba, Senegal)

دریاچه ریتبا در سنگال (Retba, Senegal)

دریاچه ریتبا یا دریاچه صورتی در شرق شبه جزیره کاپ ورت (Cap Vert) واقع در کشور سنگال و در شمال شرقی داکار پایتخت سنگال قرار دارد. این دریاچه  نام خود را از رنگ صورتی اش که به دلیل وجود جلبک های آب شور به نام دانلیلا (Dunaliella) هست گرفته است.

دریاچه ریتبا در سنگال (Retba, Senegal)

رنگ این دریاچه به خصوص در فصول خشک قابل توجه است. این دریاچه نیز از نوع دریاچه های پرنمک است مانند دریای مرده و دریاچه ارومیه که به شخص اجازه میدهد به راحتی بر روی آب شناور بماند.

دریاچه ریتبا در سنگال (Retba, Senegal)

مردم منطقه کسب و کار کوچکی در این منطقه به راه انداخته اند و روزانه ۶ تا ۷ ساعت مشغول جمع آوری نمک هستند. این دریاچه زمانی تالاب بوده است اما در ۷۰ سال گذشته به دلیل خشکسالی های شدید در سنگال این تالاب تبدیل به معدن نمک شد و پس از آن به رنگ صورتی درآمد.

۳٫ دریاچه نمک آلینا در تربیخا، اسپانیا (Salt lake Alina de Torrevieja, Spain)

دریاچه نمک از تربیخا یا دریاچه نمک لا ماتا در اطراف تربیخا، یک شهر ساحلی در جنوب شرق اسپانیا است. بر اساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی محیط زیست ایجاد شده توسط بزرگترین دریاچه نمک در اروپا یکی از سالم ترین ها در اروپا نام گرفته است. آلینا تربیخا و لاماتا بزرگترین دریاچه نمک در اروپا می باشند.

دریاچه نمک آلینا در تربیخا، اسپانیا (Salt lake Alina de Torrevieja, Spain)

در این دریاچه نیز مانند دریاچه مرده اسرائیل و دریاچه ارومیه ایران به علت وجود نمک زیاد می توانید روی آب شناور بمانید. علاوه بر آن به دلیل وجود املاح گوناگون این دریاچه فواید زیادی برای درمان بیماری های پوستی دارد. نمک تولید شده از این دریاچه به کشورهای گوناگون صادر می شود.

دریاچه نمک آلینا در تربیخا، اسپانیا (Salt lake Alina de Torrevieja, Spain)

در نزدیکی دریاچه شما می توانید تعداد زیادی از گونه از پرندگان را مشاهده کنید.

۴٫ لاگونا هات (تالاب هات) در استرالیا (Laguna Hutt (Hutt Lagoon), Australia)

تالاب و دریاچه هات در نزدیکی شمال ساحل هات ریور در استرالیای جنوبی قرار دارد. شهرستان گرگوری است بین اقیانوس و سواحل جنوبی دریاچه واقع شده است.

لاگونا هات (تالاب هات) در استرالیا (Laguna Hutt (Hutt Lagoon), Australia)

رنگ این دریاچه نیز به دلیل وجود جلبک و تولید بتا کاروتن ایجاد شده است. در این تالاب بزرگترین مزرعه پرورش ریز جلبک ها در جهان وجود دارد و مساحت حوضچه کوچک ۲۵۰ هکتار است. طول ۱۴ کیلومتر و عرض ۲ کیلومتر است.

لاگونا هات (تالاب هات) در استرالیا (Laguna Hutt (Hutt Lagoon), Australia)

رنگ صورتی این دریاچه نیز به دلیل وجود جلبک دانلیلا در آب است.

۵٫ دریاچه ماسازیرگل در آذربایجان (Lake Masazirgol, Azerbaijan)

دریاچه نمک ماسازیر در حوالی قره داغ، در نزدیکی باکو، آذربایجان است.

دریاچه ماسازیرگل در آذربایجان (Lake Masazirgol, Azerbaijan)

مساحت این دریاچه ۱۰ کیلومتر مربع است. در ترکیب های یونی از آب این دریاچه مقادیر زیادی کلرید و سولفات یافت شده است.

دریاچه ماسازیرگل در آذربایجان (Lake Masazirgol, Azerbaijan)

در سال ۲۰۱۰ یک کارخانه «آذری» برای نمک تولید باز شد. مقدار تقریبی از نمک است که می تواند استخراج ۱۷۳,۵۰۰۰,۰۰۰ تن است.

دریاچه ماسازیرگل در آذربایجان (Lake Masazirgol, Azerbaijan)

با توجه به محتوای سولفات آب دریاچه صورتی است.

۶٫ دریاچه غبار گل سرخ در کانادا (Dusty Rose Lake, Canada)

دریاچه غبار گل سرخ در کانادا (Dusty Rose Lake, Canada)

این دریاچه صورتی در بریتیش کلمبیا واقع شده است. آب دریاچه شور نیست و هیچ جلبکی در آن وجود ندارد اما هنچنان رنگ صورتی بسیار چشم نواز دریاچه وجود دارد.

دریاچه غبار گل سرخ در کانادا (Dusty Rose Lake, Canada)

در تصویر شما می توانید آب صورتی  ورودی به دریاچه را ببینید که به علت ترکیب منحصر به فرد سنگ های در این منطقه است (غباری از سنگ های حاصل از یخچال های طبیعی منطقه).

۷٫ دریاچه صورتی کوارادینگ استرالیا (Pink Lake of Quairading, Australia)

دریاچه صورتی کوارادینگ استرالیا (Pink Lake of Quairading, Australia)

دریاچه صورتی کوارادینگ در استرالیای غربی واقع شده است. یک جاده از وسط این دریاچه عبور میکند مردم این منطقه از رنگ صورتی این دریاچه به عنوان یک شگفتی یاد می کنند.

دریاچه صورتی کوارادینگ استرالیا (Pink Lake of Quairading, Australia)

در برخی از دوره های زمانی یک طرف دریاچه صورتی تیره می شود در حالی که طرف دیگر دریاچه صورتی کم رنگ است.

۸٫ دریاچه صورتی استرالیا (Pink Lake, Australia)

دریاچه صورتی دریاچه نمک در منطقه گلدفیلدز-اسپرانس، استرالیای غربی است. این دریاچه در حدود ۳ کیلومتری به غرب از اسپرانزا، و در شرق با استفاده از ساحل جنوبی بزرگراه (اتوبان ساحل جنوبی) واقع شده است.

دریاچه صورتی استرالیا (Pink Lake, Australia)

این دریاچه دریاچه به عنوان یک زیستگاه مهم برای پرندگان توسط سازمان بین المللی حفاظت از پرندگان و حفاظت از زیستگاه آنها شناخته شده است.

دریاچه صورتی استرالیا (Pink Lake, Australia)

این دریاچه همیشه صورتی رنگ نیست و در فصولی تغییر رنگ میدهد و رنگ صورتی آن ناشی از وجود جلبک آب شور دانلیلا  و غلظت بالای میگوهای آب شور است.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت