قاضی هایی بدون چشم

مطمئنا در زندگی روزمره بسیار پیش می آید که در مورد دیگران قضاوت می کنید. شاید با قطعیت بتوان گفت همه افراد از منصب قضاوت وحشت دارند اما نسبت به این موضوع بی توجه هستند که روزانه بیش از هزاران بار بر این جایگاه می نشینند.

گاهی بعضی از افراد در زندگی شان مدام در حال قضاوت کردن هستند، شاید بتوان گفت بدون این موضوع روزشان شب نمی شود، اما نکته مهم این است که این افراد قضاوت هایشان را به افراد دیگر انتقال می دهند و دیگران را متقاعد می سازند که صد در صد نظرشان درست است. گاهی پیش می آید این افراد دیگران را به پیروی از خود تشویق می کنند.

ورود به حریم خصوصی ممنوع!
نباید قضاوت در مورد افراد به شما اجازه دهد، وارد حریم خصوصی شان شوید.در واقع افراد با دیدگاه های مختلف کنار یکدیگر زندگی می کنند و شاید شما با منش و رفتار آنها مشکل داشته باشید. مطمئنا اگر نظرتان را با خود فرد درمیان بگذارید، مشکل به سرعت حل می شود، اما نکته مهم این است که این امر را انجام نمی دهید و یک شهر را خبر می کنید.

خود را تخریب نکنید
یکی از موارد جالب این است که گاهی شما حتی درباره ظاهر فرد قضاوت می کنید و گاهی این امر به تمسخر کشیده می شود. شاید شما فکر کنید فرد با جسارتی هستید و غافلید از این موضوع که شما در حال تخریب خود هستید.

به پیامدهای کارتان بیاندیشید
وقتی قضاوت می کنید به پیامدهای بعد از آن نمی اندیشید. در واقع این طور می توان گفت هیچکس در جایگاه فرد دیگری نیست، اتفاقاتی که در مورد افراد مختلف رخ می دهد متفاوت است.

حرف های طرف مقابل را بشنوید
گاهی شما حتی اجازه حرف زدن به فرد مقابل را نمی دهید و نمی گذارید او سخن بگوید. لازم است اگر می خواهید در مورد شخصی و موضوعی به نتیجه برسید،حرف های طرف مقابلتان را بشنوید.

مسئله را تحلیل کنید
اگر می خواهید کسی را مورد قضاوت قرار دهید نگذارید سوالات بی پاسخی در ذهن تان بماند. سعی کنید اگر قرار است در مورد شخصی یا کاری قضاوت کنید مسئله را تحلیل کنید. مهم این است که شما استراتژی خاصی را در مورد تصمیم گیری درباره افراد داشته باشید.

اولین برخورد
قضاوت درباره شخصی که دفعه اول او را ملاقات کرده اید، قطعا نادرست است و این امر نیاز به زمان دارد. نکته حائز اهمیت این است که افراد در برخورد اول رفتارهای متفاوتی نشان می دهند.گاهی هم پیش می آید شما قبل از اینکه کسی را از نزدیک ببینید و ساعاتی را با او سپری کنید، در مورد او قضاوت کنید.

خوب قضاوت کنید
خوب یا بد قضاوت،قضاوت است اما زمانی که فردی را مورد قضاوت مطلوب قرار می دهید، در واقع به نوعی نظر افراد مختلف را نسبت به طرف مقابل مثبت می کند. این امر کمک می کند تا تصمیم گیری های بهتری صورت گیرد.

مشورت کنید
قبل از اینکه قضاوت کنید، جنبه های مثبت و منفی موضوع را بسنجید. استقبال از اولین تصمیمی که از ذهن تان می گذرد بهترین گزینه نیست. شما می توانید با افرادی که قضاوت هایشان را قبول دارید، مشورت کنید. در واقع اگر فکر می کنید ممکن است در این راه خطا کنید، بهترین راه استفاده از تجربیات دیگران است.

تفاوت های فرهنگی را ببینید
شاید قضاوت شما ناشی از تفاوت های فرهنگی و شرایط های مختلف است. به نوعی می توان گفت دو فرد از یک خانواده دیدگاه یکسان ندارند، حال آنکه در محیط های دوستانه و خانوادگی تضاد دیدگاه وجود دارد. این نکته را از یاد نبرید همه افراد ابزارهای قضاوت را دارند اما اغلب نمی توانند در تصمیم گیری ها مهارت لازم را نشان دهند.

شایعه نکنید قضاوت کنید
قضاوت گاهی به کوچه شایعه سرک می کشد و زندگی سایر افراد را هدف قرار می دهد. این امر می تواند زندگی اطرافیان را نابود سازد. اینکه در جمع خانواده و دوستان شما را به عنوان یک قاضی خوب قبول کنند در واقع نشان دهنده مهارت شما در تصمیم گیری ها است. در واقع شما به عنوان فردی از خانواده انتخاب می شوید که به قول معروف یک طرفه به قاضی نمی روید. همچنین در تصمیم گیری آینده نگر هستید و با تبعات آن آشنا هستید.

تاریخ: 31 اکتبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: آیین همسرداری
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت