مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سلامت » تغذیه » تاثیرات مخرب شکر بر مغز

اپیدمی دیابت به بزرگترین نگرانی در حوزه سلامتی بدل شده است. سم شیرینی به نام شکر، اولین نامی است که به محض شنیدن دیابت به ذهن خطور می کند. تحقیقات جدید از هفت واقعیت در مورد شکر پرده برداری کرده است که همگان را شگفت زده می کند.

شکر

 عملکرد شکر در مغز مشابه موادمخدر است

پژوهش های محققان مرکز پیشگیری و درمان چاقی بیمارستان کودکان بوستون نشان می دهد که شکر در مغز عملکردی همانند مواد مخدر دارد. اسکن مغزی نشان می دهد که پس از صرف غذای پر شیرینی، همان مناطقی در مغز تحریک می شوند که پس از مصرف کوکایین و هرویین فعال می شوند.

آزمایشی در سال ۲۰۰۷ بر روی موش های معتاد به کوکایین نشان داد که آنان به آب قند تمایل بیشتری دارند و بیشتر تحریک می شوند. نتایج این آزمایش در PLOS1 منتشر شده است.

 

 شکر مهمترین عامل کند ذهنی است

مقاله ای به عنوان ‘شکر احمقتان می کند’ در نشریه Physiology در سال ۲۰۱۲ توجه همگان را بر انگیخت. این مقاله که حاصل سال ها مطالعه دانشمندان است نشان می دهد که رژیم غذایی حاوی فروکتوز بالا در طول زمان باعث کاهش یادگیری و اختلال حافظه می شود.

در این مقاله آمده است که استفاده از اسیدهای چرب امگا ۳ اثر عکس دارند و بر خلاف شکرو غذاهای شیرین، باعث افزایش یادگیری و هوش می شوند.

 شیرینی باعث افزایش انرژی کودکان نمی شود

اکثر والدین بر این باورند که شیرینی و شکلات باعث افزایش انرژی و کارایی فرزندان می شود که باور اشتباهی است.

 شکر قهوه ای ارجحیتی به شکر سفید ندارد

برخی از افراد معتقدند که مضرات شکر قهوه ای کمتر از شکر سفید است، این تصور پایه علمی ندارد چراکه شکر قهوه ای حاصل تصفیه شکر سفید با ملاس است و حتی می تواند مضرتر باشد.

 میزان شکر نانو سبوس دار بیشتر از نان حجیم سفید است

نان سبوس دار به طور کلی بسیار مغذی تر از نان سفید است ولی متاسفانه برخی نانوایان بخاطر کاهش تلخی آرد سبوس دار، به آن شکر اضافه می کنند. قبل از خرید نان سبوس دار از عدم وجود شکر در آن مطمئن شوید.

 شکر باعث افزایش غنچه گل و ماندگاری آن می شود

تحقیقات اخیر نشان می دهد که وجود کمی شکر در خاک باعث افزایش رشد گیاهان تزیینی و ماندگاری آن می شود و دلیل آن فعل و انفعالات باکتری های موجود در خاک به دلیل شکر است. برخی از باغداران هلندی برای افزایش شکوه باغچه خود از این ترفند استفاده می کنند.

 آمریکایی ها در سال حدود ۳۵ کیلوگرم شکر مصرف می کنند

وزارت کشاورزی آمریکا در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که میزان مصرف شکر هر آمریکایی در سال حدود ۳۵ کیلوگرم (۷۷ پوند) است که معادل ۲۲ قاشق چایخوری در روز می شود. در این گزارش آمده است که این آمار در بیشتر کشورهای دنیا مشابه است.

مصرف شکر زیاد باعث کاهش حساسیت پرزهای چشایی می شود و به همین دلیل است که برای برخی افراد طعم های شیرین افراطی آزار دهنده نیست. قطع مصرف شکر موثرترین گام در جهت بدنی سالم است.

تاریخ: 06 نوامبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت