نایت ملودی » سفر وگردشگری » گردشگری ایران » مکان های دیدنی ایران » دریاچه مارمیشو جاذبه دیدنی ارومیه

آبشارها دریاچه های طبیعی هر کشوری میتواند زمینه ساز جذب گردشگر و حتی یکی از رکن های اصلی گردشگری طبیعی هر کشوری باشد. کشور ایران هم از این قبیل منابع برای گردشگری طبیعت کم ندارد و در این زمینه هر ساله جهانگردان زیادی را به خود جذب میکند.

این دریاچه طبیعی با وسعت پنج هکتار در چهل و پنج کیلومتری غرب شهرستان ارومیه، در میان کوهستان‌های مجاور مرز ایران و ترکیه قرار دارد. آب این دریاچه از چشمه‌های طبیعی و نزولات جوی تأمین می‌شود و محل زیست انواع آبزیان از جمله ماهی قزل‌آلا است. همچنین این دریاچه محل بسیار مناسبی برای صید ماهی و گذران اوقات فراغت گردشگران و دوستداران طبیعت است.

d6584_fff

برای دیدن مارمیشو باید حدود ۴۵ کیلومتر از غرب شهر ارومیه فاصله بگیرید و دریاچه نیلی رنگ مارمیشو را در میان کوهستان‌های این شهرستان نزدیک به مرز ایران و ترکیه ببینید. مسیری شما از حاشیه رودخانه زیبای نازلوچای در غرب شهر ارومیه می گذرد و در میان راه از روستاهای پسان، بانی و هلانی می گذرید و به روستای مارمیشو می رسید. مسیر جاده در دره زیبایی قرار گرفته که خود از منظره کوهستانی خاصی برخوردار است.

در روستای مارمیشو با پیدا کردن زیارتگاه پیر خراسانی و ادامه دادن مسیری سنگلاخی اما زیبا می‌توانید به دریاچه مارمیشو برسید. دریاچه ای ۵هکتاری با عمق ۵۰ تا ۶۰ متر که قزل آلاهای بومی اش در میان مردم منطقه شهرت دارند.

رودخانه نازلوچای از کوه‌های بایبون و ستاره لوند سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به تنگه‌ای بسیار سرسبز و دیدنی می‌رسد.

20120513105129572_54

یکی از جالب‌ترین مناظری که در این سفر خواهید دید، چادرهای ایلات و عشایر است که در این منطقه اتراق کرده‌اند. آشنایی با نحوه زندگی عشایر بسیار جذاب است که در کنار بازدید از دریاچه و دیدن مناظر اطراف آن، می‌تواند خاطره‌انگیز باشد

 از جمع شدن آب این رودخانه دریاچه مارمیشو به وجود آمده که زیستگاه جانوران و گیاهان بسیاری است که برای نمونه می‌توان به ماهی قزل‌آلا، درختانی چون بید، بلوط، صنوبر، زالزالک و گیاهانی چون گون، لاله کوهی، شیرین‌بیان، زنبق وحشی و… اشاره کرد. در نظر داشته باشید محیط دریاچه آرام بوده و برای ماهیگیری بسیار مناسب است.

این منطقه به دلیل داشتن گیاهان متنوعی که دارد برای پرورش زنبور عسل نیز بسیار مناسب است و عسل آن بسیار مرغوب بوده و عطری از گل‌های وحشی را در خود دارد.

20120513105129510_52

اگر کمی خوش‌شانس باشید ممکن است در بین راه گذرتان به زنبورداران این منطقه بخورد و این فرصتی است تا بتوانید طعم واقعی عسل طبیعی را به سفره‌تان هدیه کنید. اطراف دریاچه را درختان انبوهی فراگرفته که همچون حلقه‌ای سبزرنگ می‌درخشد و در فصل بهار و تابستان سراسر سبز و در پاییز یکپارچه رنگین می‌شود و صحنه‌ای را به وجود می‌آورد که کمتر جایی می‌توانید مشابه آن را ببینید.

20120513105129478_51

این منطقه از آن جهت که کوهستانی است و در دره قرار گرفته تنها در فصل‌های گرم مناسب بازدید است و بهتر است در برنامه‌ریزی از بازدید این دریاچه و منطقه اطراف آن در فصل زمستان خودداری کنید.

یکی از جالب‌ترین مناظری که در این سفر خواهید دید، چادرهای ایلات و عشایر است که در این منطقه اتراق کرده‌اند. آشنایی با نحوه زندگی عشایر بسیار جذاب است که در کنار بازدید از دریاچه و دیدن مناظر اطراف آن، می‌تواند خاطره‌انگیز باشد.

20120513105129541_53

در کنار بازدید و اتراق در کنار دریاچه مارمیشو می‌توانید از آبشار زیبایی که در نزدیکی دریاچه و در مسیر رودخانه نازلوچای قرار گرفته است که آن نیز آبشار مارمیشو نامیده می‌شود، دیدن کنید. این آبشار فصلی است و در فصل بارندگی از میان صخره‌های کوه‌های اطراف رودخانه نازلوچای به آن می‌ریزد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت