نایت ملودی » فرهنگ و هنر » سینما ، تئاتر ، تلویزیون » سینما و تلویزیون » جشنواره ها » موفقیت گیشه ای فیلم‌های جشنواره‌ در هاله ای از ابهام

 امیدی در گیشه به موفقیت فیلم‌های جشنواره‌ی امسال ندارم

رییس هیات مدیره انجمن سینماداران ایران گفت: با تماشای فیلم‌های جشنواره‌ی فیلم فجر به این نتیجه رسیدم که به جز دو سه مورد، احتمالا بقیه فیلم‌های جشنواره‌ی امسال در اکران موفق نخواهند بود لذا امید به موفقیت این فیلم‌ها در گیشه ندارم.

محمد قاصد اشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ادامه داد: من سالن‌دار هستم و جدا از بحث کیفیت یک فیلم که شامل نحوه‌ی فیلمبرداری، کارگردانی و… فیلم می‌شود، به استقبال مردم از آن نیز اهمیت می‌دهم و فکر می‌کنم اگر از فیلمی استقبال نشود و از نظر اقتصادی شکست بخورد، سالن سینما نیز در کنار آن شکست می‌خورد.

او با بیان این‌که با تحلیل و ارزیابی کلی فیلم‌های جشنواره فجر امسال به نقاط ضعف و قوت متعددی می‌رسیم، اظهار کرد: از نقاط مثبت جشنواره‌ی فجر امسال می‌توان به متفاوت‌بودن سوژه و ژانر فیلم‌ها نسبت به سال‌های گذشته اشاره کرد و دیگر این‌که دیجیتالی‌شدن بخش فیلم‌های امسال موجب بهبود کیفیت صوت و تصویر شده بود لذا از این بابت از معاونت سینمایی یا دبیر سی‌ویکمین جشنواره‌ی فیلم فجر و سایر دست‌اندرکارانی که بر تجهیز‌کردن سینماهای کشور به سیستم دیجیتال نقش داشته‌اند، سپاسگزارم.

او ادامه داد:‌از دیگر نقاط مثبت جشنواره نیز می‌توان به بحث جابه‌جایی اندک نمایش فیلم‌های جشنواره اشاره کرد، به‌طوری که اکثر سینماها طبق جدول نمایش فیلم‌ها را پخش کردند، مگر یک یا دو فیلم به‌طور استثنا که سالن‌هایشان جابه‌جا شد.

اشرفی اظهار کرد: به نظر من فیلم‌های اول کارگردانان نیز در جشنواره‌ی امسال قابل قبول بود.

او با بیان این‌که این جشنواره نقاط منفی نیز داشت، اظهار کرد:‌اکثر فیلم‌های امسال سفارشی و با هزینه‌ی دولت ساخته شدند و کاملا مشهود است که قریب به اتفاق آنها از فیلتر نظارتی عبور کرده‌اند و برای همین مضامین جسارتی نداشتند و کارگردانان و تهیه‌کنندگان به خودسانسوری دست زده بودند، لذا معلوم است که تلاش‌ها بر این بوده که هیچ حاشیه‌ای برای اکران فیلم‌های سال ۱۳۹۲ رخ ندهد و اتفاقات سال ۹۱ بار دیگر تکرار نشود.

رییس هیات مدیره انجمن سینماداران ایران با بیان این‌که فکر می‌کنم پایه‌های سالن‌های سینما امسال فرو می‌زد، تصریح کرد: اگر دولت نتواند همان‌طور که از فیلم‌ها حمایت می‌کند از سالن‌ها نیز حمایت کند، سالن‌هایمان با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

اشرفی با اشاره به این‌که موسسه سینما شهر برای حمایت از سالن‌های سینما ایجاد شده است، تصریح کرد: این حمایت‌ به صورت خاص صورت می‌گیرد و حمایت‌های سینماشهر فقط شامل حال برخی سالن‌ها می‌شود و به سالن‌هایی که باید مورد حمایت قرار گیرند، توجهی نمی‌شود.

او ضمن بیان این‌که بسیاری از سالن‌های سینما فرسوده شده و تعطیل هستند، اظهار کرد: اگر موسسه‌ی سینماشهر که باید به سینماهای فرسوده برای بازسازی‌شان یاری برساند، به این سینماها کمک نکند این سینماها آسیب جدی خواهند دید و برای ادامه‌ی حیاتشان با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهند شد.

رییس هیات مدیره انجمن سینماداران ایران درباره‌ی استقبال مخاطبین از سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: مردم ما سینما را دوست دارند به جشنواره اهمیت می‌دهند، چرا که جشنواره فیلم فجر محصول زحمت دست‌اندرکاران سینماست بنابراین استقبال مردم از سی‌ویکمین جشنواره‌ی فیلم فجر بسیار مناسب بود.

مدیر سینما ماندانا ضمن گله‌مندی از وجود سانس‌های کمتر نمایش فیلم در سینمایش نسبت به سینماهای دیگر اظهار کرد:‌ در اکثر سینماهایی که در آن سالن‌هایشان به نمایش فیلم‌های فجر اختصاص یافته است، پنج سانس نمایش فیلم وجود داشت ولی در سالن سینما «ماندانا» تنها سه سانس نمایش فیلم اختصاص داده شد.

وی همچنین گفت: علی‌رغم پیگیری‌هایی که از جواد شمقدری داشتم و او نیز قول رسیدگی به اعتراضم را داد، ولی هنوز جواب مشخصی دریافت نکردم.

رییس انجمن سینماداران ایران در پایان گفت: با توجه به این‌که در افکار عمومی مطرح شده که سالن سینماهای درگیر جشنواره‌ی فجر امسال به سیستم دیجیتال مجهز هستند، امیدوارم طبق قرار، سیستم‌های دیجیتال در پایان جشنواره از سینماها جمع‌آوری نشود و این دستگاه‌ها از طرف معاونت سینمایی به سالن سینماهایی که فیلم‌های سی‌ویکمین جشنواره‌ی فیلم فجر را پخش می‌کنند، هدیه شود.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت